بازگشت نخل و کنار و نارنج به فضای شهرهای خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: استاندار خوزستان از تغییر چهره فضای سبز این استان و بازگشت نخل و درختان بومی و مثمر به شهرها خبر داد.

عبدالحسن مقتدایی روز یکشنبه در جلسه بررسی طرح جامع فضای سبز خوزستان که در سرسرای جلسات استانداری تشکیل شد، با انتقاد از روند اجرای فضای سبز در شهرهای این استان از نیم قرن پیش تاکنون اظهار کرد: در هر دوره ای یک گونه درخت در فضای سبز شهرهای این استان غالب بوده و در مقاطعی از زمان کهور، اکالیپتوس، گز و به تازگی نیز کونوکارپوس را به صورت گسترده رواج داده اند.

وی با اشاره به توسعه بدون کارشناسی این گونه های گیاهی افزود: بدون اینکه اثرات و تبعات این درختان در طولانی مدت به درستی مطالعه شود در فضای سبز شهری مورد استفاده قرار گرفته اند و اکنون به آفت تبدیل شده اند، این در حالیست که به رغم نیاز اقلیمی خوزستان نه سایه و چتری دارند و نه منظره خوشی به شهرها می بخشند.

مقتدایی با بیان اینکه گونه های بومی خوزستان از قبیل نخل، کنار، نارنج و انجیر معابد به فراموشی سپرده شده اند اضافه کرد: گونه های گیاهی وارداتی نیازهای شهری و مردمی را مرتفع نکرده اند و بر اساس گزارش ها حتی پرندگان را فراری داده اند.

وی اظهار کرد: قرار است مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان درمطالعه ای فضای سبز فعلی شهرهای این استان را بررسی و گونه های مناسب را پیشنهاد کند.

استاندار خوزستان بر استفاده از گونه های بومی خوزستان از جمله نخل و درختان مثمر مثل نارنج تاکید کرد و افزود: نخل نماد خوزستان است و درختان کنار و مرکبات نیز امتحان خود را در سال های گذشته پس داده اند.

وی همچنین گفت: گونه های درختی ناسازگار با اقلیم خوزستان نیز باید به تدریج حذف شود.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان نیز در این نشست گفت: در توسعه فضای سبز شهری خوزستان به جانمایی و کارکرد گونه های گیاهی بی توجهی شده است.

احمد نادری با بیان اینکه درباره سازگاری علمی و منطقی گونه ها سال هاست که بررسی صورت نگرفته، اظهار کرد: در سال های نه چندان دور ارتباطات علمی خوبی با برخی کشورها مانند استرالیا برقرار شده بود.

وی با اشاره به توسعه بی رویه گیاه ‘کونوکارپوس’ در فضاهای شهری خوزستان افزود: این گونه مزایایی دارد اما جانمایی و محل کاشت آن نامناسب بوده و گیاهانی که در زیر آن کشت می شوند قابلیت سبز شدن ندارند.

به گفته وی، درخت نارنج در بیشتر شهرهای خوزستان قابلیت کشت دارد و بهترین گونه برای استفاده در خیابان هاست.

نادری تاکید کرد: در صورتی که اراده ای بر ادامه کار این کارگروه باشد، با کاشت مجدد این درختان، نه تنها آواز گنجشک ها بلکه صدای بلبل و قناری و سایر پرندگان خوش الحان نیز به شهرهای خوزستان بازمی گردد.

وی فصل مناسب کاشت درخت را در خوزستان بهار و پاییز عنوان کرد و افزود: مطالعات طرح جامع تا آن زمان تکمیل می شود و می توان عملیات اجرایی را آغاز کرد.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی، سرانه فضای سبز اهواز در سال ۷۰، برای مناطق فقیر نشین ۰٫۲۵ مترمربع و در کوی های سازمانی مانند شهرک دانشگاه ۸۷٫۵ مترمربع بوده است که در سال ۹۰ با احتساب فضای سبز کارخانجات و سازمان ها و ادارات دولتی به متوسط ۱۱٫۱ مترمربع و بدون احتساب این فضاها به هشت مترمربع رسیده است. این در حالیست که بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری سرانه فضای سبز شهرها باید ۱۵ مترمربع باشد و در شهری مانند اهواز به دلیل وقوع پدیده ریزگردها باید تا ۲۵ مترمربع افزایش یابد.

طبق این گزارش همچنین، در سال ۷۰ در اهواز ۴۰ نوع گونه گیاهی کشت شده که ۵۶ درصد آن اکالیپتوس و کهور بوده است. در سال ۹۰ نیز در این شهر ۶۰ گونه کشت شده که ۷۰ درصد آن کونوکارپوس بوده است.

از اوایل دهه ۸۰ کارگروهی موسوم به ‘نهضت سبز’ برای توسعه فضای سبز در خوزستان شکل گرفت که هدف آن ایجاد و توسعه فضای سبز در جاده ها، اماکن صنعتی و کارخانجات و روستاها همچنین تدوین سند جامع طرح فضای سبز شهرها بود. بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان مقرر شده بود، اداره کل راه و شهرسازی درصدی از اعتبارات بخش راه را به توسعه فضای سبز اختصاص دهد و توفیقاتی نیز در این زمینه حاصل شد. فعالیت این کارگروه در چند سال اخیر متوقف شده بود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.