آلودگی آب شرب روستای محمد غضبان؛ از تائیدها تا تکذیبهای مسئولان/ فرماندار: مدعیان غیربهداشتی بودن آب به فرمانداری مراجعه کنند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  اهالی روستای محمد غضبان در استان خوزستان از مشکلات بهداشتی آب شرب منطقه خود انتقاد و ، همچنان برخی مسئولان بر این امر تاکید دارند که آب شرب این روستا مشکل بهداشتی ندارد.

اهالی روستای محمد غضبان شهرستان شوش برای تامین آب شرب خود از تاسیسات قدیمی استفاده کرده و معتقد هستند که این تاسیسات آب غیر قابل شربی داشته و غیر بهداشتی است.

آب مایه حیات است اما وقتی آبی آلوده بوده و مردم برای مصرف شرب از آن استفاده کنند قطعا به بیماری های مختلف روده ای و غیره مبتلا می شوند.

قصه آب شرب غیر بهداشتی این بار برای اهالی روستای محمد غضبان پیش آمده و برای پیگیری ماجرا پای صحبت های اهالی روستا نشسته و در نهایت از مسئولان مربوطه خواستیم تا جوابگو باشند.

رسول کعب عمیر عضو شورای روستای محمد غضبان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: از سال ۷۳ تا ۸۸ مردم این روستا از آب چاه استفاده می کردند با اینکه بهداشت هم این نوع آب را غیر قابل شرب اعلام کرده بود ولی کسی به ما توجهی نمی کرد.

وی می افزاید: حدودا سال ۸۶ یا ۸۷ قرار شد تا یک پروژه تصفیه خانه آب در دهستان شهید عباس که الان شهر الوان است، اجرا شود. روستای محمد غضبان تا قبل از سال ۷۲ که سیل آمد جزو  اولین روستاهایی بود که تصفیه خانه داشت ولی متاسفانه با سیل تصفیه خانه روستا نیز تخریب شد.

تصفیه خانه فاضلاب

با تاسیسات قدیمی تصفیه خانه خود بسازید

عضو شورای روستای محمد غضبان تصریح می کند: سال ۸۷ به ما اعلام کردند که فعلا با تاسیسات قدیمی تصفیه خانه خود سازگار باشید و از آن استفاده کنید. البته حتی وعده دادند که حوضچه های غیر بهداشتی موجود را نیز تغییر داده و حوضچه های جدید درست کنند ولی تنها به تعمیر لوله های انشعاب بسنده کردند.

کعب عمیر عنوان می کند: متاسفانه حوضچه ها به همان شکل سابق و غیر بهداشتی باقی ماند و حتی آب این حوضچه ها هم تخلیه نمی شود. در واقع طرح اولیه این تصفیه خانه فرسوده و غیر قابل استفاده در روستا ماند و طبق وعده مسئولان قرار بود تنها تا زمان راه اندازی پروژه تصفیه آب الوان این وضعیت را تحمل کنیم.

وی یادآور می شود: اما متاسفانه آن پروژه خیلی وقت است که به بهره برداری رسیده و در حالی که آب بیش از هفت روستا را تامین می کند ما از این تامین آب شرب محروم مانده ایم. وقتی اعتراض خود را به گوش مسئولان رساندیم آنها اعلام کردند که روستای محمد غضبان خودش تصفیه خانه دارد.

صحه اداره بهداشت شوش بر غیر بهداشتی بودن آب روستا

عضو شورای روستای محمد غضبان ادامه می دهد: در این روستا بهورز هم داریم که با اداره بهداشت شهر شوش مکاتباتی را انجام دادیم و آنها نیز به غیر بهداشتی بودن آب شرب روستا صحه گذاشته و آن را تایید کردند. به فرمانداری شهر شوش بارها مراجعه کردیم اما هر بار یا جواب سربالا شنیدیم و یا اینکه اعلام شد که بودجه نیست.

کعب عمیر بیان می کند: اهالی این روستا بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر هستند. بیشتر از ۸۰ خانواده و ۱۰۰ خانوار در این روستا زندگی می کنند.

وی اظهار می کند: قبل از تعطیلات ایام نوروز سال جاری تصفیه خانه روستا با مشکل برقی مواجه شده و کابل های برقش تخریب شد. تا مدتی به دلیل اینکه کابل های برق تصفیه خانه در زمین های کشاورزی اهالی بود موفق به تعمیر آنها نشدیم.

عضو شورای روستای محمد غضبان در پایان می گوید: حدود سه هفته مردم این روستا از آب چاه های خانگی خود که در هر خانه یک چاه است، استفاده کردند. الان مدتی است که موقتا سیم های برق به صورت سطحی تعمیر شده و ما دوباره مجبور به استفاده از آب غیر بهداشتی این تصفیه خانه ای که حتی آب حوضچه های آن تخلیه نمی شود، هستیم.

