«خوزستان» جهانی با سه اثر ثبت در یونسکو

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: خوزستان با ثبت پرونده شوش، در کنار چغازنبیل و سازه های آبی شوشتر تنها استان کشور می باشد که دارای سه اثر ثبت جهانی در یونسکو است.
رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خوزستان گفت: ثبت جهانی شوش تاثیر بسیاری بر افزایش گردشگران شوش دارد که اگر در بحث زیرساخت ها کار شود می تواند مقصد گردشگری جهانی شود.

سوسن جهرمی اظهار کرد: هر گردشگر برای شروع گردشگری خود ابتدا به سراغ سایت های جهانی می رود، که با ثبت جهانی شوش خوزستان تنها استان کشور با سه اثر ثبت جهانی میشود و می تواند از مهم ترین مقاصد گردشگران خارجی در کشور باشد.

وی تاکید کرد: اگر زیرساخت های گردشگری این استان را فراهم کنیم می توان خوزستان را به عنوان بهشت باستان شناسی دوره عیلامی ثبت کنیم، زیرا در کنار چغازنبیل و محوطه باستانی شوش، دو تپه ثبت باستانی رامهرمز نیز از آثار دوره عیلامی است.

با ثبت جهانی محوطه باستانی شوش در یونسکو، اسم، موقعیت و مشخصات محوطه باستانی شوش در هفت هزار سایت گردشگری جهان قابل مشاهده می شود.پرونده میراث شوش دیروز در نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی،علمی و فرهنگی ملل متحد -یونسکو- در شهر بن آلمان بررسی و ثبت شد.

پرونده میراث فرهنگی شوش شامل کاخ شاوور، آپادانا، دروازه شرقی، هدیش، شهر پانزدهم، روستای هخامنشی، مسجد جامع شوش و مجموعه بناهای دوره اسلامی، تپه های آکروپول و قلعه فرانسوی ها است.

زیگورات چغازنبیل نیز نخستین اثر باستانی ثبت جهانی شده ایران است که در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش و ۲۰ کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است. این بنای خشتی و آجری در پنج طبقه احداث شده که اکنون تنها سه طبقه ازآن باقی مانده است.

زیگورات چغازنبیل بخش به جا مانده از شهر دوراونتاش است.این سازه در سال ۱۹۷۹ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.پرستشگاه چغازنبیل توسط ‘اونتاش گال’ پادشاه بزرگ عیلام و برای ستایش’این شوشیناک’ نگهبان شهر شوش بنا شده است.

سازه های آبی شوشتر نیز در دوران ساسانیان، برای بهره گیری از نیروی آب به عنوان محرک آسیاب های صنعتی ساخته شد. در این مجموعه بزرگ، ساختمان آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم هدایت آب و سیکا که محلی برای استراحت و تفریح است قابل توجه و جالب هستند.

سازه های آبی شوشتر در تیر ۱۳۸۸ به عنوان دهمین اثر ایران در کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.