خوزستان رتبه هفتم خشکسالی در کشور را دارد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل هواشناسی استان خوزستان گفت: این استان به لحاظ خشکسالی در مقایسه با سایر استان‌های کشور در رده هفتم قرار دارد.

کوروش بهادری ظهر دوشنبه در جلسه کارگروه خشک‌سالی خوزستان اظهار کرد: امسال در مرکز استان خوزستان ۳۹ درصد کاهش بارش نسبت به سال زراعی گذشته داشتیم؛ به گونه که امسال خوزستان هفتمین استان کشور از لحاظ خشکسالی است.

وی افزود: سال زراعی گذشته باوجود اینکه کاهش بارش نسبت به سال قبل خود را شاهد بودیم ولی به لحاظ آماری در حد نرمال بود. ولی متأسفانه امسال وضعیت خیلی بحرانی‌تری را در خوزستان داریم.

مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: امسال حد نهایی دمای خوزستان بین یک تا یک و نیم درجه افزایش پیدا کرد. دو روز گذشته شوش دمای هوای ۵۱ درجه و روز گذشته نیز اکثر شهرهای خوزستان دمای ۵۰ درجه را تجربه کردند.

بهادری عنوان کرد: در کنار افزایش رطوبت در خوزستان، شاهد کاهش بارش‌های سالانه در استان هستیم. متأسفانه رامشیر و ماهشهر، دارای خشک‌سالی شدید بوده و خوزستان در ۱۰ سال اخیر به سمت منطقه فوق‌العاده خشک در حال حرکت است.

وی تأکید کرد: بیش از ۶۶ درصد از زمین‌های کشاورزی خوزستان استرس دما و رطوبت را در یک سال اخیر تجربه کردند که به‌تبع آن محصولات این بخش نیز دچار تنش شد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان کرد: در پیش‌بینی‌های بلندمدت هواشناسی، خوزستان برای آبان ماه امسال افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی بارش بالای میانگین پیش‌بینی می‌شود. البته این نکته نباید فراموش شود که این پیش‌بینی‌ها تا ۷۰ درصد صحیح است.

لزوم پرداخت معوض کشت به کشاورزان

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: اگر کشاورزان ضرر کنند ممکن است امنیت هم دچار مشکل شود. دولت درست یا اشتباه به دو استان کشور معوض کشت پرداخت کرده؛ بنابراین خوزستان هم حق مسلم خود می‌داند که این پول را برای کشاورزان این استان دریافت کند.

مسعود اسدی افزود: نمایندگان مجلس خوزستان باید آن‌قدر برای دریافت معوض کشت کشاورزان این استان اصرار کنند تا نتیجه موردنظر حاصل شود. به کشاورزان استان آذربایجان پنج میلیون تومان بابت هر هکتار معوض کشت پرداخت شد ولی با این حال هم نسبت به کم بودن مبلغ فوق اعتراض داشتند.

وی تصریح کرد: در خوزستان به هر هکتار حداقل سه یا چهار میلیون هم رضایت می‌دهیم تا بلکه کشاورزان استان از گرسنگی تلف نشوند. بیمه هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهند و در واقع تنها ابزاری برای دریافت کمک از دولت و تزریق آن به بخش کشاورزی است.

اسدی با تأکید بر اینکه هیچ امیدی نمی‌توان به بیمه داشت، گفت: مسئله ریزگردها باید به‌عنوان عامل خسارت کشاورزی مطرح شود. میزان آب روستاها و احشام بسیار پایین بوده و در واقع باید تمهیدات ویژه‌ای لحاظ شود تا بلکه با بحران مواجه نشویم.

وی عنوان کرد: سرنوشتی که قرار است در انتظار کشاورزان خوزستان باشد را باید به ما اعلام کرده و درنهایت بگویند که معوض کشت به آنها تعلق می‌گیرد یا خیر. اگر به کشاورزان خوزستانی کمک نشود در واقع آنها آخرین کسانی هستند که متضرر می‌شوند. البته با آگاه‌سازی کشاورزان استان در ارتباط با نبود آب سعی می‌کنیم تا تبعات سیاسی که ممکن است توسط دشمنان ایجاد شود، کاهش دهیم.

خشک شدن ۱۱ حلقه چاه آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان نیز در این جلسه بیان کرد: اگر به لحاظ کیفیت مشکلی در آب شرب پیش بیاید دیگر با پرداخت خسارت و پول قابل جبران نیست ولی در کشاورزی می‌تواند خسارت‌های وارده را با پول جبران کرد.

علی‌اکبر علی مرادی افزود: ۱۱ حلقه از چاه‌های استان کاملا خشک‌شده و ۱۸ چاه باقی‌مانده نیز با کاهش سطح دبی تا یک سوم روبرو هستند. اصلا انتظار نداشتیم که در شمال و غرب خوزستان با این مشکلات کم‌آبی روبرو شویم.

وی افزود: برای عبور از بحران آبی تابستان به ۲۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.