عملکرد ناامید کننده مسئولان خوزستانی در بحث انتقال آب کارون

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: عملکرد مسئولان خوزستانی در بحث انتقال آب کارون مردم این استان را ناامید کرده است.

سید حسین فاضلی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه ناامیدی «چراغ سبز» برای قبول نگرش غیر ملی وزارت نیرو است، اظهار کرد: بی‌شک تجارب گذشته در قبال مردم خوزستان نشان داده که برچسب‌های غیرعلمی، غیرکارشناسی، نگرش غیرملی، نابود کننده محیط زیست، عملکرد مغایر با قوانین یونسکو، عدم صداقت عملکردی و دیگر موارد از برچسب‌های وزارت نیرو در نگرش انتقال آب از سرشاخه های کارون است.

وی افزود: با وجود مخالفت نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی با عملکردهای غیرعلمی و غیرملی وزارت نیرو، همچنان شاهد عدم تغییر نگرش وزارت نیرو در قبال مردم خوزستان هستیم.

*ضرورت برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون تاکید کرد: با توجه به اساسنامه سازمان بهداشت جهانی، مردم استان خوزستان از منظر وضعیت انتقال آب کارون دارای امنیت و احساس رفاه روانی و اجتماعی نیستند، یعنی اینکه همفکری با مردم خوزستان درباره عدم موافقت وزارت نیرو به تغییر نگرش انتقال آب از سرشاخه‌های کارون نشان داده که کاهش سلامت روانی و ناامیدی مردم استان خوزستان ایجاد شده است.

فاضلی اضافه کرد: این عدم سلامت روانی و ناامیدی مردم خوزستان از منظر معضل انتقال آب کارون، اهرمی برای ایجاد عدم مشارکت لازم و جدی دانشگاهیان، پژوهشگران، فعالان محیط زیست و اجتماعی و مردم در جلوگیری و پیگیری توقف روند و عملکرد غیرعلمی و غیرملی وزارت نیرو در زمینه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون شده، یعنی اینکه وجود چنین وضعیتی روانی و ناامیدی موجود باعث شده تا نگرش غیرعلمی و غیرملی وزارت نیرو بیشتر حاکم باشد و کمتر در معرض تغییر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد تا با برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی لازم در راستای مصالح ملی و با هدف حفاظت از محیط زیست، زمینه لازم را برای ایجاد سلامت روانی در حل معضلات رودخانه کارون برداشته شود.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: به عبارت دیگر به کارگیری اصطلاح «نهر» به جای «رودخانه» برای کارون به عنوان تمسخر و دیگر موارد، نیاز به اصلاح لازم روانی دارند زیرا که اینها به معنی قبول نگرش غیر ملی وزارت نیرو هستند.

*عدم تمایل روانی ـ عملی مردم در حمایت و حفاظت از رودخانه کارون

فاضلی خاطرنشان کرد: اگرچه مقوله عدم تمایل روانی ـ عملی مردم در حمایت و حفاظت از رودخانه کارون از مهمترین مقولات زمینه ساز حاکمیت اجرایی نگرش غیر ملی وزارت نیرو در به مخاطره انداختن حیات رودخانه کارون است، طبق همفکری انجام شده، مردمی که تمایل به ادامه زندگی در خوزستان ندارند، تمایلی به حمایت از رودخانه کارون ندارند.

وی ادامه داد: این «عدم تمایل به زندگی در خوزستان بالخصوص بعد از بازنشستگی» در بین مردم و حتی مسئولان نشان از عدم اهمیت به آینده نگری برای حفاظت از رودخانه کارون دارد و حتی زمینه «رفتنی بودن» آب رودخانه کارون را راحت‌تر می‌کند، اگرچه یادمان باشد که عدم تمایل به زندگی کردن در خوزستان مثلاً بعد از بازنشستگی ربطی به بومی بودن افراد ندارد.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون افزود: زمینه روانی و ناامیدی ایجاد شده ما بین مردم مبنی بر اینکه «با توجه به داشتن قدرت بالا، آنها آب را خواهند برد»، «کسی نمی‌تواند در برابر قدرت آنها مقابله کند» و دیگر نگرش‌های مردم زمینه را برای تسلط بر انتقال آب کارون و عدم تقاضای لازم مردم مهیا می‌کند، اگرچه آنهایی مقصر هستند که با توجه به مسئولیت‌های اداری خودشان در استان خوزستان، به جای تلاش لازم و جدی در حل نگرش انتقال آب کارون، به این باور رسیده‌اند که نمی‌شود کاری کرد و حتی فراتر از آن، این ظلم را مرتکب می‌شوند که چنین نگرشی را منتقل می‌کنند.

وی در ادامه گفت: اگرچه ضرورت دارد که مصمم شدن و پیگیری کردن لازم مردم اتفاق بیافتد تا اینکه وزارت نیرو به این باور برسد که نمی‌تواند به بهانه منافع یا پروژه ملی، زندگی مردم خوزستان را به مخاطره بیاندازد و فجایعی مانند فاجعه اسفبار سد گتوند یک بار دیگر تکرار نشود و وزارت نیرو ارمغان غیر کارشناسی برای استان خوزستان نداشته باشد، حتی فراتر از آن، عملکردهای غیر کارشناسی خود را که محیط زیست خوزستان را با آنها نابود کرده را توجیه نکند.

فاضلی در پایان بیان کرد: بنابراین لازم است تا قابلیت فردی، باورها و اعتقادات مردم و مسئولان مرتبط رودخانه کارون در راستای حفاظت از رودخانه کارون تحت تاثیر هیچ قدرتی قرار نگیرد.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.