آلاینده ها در ۴۳ نقطه وارد کارون می شوند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون مدیرکل دفتر کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: هیچ کارشناس با دانشی، به انتقال آب بین حوضه​ای با هر هدفی معتقد نیست.
هدایت فهمی در در جلسه شورای حفاظت کیفی که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در کشور حدود ۳۳ میلیارد مترمکعب پساب تولید می​شود که ۴٫۸ میلیارد مترمکعب آن پساب فاضلاب شهری است که هر مترمکعب آب آلوده می​تواند ۸ تا ۱۵ مترمکعب آب سالم را آلوده کند.

وی با اشاره به بالا رفتن EC رودخانه​ها اظهار کرد: وضعیت رودخانه​ های کشور از نظر خودپالایی به مرز خطرناکی رسیده است و در خوزستان نیز این وضعیت شدت بیشتری دارد. EC بیش از نیمی از آبهای زیرزمینی در مرز بحرانی قرار دارد.

معاون مدیرکل دفتر کلان آب و آبفای وزارت نیرو اظهار کرد: تصمیماتی که در زمینه تخصیص آب و انتقال آب گرفته شده تصمیمات دردناکی است که باید آن را بپذیریم. سهم آب همه را داده​ایم و آبی در رودخانه ​ها نمانده اما همه همچنان خود را صاحب آب می​دانند. که لازم است این مسیر اصلاح شود. تخصیص آبی که انجام شده به این صورت بود که به متوسط آورد رودخانه​ ها آب تخصیص داده شده بنابراین وقتی خشکسالی رخ می​دهد، چنانچه این تخصیص آب محقق نشود، قطعا با بحران جدی مواجه می ​شویم این در حالی است که تخصیص آب باید بر اساس ۹۵ درصد احتمالات زمانی از جمله بارش ​ها صورت بگیرد. تا پایین دست در زمان خشکسالی خشک نشود و سهم خود را از آب موجود بردارد.

فهمی اظهار کرد: در انتقال آب بین حوضه​ای قطعا باید ارزش اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و محیط زیستی مدنظر قرار بگیرد چون آب همچون نفت یک سرمایه ملی است. البته معنای این اقدام این نیست که از مبدا دارای آب برای مقصدی که آب را به خوبی مصرف نمی​کند، آب بفرستیم و هیچ کس این را تایید نمی​کند. در وزارت نیرو هفت شرط برای این کار در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در مورد سدسازی باید گفت که این اقدام آخرین گزینه ماست و انتقال آب نیز آخرین گزینه است و با رعایت تمام جنبه​ های زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی، مسائل فرهنگی، قومی، و سایر مسائل باید صورت بگیرد. وزارت نیرو نیز به این نتیجه رسیده که پروژه ​هایی را انجام دهد که از نظر اجتماعی، مقولیت، از نظر اقتصادی، پایدار، و از نظر زیست​ محیطی، دوستدار محیط زیست باشد و همچنین از نظر سیاسی، نه تنها عزم سیاست​گذاران بلکه مشارکت مردمی را نیز داشته باشند.

معاون مدیرکل دفتر کلان آب و آبفای وزارت نیرو اظهار کرد: وزرات نیرو از شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون انتظار دارد که تمهیداتی اندیشیده شود تا از ورود زه​آب، پساب، و فاضلاب در طول رودخانه جلوگیری شود. قابل توجه است که ۴۳ نقطه در مسیر رودخانه قرار دارد که آلاینده​ ها را وارد آب می​کند.

فهمی در ادامه به موضوع سد گتوند اشاره کرد و گفت: باید اجازه دهیم یک مرجع علمی مستقل مانند دانشگاه تهران روی این موضوع کار کند. قرار نیست کسی اشتباهاتی را که رخ داده توجیه کند اما من به عنوان یک کارشناس با حجم این مخزن موافق نبوده​ ام.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.