۱۰ شهرستان استان خوزستان به طرح بین المللی زاگرس پیوستند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ۱۰ شهرستان خوزستان زیرپوشش طرح بین المللی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس قرار گرفتند.
احمدرضا لاهیجان زاده روز شنبه اظهار کرد: طرح بین المللی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس پیش از این فقط در چهار استان کشور اجرا شده بود که از دو ماه گذشته خوزستان نیز زیر پوشش این طرح قرار گرفته است.
وی با اشاره به اهمیت اکوسیستم زاگرس در خوزستان اضافه کرد: زاگرس خوزستان بخشی از منطقه زاگرس مرکزی ایران بوده که بیشتردر شمال و شرق خوزستان در محدوده های شهرستان های دزفول، اندیمشک، گتوند، شوشتر، ایذه، مسجد سلیمان، باغملک، هفتگل، رامهرمز و بهبهان قرار گرفته است.
لاهیجان زاده مساحت محدوده زاگرس خوزستان را ۳۵ هزار کیلومتر مربع عنوان کرد که ۵۴ درصد از مساحت خوزستان و ۸٫۷ درصد از مساحت کشور را شامل می شود.
وی اظهار کرد: ۱۵گونه پستاندار، ۱۲ گونه پرنده، ۱۲ گونه خزنده، ۱۰ گونه ماهی، پنج گونه دوزیست و ۱۴ گونه شاخص گیاهی در این محدوده شناسایی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تاکید کرد: تنوع آب و هوایی، زیستگاهی و غنای گونه های جانوری و گیاهی زاگرس خوزستان اکوسیستم ها و زیستگاه های ارزشمندی را بوجود آورده که زیستگاه گونه های مهم و در خطر انقراض یا حمایت شده فراوان است که تعدادی از این مناطق شناسایی و برای حفاظت در فهرست مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه ۲۰ درصد از مناطق زیر حفاظت خوزستان در حوزه زاگرس قرار دارد، افزود: منطقه حفاظت شده چهل پا در اندیمشک، منطقه حفاظت شده شیمبار در مسجدسلیمان، منطقه حفاظت شده شالو و منگشت در شهرستان ایذه، پناهگاه حیات وحش تالاب میانگران در ایذه، منطقه حفاظت شده کرایی در شوشتر، منطقه حفاظت شده هفت شهیدان در مسجد سلیمان، منطقه حفاظت شده دیمه در رامهرمز، منطقه شکار ممنوع قلعه شاداب در دزفول و منطقه شکار ممنوع هفت تنان در دزفول، منطقه شکار ممنوع لندر در مسجد سلیمان و منطقه شکار ممنوع بدیل در بهبهان جزو منطقه زاگرس به شمار می آیند.
لاهیجان زاده از مهمترین آسیب های حوزه زاگرس را تغییر کاربری مراتع و جنگل ها به اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت: افزایش جمعیت در برخی روستاها و شهرها، تغییرات آب و هوایی، آتش سوزی جنگل ها و افزایش جمعیت دام مازاد، عوامل تخریب و آسیب ها را در حوزه زاگرس خوزستان بوجود آورده که نیازمند توجه بیشتر و برنامه ریزی لازم برای مدیریت بیشتر زاگرس و حفاظت از زیستگاه های ارزشمند آن است.
وی با اشاره به طرح های توسعه ای ناهماهنگ در حوزه زاگرس خوزستان افزود: احداث سدها در حوزه زاگرس خوزستان تاثیر قابل ملاحظه ای را در حوزه های پایین دست موجب و باعث غرق شدن هزاران هکتار از پوشش های جنگلی و مرتعی زاگرس در دریاچه های سدها و کوچ اجباری جوامع محلی شده است.
این مقام مسوول اضافه کرد: پروژه های متعدد راهسازی در حوزه زاگرس خوزستان از جمله راه ارتباطی خوزستان به چهارمحال بختیاری و راه های فرعی و روستایی توسط ادارات و ارگان های مرتبط بدون ملاحظات زیست محیطی، و همچنین احداث راه های عشایری توسط جوامع محلی موجب تهدیدات و تخریب طبیعت شده که احداث اینگونه راه های فرعی در حوزه زاگرس در حال افزایش است.
وی اکتشافات و بهره برداری از منابع نفتی حوزه زاگرس به ویژه در شمال خوزستان و خطوط انتقال نفت و گاز و آلودگی زیست محیطی در مناطق و زیستگاه های زاگرس را نیز از دیگر تهدیدات این حوزه دانست.
لاهیجان زاده تاکید کرد: هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد منطقه زاگرس به عنوان مناطق حفاظت شده زیر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد که ما آمادگی داریم با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی همه این منطقه را به حفاظت شده ارتقا دهیم.
سند گام مطالعاتی طرح حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی توسط معاونت وقت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده مقیم وقت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۲به امضا رسید و عملیات گام اجرایی طرح نیز از سال ۲۰۰۶ آغاز شده است.
این طرح از طریق هم سو کردن حفاظت از تنوع زیستی و بهره برداری پایدار با فعالیت های بخش های کشاورزی، جنگلداری مراتع، آب و گردشگری از سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی حفاظت می شود. این محدوده تقریبا تمامی استان چهارمحال و بختیاری، مناطق وسیعی از استان کهگیلویه و بویراحمد، قسمت اعظم اقلید و مرودشت در استان فارس و سمیرم در استان اصفهان و بخشی از استان خوزستان را در بر می گیرد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.