تعداد آهوهای کمیاب تلف شده به ۲۱ راس رسید

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از تلف شدن یک آهوی کمیاب دیگر در کانال آب غیرمجاز سازمان آب و برق خوزستان خبر داد و گفت: تعداد آهوهای تلف شده در این کانال به ۲۱ راس رسید.

سیدعادل مولا اظهار کرد: روز جمعه یک راس آهوی کمیاب از غزال های منطقه حفاظت شده میشداغ در غرب خوزستان، در کانال آب ‘پای پل کرخه’ تلف شد که به این ترتیب اتلاف آهوها در ۱۵ ماه گذشته به ۲۱ راس رسید.

وی با بیان اینکه کانال ‘پای پل کرخه’ متعلق به سازمان آب و برق خوزستان به طول ۱۷ کیلومتر از منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) عبور می کند، افزود: با خشک شدن چشمه های طبیعی منطقه در اثر خشکسالی، تقریبا هیچ منبع آب دیگری به جز این کانال برای آهوها وجود ندارد به همین دلیل آهوهایی که برای نوشیدن آب به کنار کانال می روند در آن سقوط کرده که محکوم به مرگ ،و یا توسط شکارچیان شکار می شوند.

به گفته وی این کانال، دیواره های سیمانی با شیب تند دارد که آهوها در صورت سقوط نمی توانند از آن بیرون آیند.

مولا، کانال پای پل کرخه را غیرمجاز دانست و گفت: در زمان ساخت، مجوز ارزیابی زیست محیطی نداشته و زیستگاه میشداغ را در عمل به دو قسمت تقسیم کرده که امکان تردد آهوها و سایر حیوانات را در منطقه از بین برده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون اداره کل محیط زیست یک مخزن آب در منطقه قرار داده تا آب شرب آهوها را تامین کند اما پر کردن این مخزن با دشواری بسیار همراه است و محیط بانان به وسیله تانکر، تراکتور و یا سطل و بشکه آن را پر می کنند.

مولا ادامه داد: با توجه به گرمای شدید نیز دمای این مخزن بالاست و یا به سرعت تبخیر می شود.

وی گفت:با وجود مرگ این تعداد آهوی کمیاب، سازمان و برق خوزستان سکوت اختیار کرده و هیچ اقدامی برای جلوگیری از این فاجعه زیست محیطی انجام نداده است.

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: پیشنهاد ایمن سازی کانال و یا دادن مجوز برداشت آب از کانال به سازمان آب و برق ارایه شده اما با گذشت حدود یک سال این سازمان تاکنون اقدامی نکرده است.

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان هفته گذشته برای نخستین بار از مرگ ۲۰ آهوی کمیاب منطقه میشداغ در کانال پای پل کرخه خبر داده بود.

منطقه حفاظت شده میشداغ تنها محلی در کشور است که آهوها در زیستگاه خود به طور طبیعی زندگی می کنند.

میشداغ (به زبان محلی مشداخ) یکی از مناطق کویری منحصربفرد با وسعت ۶۰ هزار هکتار در غرب خوزستان بین شهرهای بستان و عبدالخان قرار دارد که از سال ۹۰ به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

نماد این منطقه ‘غزالی با چال روی گونه’ است. این آهو بومی منطقه بین النهرین است. قلمروش از میشداغ و بستان تا دشت عباس و ایلام و عراق است و این شاخص ها باعث شده حمایت شود.

کانال اصلی انتقال آب از سد تنظیمی کرخه موسوم به ‘پای پل کرخه’ که برای شبکه آبیاری و زهکشی اراضی غرب کرخه در دهه ۸۰ احداث شده دو سال است که برای طرح آبرسانی غدیر به بهره برداری رسیده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.