اعضای شورای شهر اهواز: شهردار استعفا دهد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در نود و سومین جلسه شورای شهر، اعضا با انتقادهای فراوان از عملکرد شهردار خواستار استعفای وی شدند و برخی از آنها، عملکرد وی را بازی با حیثیت شورا عنوان کردند.

پیش از ظهر امروز دوشنبه در نود و سومین جلسه شورای شهر اهواز، لوایح اجرای پروژه‌های مشترک اهواز و شهر کارون، عوارض ویژه کاهش اثرات حوادث غیرمترقبه و معاملات اموال منقول و غیرمنقول شرکت‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

شهردار اهواز استعفا دهد

آذر زمان پور در نطق پیش از دستور این جلسه با انتقاد از استعفا ندادن شهردار اهواز عنوان کرد: به شهردار پیشنهاد می‌دهم که در سمت خود نماند زیرا به دلیل اتفاقات رخ‌داده در این چند وقت اخیر به‌طور حتم شورای شهر و شهرداری دچار چالش خواهند شد.

وی افزود: شهردار با ماندن خود بیش از این سیستم شهرداری را متحمل خسارت نکند. اعضای شورا نیز به‌جای حمایت‌های کورکورانه از افراد و یا گروه‌های خاص، به وظایف اساسی خود بپردازند.

عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه زمزمه‌های نارضایتی مردم از سازمان‌های تابع شهرداری به گوش می‌رسد، گفت: شهرداری متعلق به کارکنان آن است نه اینکه افرادی خارج از این مجموعه کنترل آن را در دست بگیرند.

انتقاد از عزل و نصب‌ها در شهرداری

زمان پور با انتقاد از عزل و نصب‌های صورت گرفته در شهرداری اهواز گفت: متأسفانه تاوان این‌گونه حرکات غیرتخصصی را شهروندان اهوازی پرداخت خواهند کرد. شهردار اهواز از عزل و نصب‌های بر مبنای ارتباطات پرهیز کند. این مسئله منجر به کاهش راندمان کار این مجموعه شده است.

اسکندر زنگنه دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در نطق پیش از دستور خود با اشاره به دریافت نامه‌ای از سوی مرکز بهداشت عنوان کرد: در این نامه قید شده است در صورتی که به وضعیت منازل فرهنگیان در شهر اهواز رسیدگی نشود احتمال شیوع بیماری وبا وجود دارد. به این مسئله رسیدگی شود.

اختیارات شهردار اهواز فرا تصور است

وی افزود: اختیارات شهردار اهواز فرا تصور است. این وضعیت باید کنترل شود. شهردار نیز دلایل خود را برای عزل و نصب‌های صورت گرفته ارائه دهد.

حسین حیدری یکی از اعضای شورای شهر اهواز نیز در این جلسه عنوان کرد: حرکت‌های شهردار اهواز در طول سال‌های گذشته انتخاباتی بوده است. وی باید در همان ابتدا که قصد کاندیداتوری نداشته این مسئله را اعلام می‌کرد.

شهردار اهواز با حیثیت شورا بازی کرده است

وی افزود: شهردار اهواز با افکار عمومی و حیثیت شورا بازی کرده است. متأسفانه به دلیل رفتارهای غلط وی در بین اعضای شورا دو دستگی ایجاد شده است.

حیدری با بیان اینکه ادامه فعالیت شهردار اهواز به صلاح نیست، گفت: در صورتی که شهردار در زمان باقیمانده استعفا ندهد از همه قانون‌های موجود برای عزل وی استفاده خواهم کرد.

اسکندر زنگنه عضو شورای شهر اهواز در این جلسه عنوان کرد: در لایحه اجرای پروژه مشترک از سوی شهرداری اهواز و کارون، درخواست مساعدت مالی برای اجرای سه پروژه عمرانی از جمله روکش آسفالت اتوبان آیت‌الله بهبهانی، آسفالت جاده ساحلی به طول سه کیلومتر و تکمیل مسیر پل ششم به سمت صنایع فولاد با اعتبار ۱۳میلیارد تومان مطرح‌شده است.

