کشاورزان خوزستانی همچنان در تمنای حق آبه

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: هنوز مشخص نیست متولی پرداخت خسارات بسیار زیاد کشاورزان استان برعهده چه دستگاهی است و این اجحاف مضاعفی در حق کشاورزان خوزستانی است که ضرورت دارد استاندار و نمایندگان استان در این زمینه گام های جدی و اساسی بردارند
در حالی که طی روزهای اخیر خبر احیای تالاب گاوخونی اصفهان با ورود آب انتقالی زاینده رود در رسانه ها منتشر شد، کشاورزان خوزستانی همچنان با عدم اجازه مسولان آب و برق برای استفاده از منابع آبی موجود برای کشاورزی مواجه هستند.
به گزارش تابناک، در حالیکه پیش از این گفته می شد انتقال آب صرفا برای مصارف شرب صورت می گیرد اما انتقال آب به گاوخونی نشان داد موضوعات دیگری بجز آشامیدن در اولویت متولیان امور آب قرار دارد.
 در همین رابطه رییس جهادکشاورزی مسجدسلیمان اخیرا در گفتگو با ایسنا از رویکرد وزارت نیرو انتقاد کرده و گفته است: سازمان آب و برق خوزستان بر اساس سیاست‌های وزارت نیرو عمل می‌کند و هیچ همکاری برای تامین آب کشاورزی شهرستان ندارد و اگر وضعیت عدم همکاری ادامه پیدا کند، کشاورزی این شهرستان زیان ده خواهد شد.
بگفته حسین پور، مجتمع پرورش گاو شیری گلگیر با ظرفیت ۲ هزار راسی در شهرستان احداث شده است و می‌تواند به اشتغال زایی بیش از ۲۰۰ نفر در این شهرستان کمک کند اما اداره برق شهرستان با اعلام اینکه برق منطقه توان تحمل چنین باری را ندارد  برق این مجتمع را تامین نمی‌کند.
موضوع عدم اختصاص حقابه کشاورزان خوزستانی در هفته های اخیر مورد انتقاد شدید انجمن های صنفی کشاورزان خوزستان بوده و پیش از آن نیز رییس جهادکشاورزی استان انتقادهای تندی از رویکرد وزارت نیرو داشت.
اخیرا رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفته است: از امروز هیئت نمایندگی انجمن صنفی کشاورزان با استقرار در محل استانداری پیگیر موضوع پرداخت معوض کشت به کشاورزان می‌شود.
بگفته وی، سید محمد هاشمی، حکیم خنیفری، سید حسین موسوی، هوشنگ مقامسی، حسین مرمضی، جاسم بوعذار، فتح اله الهیاری و جواد حزبیان به‌عنوان هیئت نمایندگی انجمن صنفی کشاورزان خوزستان به‌طور روزانه موضوع تعیین معوض کشت را که قبلا توسط مقامات استانداری به کشاورزان محروم از آب وعده داده‌شده بود را پیگیری می‌کنند.
رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان افزود: در واقع این نمایندگان در استانداری مستقر و تا حصول نتیجه قطعی به کار خود ادامه می‌دهند. کشاورزان با انجام کشاورزی نسبت به تأمین معاش خانواده خود اقدام کرده زیرا در اکثر نقاط خوزستان، کشاورزی حرفه و شغل مردم است بنابراین با تعطیلی و یا ممنوعیت آن، بسیاری از کشاورزان از کار بیکار خواهند شد.
سازمان آب و برق خوزستان هم خشکسالی کاهش نزولات آسمانی و منابع آبی را دلیل برخی محدودیتها می داند و معتقد است پرداخت خسارات کشاورزان بعهده دستگاههای دیگری است.
بااین وجود به نظر می رسد هنوز مشخص نیست متولی پرداخت خسارات بسیار زیاد کشاورزان استان برعهده چه دستگاهی است و این اجحاف مضاعفی در حق کشاورزان خوزستانی است. این داستان سال گذشته نیز تکرار شده بود اگرچه در سال جاری این تنش آبی بیشتر هم شده و تجمعاتی در همین رابطه در استانداری خوزستان برگزار شده است. بویژه زمانی که معصومه ابتکار رئیس محیط زیست کشور برای بررسی وضعیت هورالعظیم به اهواز آمده بود.
بر همین اساس ضرورت دارد استاندار و نمایندگان استان در این زمینه گام های جدی و اساسی بردارند و ضمن اتخاذ تدابیری برای جبران خسارت کشاورزان، با برنامه ریزی و استفاده از روش های مختلف آبیاری، کشاورزی و اصلاح الگوی مصرف و کشت و همچنین تامین حق آبه کشاورزان، تولید و کشاورزی خوزستان بیش از این رو به افول نرود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.