محوطه باستانی شوش ثبت جهانی شد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: با بررسی پرونده ثبت جهانی محوطه باستانی شوش، این پرونده صبح شنبه در نشست یونسکو در شهر بن آلمان بررسی و ثبت جهانی آن تایید شد.

به گزارش ایرنا افشین حیدری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از ثبت جهانی شوش در شهر بن آلمان در نشست یونسکو خبر داد.

این پرونده پس از مدتها تهیه و تکمیل، و در نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد -یونسکو- ارایه شد.

پرونده میراث فرهنگی شوش شامل کاخ شائور، آپادانا، دروازه شرقی، هدیش، شهر پانزدهم، روستای هخامنشی، مسجد جامع شوش و مجموعه بناهای دوره اسلامی، تپه های آکروپول و قلعه فرانسوی ها است.

باستان شناسان فرانسوی که در دوره قاجار نخستین کاوش ها را در این منطقه انجام دادند، بر اساس برآوردهای اولیه ۴۰۰ هکتار از این محوطه را به عنوان عرصه باستانی شوش تعیین کردند اما در بررسی باستانشناسی که از سوی کارشناسان میراث فرهنگی انجام شد، محوطه باستانی شوش به اضافه حریم آن تا ۸۰۰ هکتار افزایش یافت.

پرونده ثبت جهانی شوش با همکاری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، کارشناسان پایگاه شوش و پایگاه جهانی چغازنبیل و نیز معاونت میراث فرهنگی کشور تهیه شد.

به گزارش ایرنا، شهر باستانی شوش، پایتخت تمدن چندهزار ساله عیلامیان است که در دوره ای نیز پایتخت زمستانی هخامنشیان به شمار می رفت.

کاخ شائور متعلق به دوره اردشیر دوم هخامنشی است که از آن چندین پایه ستون و دیوارهای خشتی به جای مانده است اما شباهت بسیاری به تخت جمشید دارد.

آپادانای شوش نیز قصر زمستانی شاهان هخامنشی بود که به دستور داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی در حدود سال های ۵۱۵_۵۲۱ پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای تمدن عیلامی بنا نهاد شد. دیوارهای کاخ از خشت و ستون های آن از جنس سنگ است.

شهر پانزدهم عنوانی است که پس از کاوش های رومن گریشمن باستان شناس فرانسوی روی شمال تپه شهر شاهی شوش درباره آن به کار گرفته شد زیرا لایه نگاری ها در این تپه وجود ۱۵ شهر تاریخی را ثبت کرد که حاکی از تمدن و شهرنشینی عیلامیان بود.

هر یک از این لایه ها یک یا چند دوره تاریخی را مشخص می کنند که لایه های پانزدهم تا نهم مربوط به دوران های مختلف عیلامی است؛ لایه هشتم مربوط به دوره هخامنشیان است و لایه هفتم به زمان سلوکیان می رسد.

لایه ششم و پنجم این شهر متعلق به اشکانیان است و لایه چهارم تمدن ساسانیان را در این شهر ثابت می کند و در نهایت لایه های سوم و دوم و اول به دوران اسلامی می رسد؛ تپه آکروپل نیز که قلعه شوش روی آن بنا شده است، دارای ۲۷ لایه باستان شناسی است.

استان خوزستان تاکنون معبد چغازنبیل و سازه های آبی شوشتر را در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسانده است.

با ثبت جهانی محوطه باستانی شوش این اثر در هفت هزار سایت جهانی ثبت می شود و مقصد بسیاری از گردشگران خارجی خواهد بود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.