بیماری «وبا» را جدی بگیریم/ وجود راهکار ساده برای مقابله با این بیماری

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان از شهروندان خواست تا موضوع بیماری «وبا» را جدی بگیرند و با رعایت نکات بهداشتی ساده و سهل در جهت مقابله با آن بکوشند.

به گزارش فارس، شهرام ترحمی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: وبا بیماری بومی و منطقه است که نه قابل ریشه کنی است و نه قابل انکار و حذف است.

وی با بیان اینکه منبع بیماری وبا، آب و غذای آلوده به مدفوع انسانی است، افزود: این بیماری در دو ماه مختلف از سال یعنی اردیبهشت و آبان ماه سال جاری به اوج خود می‌رسد که در این هنگام ابتلای فرد به بیماری و در اثر عدم رعایت مسائل بهداشتی دو چندان می‌شود.

به گفته وی، عامل بیماری وبا در آب، محیط‌های مرطوب، میوه و سبزی، صدف دریایی و گوشت زنده می‌ماند اما، نسبت به خشکی و نور آفتاب تحملی ندارد و با جوشاندن آب به مدت یک تا سه دقیقه از بین می‌رود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان اضافه کرد: به دلیل مقاوم بودن میکروب بیماری وبا به یخ زدگی، قالب‌های یخ آماده جزو منابع بیماری هستند.

وی از آب آشامیدنی غیر بهداشتی، آشامیدنی‌ها و مواد غذایی آلوده همچون سبزی‌ها و میوه‌هایی که به روش بهداشتی سالم سازی نشده‌، غذاهای پخته شده‌ای که پس از تهیه آلوده شده‌اند، غذاهای شب مانده و انتقال آلودگی از طریق دست به غذای پخته شده به عنوان راه‌های سرایت بیماری وبا نام برد.

*تنها یک درصد از مبتلایان به این بیماری با علائم شدید مواجه می‌شوند

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه تنها یک درصد از مبتلایان به این بیماری با علائم شدید مواجه می‌شوند، تصریح کرد: عمده موارد بدون علامت و با یک اسهال آبکی معمولی خود را نشان می‌دهد که این مسئله اهمیت خاصی در اشاعه بیماری دارد و لذا توصیه می شود که خانواده‌ها موارد خفیف دل درد و اسهال را جدی بگیرند و حتما به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه کنند.

ترحمی یادآور شد: در موارد علامت‌دار اسهال آبکی شدید با دفعات اجابت مزاح غیر قابل شمارش(تکرر دفع)، نبودن دل درد و دل پیچه، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، بدون تب، تشنگی زیاد، نبود خون در مدفوع، احساس پری و غرغر شکم و سپس اسهال آبکی شبیه به لعاب برنج بدبو (اولین شکایت بیمار) و گرفتگی عضلات پشت ساق پا در افراد دیده می‌شود.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود هر فردی که به بیماری اسهالی مبتلا شد حتما علاوه بر انجام آزمایشات معمول، برای بیماری ارگانیسم  آزمایش دیگر نیز بدهد تا از وجود و یا نبود این میکروب در بدن شخص مطمئن شویم.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: در صورت بروز اسهال حاد آبکی، بدون انجام خود درمانی با سرعت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید اما قبل از آن چنانچه بیمار قادر به نوشیدن بود، مایعات کافی همچون محلول خوراکی درمانی(او.آر.اس) را به بیمار بدهید و برای این منظور کافی‌ است تا یک بسته از این محلول خوراکی درمانی را در یک لیتر آب جوشیده سرد شده حل کنید و به تدریج به بیمار بدهید.

ترحمی، خودداری از خرید هرگونه مواد غذایی و خوراکی از دست فروشان و دوره گردها، استفاده از شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه، نوشیدن آب مطمئن در مسافرت ها، توجه به تابلوهای هشدار دهنده و مشخص کننده آب آشامیدنی در پارک‌ها، دقت کردن به تهیه بهداشتی سالادهای فصل در ساندویچی‌ها و رستوران‌ها، سالم سازی سبزی‌ها و میوه‌ها، دور نگه داشتن مواد غذایی از دسترس حشرات، جوندگان و غیره، نصب توری مناسب برای درب و پنجره‌ها، خودداری از ریختن زباله در جو‌ی‌ها، رودخانه‌ها، معابر و اماکن عمومی، کوتاه و تمیز کردن ناخن‌ها و شستن دست‌ها با آب صابون (حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از آماده کردن و خوردن غذا، در هنگام غذا دادن به کودک، پس از استفاده از توالت، تماس با مواد غذایی خام و نشسته، تعویض کهنه و یا پوشاک بچه، تماس با زباله و غیره) را از جمله راه‌های پیشگیری از بیماری وبا خواند.

وی با اشاره به راه‌های سالم سازی آب آشامیدنی افزود: برای این منظور جوشاندن آب (نگهداری آب در حالت جوش به مدت یک تا سه دقیقه)، گندزدایی (استفاده از قرص کلر طبق دستورالعمل کارخانه سازنده) و استفاده از کلر مادر(افزودن سه قطره کلر مادر در یک لیتر آب و استفاده از آب پس از گذشت یک ساعت) به عنوان بهترین روش‌ها به شمار می‌رود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی آبادان خاطرنشان کرد: در زمان حاضر آبی را که می‌توانیم برای نوشیدن به شهروندان توصیه کنیم آب لوله کشی و یا بطری‌های آب پلمپ شده است، به هیچوجه خرید و خوردن آب از آب فروشی‌های سیار را توصیه نمی‌کنیم.

ترحمی از شهروندان خواست تا از مصرف هر آنچه که ضمانت سلامت ندارد، خودداری کنند، که آب‌فروشان و اغذیه فروشان سیار و دوره گردها در راس این موارد قرار دارند.

وی گفت: خوشبختانه سیستم آبرسانی شهری ما (آب لوله کشی) با توجه به نمونه گیری‌های مستمر و مرتبی که از آب گرفته می‌شود، مطمئن و سالم است، آب لوله کشی شهری شاید شور باشد اما بیماری‌زا نیست.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.