گرمازدگی و راههای درمان آن

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: با فرا رسیدن فصل تابستان خطر گرمازدگی افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند افزایش یافته و این افراد در صورتیکه موارد خود مراقبتی و بهداشتی را به درستی رعایت نکنند دچار گرمازدگی خواهند شد.

گرمازدگی ناشی از اختلال در سیستم تنظیم کننده دمای بدن است که می تواند به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما در بدن باشد.

گرمازدگی از درجه خفیف تا شدید متغیر است و در موارد شدید می تواند منجر به مرگ شود.

هنگام فعالیت فرد در هوای گرم و مرطوب بدن برای حفظ دمای خود شروع به تعریق می کند و آب و املاح خود را از دست می دهد که این امر موجب بروز اختلال و دردهای عضلانی شده که به آن گرفتگی عضلانی ناشی از گرما می گویند.

با شدیدتر شدن تعریق ،آب بدن کاهش می یابد و دمای بدن بالا رفته و به حالت کم آبی دچار می شود که سردرد و سرگیجه را به دنبال داشته که به این حالت خستگی گرمایی می گویند.

با تدوام این روند بدن دچار کمبود شدید آب و افزایش دما شده و در فعالیت و سطح هوشیاری وی اختلال ایجاد می شود که در این حالت فرد دچار حمله گرمایی شده و حتی ممکن است به مرگ وی منجر شود.

در این حالت بدن فرد گرمازده جهت تبادل دما با محیط به صورت لحظه ای سرد شده و ضمن کاهش خون رسانی به مغز با افت ناگهانی فشار خون مواجه خواهد شد و در این حالت سطح هوشیاری فرد گرمازده کاهش یافته و دچار غش یا سنگ کوب ناشی از گرما می شود.

رییس مرکز بهداشت دزفول اختلالات عصبی ، عوارض پوستی ، ضعف گرمایی و گرفتگی عضلات را از عوارض ناشی از گرمازدگی دانست و گفت:افراد چاق ،مسن ،کودکان و افرادی که در هوای گرم فعالیت زیاد دارند و یا در معرض گرما هستند مستعد گرمازدگی بوده و باید بیشتر مراقب باشند.

رضا پور آیین افزود:برای درمان فردی که به گرمازدگی دچار شده باید وی را از گرما نجات داده و به محیط سایه و خنک منتقل کرد و وی را به پشت خوابانید.

وی خنک کردن فرد با آب و باد خنک در حالت اولیه و استفاده از پارچه خیس بر روی شکم گردن و کشاله ران را از دیگر راه های درمان گرمازدگی دانست و گفت:اگر فرد هنگام استفاده از پارچه خیس دچار لرز شد باید این کار را متوقف و پس از مدتی دوباره آغاز کرد تا فرد گرما زده به حالت عادی برگردد.

پورآیین اظهار کرد:به دلیل اینکه فرد گرمازده آب و املاح بدن خود را از دست داده باید از محلول پودر

او آر اس ( ors ) که یک پودر سرم خوراکی است استفاده کرد و آن را در یک لیتر آب سالم و بهداشتی حل و به فرد گرمازده خوراند تا بدن وی تقویت شده و آب و املاح بدن را بازیابد.

وی با اشاره به اینکه این محلول بدمزه است ، به افرادی که حاضر به نوشیدن این محلول نیستند توصیه کرد برای جایگزین کردن آب و املاح بدن یک قاشق چای خوری نمک به یک لیتر آب خنک اضافه کرده و آرام آرام میل کنند ضمن اینکه اگر فرد گرمازده با انجام این مراحل بهبود نیافت باید سریعا به بیمارستان منتقل شود.

رییس مرکز بهداشت دزفول به شهروندان توصیه کرد جهت جلوگیری از بروز گرمازدگی از لباس های مناسب با پوشش نازک ، گشاد و رنگ روشن استفاده کرده تا دچار مشکل نشوند ضمن اینکه استفاده از کلاه آفتاب گیر و شال یا پارچه خیس روی سر و گردن در هوای گرم نیز مفید است.

وی اظهار کرد:ساعات اولیه صبح و نیز ساعات پایان روز بهترین زمان برای انجام کارهای خارج از منزل است ضمن اینکه بهتر است شهروندان در هوای گرم فعالیت نداشته باشند تا دچار مشکل نشوند و اگر مجبور به فعالیت در هوای گرم هستند پس از نیم ساعت فعالیت در معرض گرما و آفتاب مدت پنج دقیقه در سایه استراحت کنند تا دچار گرمازدگی نشوند.

وی در خصوص گرمازدگی در ایام روزه داری نیز گفت: اقدامات لازم برای فرد گرمازده در این ایام مانند سایر موارد است.

این کارشناس بهداشتی با اشاره به این که نوشیدن مایعات از فاصله سحر تا افطار لازم است اضافه کرد: نوشیدن شربت آب لیموی کم شکر در رفع عطش و کم آبی بدن موثر است و مصرف دوغ کم نمک، محلول آو آر اس به عنوان یک سرم خوراکی، شربت خاک شیر سرد، آب میوه هایی مثل آب هندوانه، چای کم رنگ و شربت سکنجبین دراین زمینه موثراست.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.