وی افزود: بر اساس نص صریح قانون شهرداری نمی‌تواند خارج از محدود شهر اعتباراتی را صرف پروژه‌های عمرانی کند. مستندات این لایحه از سوی شهرداری اهواز به شورای شهر ارائه نشده است. البته در کمیسیون مربوطه ضرورت اجرای دو  مورد از این پروژه‌ها مشخص‌شده است.

اهواز و کارون را نمی‌توان جدا کرد

منوچهر نوشادی، نماینده شهرداری اهواز در شورای شهر گفت: درصورتی‌که زیرساخت‌های شهر کارون ایجاد نشوند به‌طور حتم شهر اهواز نیز متحمل خساراتی خواهد شد.

شهردار کارون نیز با حضور در این جلسه عنوان کرد: اعتبارات درخواست شده تنها ۲۰ درصد از بودجه‌های تخصیص یافته به این سه پروژه را شامل می‌شود. در بحث خدمات رفاهی شهر اهواز و کارون را نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد.

وی افزود: وزارت مسکن و شهرسازی در سال‌های گذشته مصوب کرده است که شهرداری‌های شهرهای بزرگ می‌توانند به شهرهای کوچک خدمت‌رسانی کنند.

تنها عامل جدایی شهر کارون از اهواز سیاست است

حجت اسلام والمسلمین کاظم سواری یکی از اعضای شورای شهر اهواز نیز در این نشست تصریح کرد: جدایی شهر کارون از اهواز تنها به دلیل مسائل سیاسی صورت گرفت. بسیاری از ساکنان این شهر جدید به دلیل نبود امکانات از خدمات تفریحی و رفاهی شهر اهواز بهره می‌برند.

علی ناصری دیگر عضو شورای شهر نیز افزود: باید بررسی شود که در سال گذشته به چه علت هیچ‌گونه پروژه عمرانی در شهر جدید کارون انجام نگرفته است. برخی حرکات مسئولان در این زمینه سیاسی است. اما به‌طور حتم مساعدت مالی از سوی شهرداری اهواز به شهر کارون منافع بسیاری را برای هر دو طرف در پی دارد.

تبلیغاتی صحبت کردن آسان است

اسکندر زنگنه نیز در پاسخ به این عضو شورای شهر اهواز گفت: تبلیغاتی صحبت کردن در این زمینه آسان است. ما در ابتدا باید ظرفیت‌های موجود برای تخصیص اعتبار از سوی شهرداری اهواز به شهر کارون را اندازه‌گیری کنیم. شهر شیبان نیز در این زمان دچار وضعیت مشابهی است.

آذر زمان پور نیز در این خصوص گفت: مناطق محروم فراوانی در شهر اهواز وجود دارد که نیازمند تخصیص اعتبار هستند. در منطقه هفت این شهر در سال گذشته حتی سه میلیارد تومان هم هزینه نشده است.

اجحاف در حق شهروندان

در این جلسه لایحه عوارض ویژه کاهش اثرات حوادث غیرمترقبه نیز موردبررسی قرا گرفت. بر اساس این لایحه پنج درصد از مالیات‌های اخذ شده از شهروندان برای بیمه حوادث غیرمترقبه هزینه خواهد شد.

حسین حیدری در این زمینه گفت:  نمی‌توان برای هرکدام از وظایف سازمان شهرداری از مردم مالیات گرفت. شهرداری موظف است در هنگام بروز حوادث غیرمترقبه خسارات شهروندان را پرداخت کند. این لایحه اجحاف در حق شهروندان است.

در انتها این لایحه بر اساس رای مخالف اکثریت اعضای شورای شهر تصویب نشد. لایحه عوارض معاملات منقول و غیرمنقول شرکت‌ها نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.