آیا برداشت آب آشامیدنی از کارون با اطمینان انجام می‌شود؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه  شورای حفاظت کیفی کارون گفت: رودخانه کارون یک شاهرگ حیاتی نه تنها برای خوزستان بلکه برای کشور به شمار می​رود و حفاظت و احیای آن از هدف‌گذاری​هایی است که دولت یازدهم به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است.

معصومه ابتکار عصر امروز (۱۹ خردادماه) در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون که در مهمانسرای استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه خاصی که استاندار خوزستان و مجموعه همکاران وی به مسائل کارون و رفع معضلات آن دارند، شاهد برداشتن گام​های نتیجه​بخشی در این زمینه خواهیم بود.

وی ادامه داد: باید نقطه به نقطه منابع آلایندگی رودخانه کارون شناسایی شود. البته این اقدام باید هر چه سریع​تر انجام شود زیرا این رودخانه در بحث تولید انرژی، کشاورزی، شیلات و گردشگری نقش موثری دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: برداشت آب شرب از این رودخانه مساله مهمی است که در حال انجام است. باید گفت که کارون هنوز به آن کیفیت لازم نرسیده تا بگوییم کار برداشت آب آشامیدنی از آن، با اطمینان در حال انجام است.

وی افزود: برداشت آب شرب از کارون از نظر بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و بنابراین باید برای این مساله برنامه​ریزی درستی کرد.
ابتکار در ادامه به وضعیت فاضلاب شهری در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در همه جای کشور طرح​های فاضلاب عقب است که این موضوع دلایل متعددی دارد. در دوره​ای، کاملا نسبت به اجرای طرح​های آبفا غفلت شد و اکنون نیز اجرای این طرح​ها پرهزینه است. البته خیلی از استان​ها راهکارهایی در این زمینه ارائه کرده​اند ولی دستیابی به راه حلی مناسب در این مورد، نیازمند مشارکت شهرداری​ها، دولت و مردم است.

وی ادامه داد: اعتبارات دولت نیز در این زمینه تاکنون قطره​چکانی بوده و تصویر روشنی از این موضوع نداریم که دولت چه برنامه​ای را می​تواند در زمینه حل موضوع فاضلاب پیش​بینی کند. البته رییس‌جمهور در خصوص مسائل مربوط به محیط زیست، آلودگی آب و حفاظت از آب و تالاب​ها بسیار جدی است لذا امیدواریم بتوانیم اعتباراتی برای این مورد پیش​بینی کنیم. اما پیشنهاد می​کنم یک برنامه اقتصادی در خصوص کارون در دستور کار شورای حفاظت کیفی این رودخانه قرار بگیرد شاید راه حل​هایی برای این موضوع پیدا شود و مقداری از این شرایط دشوار خارج شویم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای رفع آلایندگی آب باید با برنامه و با سرعت و اطمینان کافی اقدام شود. مساله کمیت و حفاظت از منابع آب و مدیریت صحیح این منابع از اولویت​های دولت است و بسیاری از سیاست​های گذشته در این زمینه اکنون در حال بازنگری است.

وی بیان کرد: اکنون حق​آبه طبیعت پس از حق​آبه رودخانه و تالاب از سوی دولت به رسمیت شناخته شده این در حالی است که در گذشته کمتر به رسمیت شناخته شده بود. از طرفی دیگر به دلایل مختلف تداخل تصرفات و انتقال آب خیلی اوقات انجام شده ولی مطالعات زیست محیطی نداشته یا این مطالعات در سطح بسیار ضعیفی انجام شده است.

ابتکار اظهار کرد: خوشبختانه اکنون انجام مطالعات زیست‌محیطی برای هر طرحی ضرورت شناخته شده و شرایط سخت و جدی برای این موضوع قرار داده​ایم که امیدواریم با هدف​گذاری و اقداماتی که در استان انجام می​شود به دستاوردهای خوبی در این زمینه دست یابیم و نسبت به بهبود کیفیت آب اطمینان لازم حاصل شود.

وی همچنین در این جلسه به موضوع آلودگی هوای شهر اهواز اشاره کرد و افزود: بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا انجام شده و این بسیار حائز اهمیت است که در این زمینه به روز باشیم و تمام عوامل آلودگی هوا را در کنار هم مد نظر قرار دهیم تا یک برنامه منسجم با هدایت و راهبری استاندار برای کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت شاخص​های هوای اهواز تدوین شود.

معاون رییس‌جمهور با بیان این‌که کیفیت هوای اهواز طی ۲۲ ماه گذشته بهتر شده است، اظهار کرد: توزیع گازوئیل یورو ۵ یکی از اقداماتی بود که در جهت ارتقای کیفیت هوای اهواز انجام شد. در ادامه این اقدامات باید توزیع بنزین یورو ۴ نیز به طور کامل اجرایی شود و در صورتی که فاز دوم طرح آماک به طور کامل اجرایی شود، و مشکلات حمل و نقل عمومی و مترو نیز حل شود، می‌توان بسیار امیدوار بود که مردم اهواز در هوای بهتری نفس بکشند.

ابتکار عنوان کرد: در موضوع کاهش آلودگی هوا دستگاه​های مختلفی از جمله شورای شهر، شهرداری و صنایع نقش کلیدی دارند و لازم است با یکدیگر همکاری داشته باشند که این موضوع نیاز به مدیریت دقیق همراه با یک زمان‌بندی مناسب دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در این زمینه به صورت منسجم هماهنگ با اراده جدی و با نگاهی علمی و کارشناسی حرکت کنیم، قطعا می​توان به نتایج قابل قبولی دست یابیم. همان‌طور که شاهد بودیم بر اساس اقدامات وزارت نفت در سال ۹۳، تهران ۴۴ روز هوای سالم داشته است. همین طور شهرهای کرج، اصفهان و تبریز نیز این شرایط را دارا بوده‌اند البته این به مفهوم رفع مشکل نیست اما نشان می​دهد چنانچه منسجم و بر اساس یک برنامه علمی حرکت کنیم، می​توانیم در مورد موضوعاتی چون آلودگی هوا به نتایج ملموس و قابل سنجش دست پیدا کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه جلسه شورای حفاظت کیفی کارون در اهواز، الگوی رفتاری مصرف در کشور را الگوی نادرستی عنوان کرد و گفت: ما در این زمینه نیازمند رفتار درمانی هستیم و در همه این موضوعات از جمله مساله شرب، کشاورزی و صنعت، الگوی مصرف در کشور باید اصلاح شود.

ابتکار نقش رسانه​ها را در آگاه​سازی، اطلاع​رسانی و جلب مشارکت مردمی در پیشبرد این برنامه​ها بسیار کلیدی دانست و افزود: مشارکت مردم را در این زمینه نباید نادیده بگیریم. تشکل​ها و مردم در این زمینه می‌تواند بسیار کمک کند. با توجه به نامگذاری به جای امسال از سوی مقام معظم رهبری، رسانه​ها می​توانند در بحث ایجاد همدلی و همزبانی که مسئله مهمی در کشور محسوب می​شود، کمک کنند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.