آبرسانی

مدعیان غیربهداشتی بودن آب به فرمانداری مراجعه کنند

رضا نجاتی فرماندار شوش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: در جریان مشکل آب روستای محمد غضبان نیستم. اگر واقعا آب آن غیر بهداشتی باشد و اداره بهداشت هم این مسئله را تایید کرده اهالی باید مکاتبات و این تاییده را به ما تحویل دهند تا مشکل آنها را حل کنیم.

فرماندار شوش عنوان می کند: اگر مشکلی دارند باید به ما اعلام کنند تا مرکز بهداشت را به روستا بفرستیم اگر بهداشت تایید کرد آن موقع مشکلشان را حل می کنیم. در شهرستان شوش نزدیک به ۳۰۰ روستا داریم و در جریان مشکل آب این روستا نیستم اما مدعیان غیر بهداشتی بودن آب باید به ما مراجعه کنند. ما برای خدمت به مردم آمده ایم و نیامدیم که در مقابل آنها قرار بگیریم بنابراین اگر مشکلی دارند باید به ما مراجعه کنند.

نجاتی یادآور می شود: برخی مواقع افراد این ادعا را دارند که آب آنها غیر بهداشتی است که در برخی مکان ها بهداشت تایید کرده و ما هم آب و فاضلاب را احضار کردیم که چرا به این آب کلر نزده و تصفیه نمی شود اما برخی اماکن هم هیچ مشکلی نداشتند و لوله کشی منزل آن مدعی مشکل داشته است.

مشکل آب آشامیدنی برخی روستاهای شوش اورژانسی است

سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: تنها آب روستای محمد غضبان مشکل ندارد و چند روستا این مشکل را دارند. در خصوص بسیاری از مجتمع های آبرسانی شوش با مدیرکل آبفا روستایی خوزستان جلسه داشتیم. متاسفانه مجتمع های موزان و غضبان، میان آب، روستاهای الجزایر و برخی دیگر روستاها هم مشکل دارند.

وی اضافه می کند: چند روستای دیگر زیر نظر محمد غضبان هستند که مشکل بیشتری دارند و روستاهای نعل اسبی و سد شاوور هم مشکلات آبی دارند. البته همه روستاها با شکستگی لوله و فشار کم مواجه هستند ولی مشکل برخی از روستاها مانند محمد غضبان اورژانسی تر هستند. در برخی روستاها مردم آب غیر قابل شرب را مصرف می کنند.

نماینده مردم شوش در مجلس تاکید می کند: به ما مژده دادند که نسبت به مجتمع های آب رسانی شوش هم حمایت هایی از آب و فاضلاب روستایی کشور خواهیم داشت.

آبرسانی.jpg

آب شرب محمد غضبان مشکل بهداشتی ندارد/آبرسانی غضبان در گرو تامین اعتبار

عبدالحمید گرامی پور معاون آب و فاضلاب خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می کند: پروژه بزرگ آب رسانی محمد غضبان را طی پنج سال اخیر برای ۲۳ روستا از جمله روستای محمد غضبان تعریف کردیم. تاکنون ۲۰ روستا کارشان تمام شده و تنها سه روستا باقی مانده است.

وی تصریح می کند: در این پروژه روستای محمد غضبان آخرین روستایی است که در مسیر پروژه قرار دارد. فقط ۱۵ کیلومتر از پروژه باقی مانده، حتی کار لوله کشی این روستا و شبکه تاسیسات داخلی آن هم انجام شده که به محض تامین اعتبار نیز پروژه به روستا می رسد.

معاون آب و فاضلاب خوزستان بیان می کند: محمد غضبان کنونی پارامترهای آب شرب سالم را دارد. آب این روستا به لحاظ میکروبی و (EC) هیچ مشکلی نداشته و آب فوق در سطح قابل شرب است. البته درست است که تاسیسات تصفیه خانه این روستا قدیمی بوده ولی آب شرب مشکل بهداشتی ندارد.

گرامی در پایان می گوید: اداره آبفا یک ناظر همیشگی به نام بهداشت دارد که همیشه بر کیفیت آب روستاها نظارت دارد. در صورتی که کیفیت آب شرب روستایی مشکل داشته باشد اداره بهداشت به صورت کتبی به ما تذکر می دهد اما چنین تذکری در مورد آب روستای محمد غضبان به آبفا داده نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، احداث مجتمع آبرسانی روستایی محمد غضبان از نیمه دوم سال ۸۸ شروع شد. منبع تامین آب این پروژه رودخانه کرخه است. این پروژه از فیلترهای شنی تحت فشار مخزن دو هزار و ۵۰۰ متر مکعبی بتن احداث شده است.
گزارش: کوثر کریمی

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.