رودخانه های خوزستان در آستانه نابودی!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مشاور استاندار خوزستان در امور محیط زیست و شیلات گفت: منابع آبی استان از چند دهه گذشته تاکنون به صورت خاموش و بی‌سر و صدا مورد تعرض قرار می‌گرفته‌اند و صدایی از کسی در نمی‌آمد و امروز هم که با فجایع زیست محیطی مختلفی رو به رو هستیم، باز هم به این مسایل توجهی نمی‌شود.

به گزارش (ایسنا)، جاسم مرمضی در سمینار علمی بررسی نقش قانون گذاران در صیانت از رودخانه‌های استان که امروز، ۲۱ خردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: موضوع حفاظت از رودخانه‌های استان فقط به کارون منحصر نمی‌شود بلکه در کنار پر آب‌ترین رودخانه کشور رودخانه‌های دیگری همچون کرخه وجود دارد که وضعیت اسف‌باری دارند و رودخانه‌هایی همچون زهره و تالاب‌ها که رگ حیاتی استان هستند، رو به نابودی رفته‌اند.

وی افزود: ابعاد فجایع زیست محیطی ناشی از کم آبی در خوزستان بسیار وسیع است و نیاز به توجه و برنامه‌ریزی گسترده دارد. ما جهت بهبود این وضعیت نهایت تلاش خود را کرده‌ایم و در همین راستا کمیته احیای تالاب‌ها و سواحل را در این استان تشکیل دادیم.

مرمضی تصریح کرد: تلاش‌های صورت گرفته کافی نیست و لازم است برای رسیدن به وضعیت مطلوب گام‌های بزرگی برداشته شود و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی می‌توانند در زمینه قانون‌گذاری برای صیانت از رودخانه ها نقش محوری ایفا کنند.

وی عنوان کرد: حجم بحران دریاچه ارومیه اصلا با فجایع زیست محیطی خوزستان قابل مقایسه نیست اما برای احیای این دریاچه کمیته تخصصی در دولت تشکیل شد اما چرا نباید برای احیای تالاب‌های خوزستان این کار انجام شود؟

مرمضی با بیان اینکه نمایندگان استان در مجلس باید حقوق از دست رفته مردم استان را بگیرند، خاطرنشان کرد: ریزگردها فقط یک بحران زیست محیطی نبود بلکه تبعات و مسایل پنهان دیگری همچون تبعات اجتماعی، کاهش اشتغال و به وجود آمدن پدیده‌های بزهکاری را در پی داشت.

مشاور استاندار خوزستان در امور محیط زیست و شیلات اظهارکرد: به نظر من عامل بحران کمبود آب و نابودی محیط زیست در خوزستان یک ندانم کاری بلندمدت بوده که به صورت وسیع و عمیق اتفاق افتاده است و به راحتی قابل جبران نیست. اگرچه تلاش‌هایی در جهت حل این بحران در حال انجام است اما خیلی به این مساله خوش‌بین نیستم زیرا کارهایی که باید انجام شود، انجام نمی‌گیرد.

همچنین سودانی، عضو کانون وکلای خوزستان در این سمینار گفت: عدم وجود قوانین مشخص برای صیانت از رودخانه ها موجب شد تا در این منابع آبی دست‌کاری شود. تعرض به حریم رودخانه ها، طرح‌های انتقال آب و آلاینده‌هایی که وارد رودخانه‌‌های استان می‌شود، موجب بحران زیست محیطی و کاهش منابع آبی خوزستان شده است به طوری که تبعاتی مانند بیکاری، تشدید مهاجرت و نابودی محیط زیست را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه قانون‌گذاران در مجلس شورای اسلامی باید از این تعرضات غیرقانونی جلوگیری کنند، اظهار کرد: در زمینه صیانت از رودخانه‌ها خلاء قانونی دیده می‌شود و قانون گذاران باید نسبت به این مساله اقدام کنند.

سودانی گفت: متاسفانه امروز عدم وجود قانون برای جلوگیری از اجرای طرح‌های انتقال آب یکی از خلاء های قانونی است و همین مساله مشکلاتی را به دنبال داشته است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.