بیابان‌زدایی بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از شن‌زارهای خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس اداره بیابان‌زدایی اداره کل منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه در این استان ۳۵۰ هزار هکتار شن‌زار وجود داشت، گفت: تاکنون ۱۰۰ هزار هکتار از شن‌زارهای خوزستان با عملیات بیابان زدایی از بین رفته‌اند.

البرز اسماعیل‌پور اظهار داشت: برنامه بیابان‌زدایی در خوزستان از سال ۱۳۴۷ با هدف از بین بردن شن‌زارهای این استان آغاز شد.

وی با بیان اینکه در خوزستان ۳۵۰ هزار هکتار شن‌زار وجود دارد، گفت: تاکنون ۱۰۰ هزار هکتار از این شن‌زارها با انجام عملیات مالچ پاشی و نهال‌کاری از بین رفته‌اند که در نخستین گام عملیات اجرایی از تپه‌های شنزار روستای الباجی اهواز انجام شد.

رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی خوزستان بیان کرد: هدف اداره کل منابع طبیعی در ابتدا از بین بردن شن‌زارها بود اما در ۱۰ سال گذشته پدیده ریزگردها در استان به وفور مشاهده شد و البته روش مقابله با ریزگردها متفاوت‌تر از روش مقابله با شن‌زار است.

وی با بیان اینکه کانون ریزگردها داخلی و خارجی است، عنوان کرد: علت اصلی پیدایش ریزگردها خشکسالی‌های اخیر و کاهش نزولات جوی است.

اسماعیل‌پور گفت: رطوبت هوا با کاهش نزولات جوی کاهش پیدا کرده و به همین دلیل جذر و مد هم رخ نمی‌دهد و آبگیری تالاب‌ها صورت نمی‌گیرد که این مهم‌ترین عامل پیدایش ریزگرد است.

تسنیم/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.