توضیح درباره یک خبر؛ ترفند عجیب شرکت متولی سد گتوند

**خبر دریافتی از کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون:
متاسفانه علیرغم پیگیری های مسئولین، نمایندگان مجلس، فعالان دانشگاهی، اجتماعی و محیط زیست و از جمله دکتر سید حسین فاضلی و در آستانه تصمیم نهایی در حل فاجعه اسفبار سد گتوند، مدتی پیش شرکت متولی سد گتوند(شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران) خبری براساس شایعات با عنوان “رابطه مترجمی زبان انگلیسی با بررسی علمی سد گتوند” را از طرف باشگاه خبرنگاران منتشر  کرده بود.
در اصل خبر، موارد عجیب ذکر شده بود از جمله اینکه سد گتوند به عنوان شایعه و آلاینده بسیار کم اهمیت است که آلایندگی آن در حد استخرهای پرورش ماهی است.
باشگاه خبرنگاران ضمن پوزش و حذف اصل خبر، طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات، جوابیه خبر را نیز منتشر نموده است. اگرچه باشگاه خبرنگاران در خبر اعلام نموده است که خبر از طرف شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران دریافت شده است. جزئیات جوابیه به شرح ذیل منتشر شده بود.
 
سید حسین فاضلی مدیر کمیته برگزاری سمینار سد گتوند در گفتگو با خبرنگار حوزه انرژی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به خبر رابطه مترجمی زبان انگلیسی با بررسی علمی سد گتوند گفت: هیچ یک از افراد مجموعه برگزاری کنفرانس دارای مدرک مترجمی زبان انگلیسی یا رفتارنگاری حیوانات نبوده است.
وی در ادامه به بیان تفاوت واژه سمینار و کنفرانس پرداخت و گفت:سمینار فراخوان مقاله ندارد بر همین اساس جمله “سمیناری که توان جمع آوری مقاله علمی ندارد” از اساس نادرست است.
فاضلی در ادامه به جمله “برخی افرادی که تخصص و اطلاعات کافی از نظام فنی و اجرائی کشور ندارند،بعضا از روی دلسوزی و متاثر از شایعات…” اقدام به برگزاری همایش مرتبط با سد گتوند می نمایند اشاره و بیان داشت: استعمال کلمات دلسوزی و شایعات به صورت منطقی نبوده چرا که تبعات زیست محیطی سد گتوند بر هیچ یک از مسئولین مربوط همانند کارشناسان سازمان محیط زیست،نمایندگان مجلس،استانداری خوزستان و وزارت نیرو پوشیده نیست.
مدیر کمیته برگزاری سمینار سد گتوند در توضیح جمله “آلاینده بسیار کم اهمیت مانند سد گتوند” اظهار داشت: وجود ۹ میلیون تن نمک و نظر مثبت سازمان جهادکشاورزی خوزستان و اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان کم اهمیت بودن این مسئله را نشان نمی دهد.
وی در ادامه اذعان داشت:تمامی مصاحبه های صورت گرفته توسط اینجانب به نام مدیرکمیته برگزاری کنفرانس یا مدیر مسئول بوده و نه به عنوان یک کارشناس یا متخصص.بر همین اساس اینجانب به عنوان مدیر کمیته  برگزاری کنفرانس و مدیر مسئول موسسه ای پژوهشی نتایج حاصل از بررسی های علمی را ارائه نموده ام.
فاضلی در پایان خاطر نشان کرد:جهت بررسی موفق علمی باید از روش علمی مشخصی استفاده نمود که در این خبر از روش “مطالعه موردی” جهت بررسی سد گتوند استفاده شده و این به معنی حمایت و یا تضاد با هیچ مجموعه نیست.
شایان ذکر است خبر مذکور از سوی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به دست باشگاه خبرنگاران جوان رسیده است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.