«تابستان» ریزگردها باز می گردند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان این‌که تلاش می‌شود کار شناسایی کانون​های جدید گرد و خاک تا مردادماه به پایان برسد، گفت: هیاتی جهت اجرایی کردن مصوبات دولت در زمینه گرد و خاک، از ۱۹ خرداد ماه در خوزستان آغاز به کار خواهد کرد.

 

هاشم بالدی در گفت​وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: واقعیت امر این است که اگر در تابستان اتفاقی مانند بهمن​ ماه گذشته رخ دهد، با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم. در تابستان چنانچه جهت وزش باد غالب از شمال‌غرب به جنوب‌غرب باشد، پدیده گرد و غبار را خواهیم داشت؛ اما نه به شدت بهمن​ماه.

 

وی افزود: وارونگی هوا پدیده‌ای است که در بهار و پاییز اتفاق می​افتد اما این پدیده سال گذشته در بهمن​ماه در استان خوزستان رخ داد و تقریبا شرایط غیرمنتظره‌ای به وجود آورد. در تابستان نیز پیش​بینی می​شود شاهد پدیده وارونگی هوا باشیم.

 

بالدی عنوان کرد: پیش​بینی می​شود کانون گرد و خاک تابستان، بیرون از مرزهای کشور و غلظت آن کمتر از گرد و خاک بهمن​ماه گذشته باشد؛ طبیعتا وقتی گرد و خاک از خارج از مرزها می​آید، با گذر از مسافت خود، در سطح بیشتری پخش خواهد شد و از غلظت آن کاسته می​شود.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که کانون گرد و خاک بهمن​ماه، در داخل خوزستان بود و بنابراین وسعت زیادی برای طی کردن نداشت؛ این شرایط و سنگینی ذرات مانع انتشار گرد و خاک در وسعت زیاد شد و بدین ترتیب، غلظت گرد و خاک بهمن ماه زیاد بوده است.

 

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: اقداماتی که در زمینه رسیدگی به وضعیت گرد و خاک صورت گرفته، هم در بخش مقابله و هم اقدامات پیشگیرانه بوده ولی واقعیت این است که در مرحله پیشگیری و در زمینه بیابان‌زدایی نیازمند اعتبار و برنامه طولانی‌مدت هستیم.

 

بالدی افزود: شناسایی کانون​های جدید از طریق هواشناسی و نقشه​های ماهواره​ای و تطبیق این اطلاعات بر سطح زمین، یکی از اقداماتی است که در مرحله نخست پیشگیری انجام شده است. تیم کارشناسی این اقدامات نیز با هدف خدمت و بدون هیچ​گونه اعتباری در حال کار است. شناسایی این کانون​ها علاوه بر کانون‌هایی است که توسط منابع طبیعی شناسایی شده است.

 

وی اظهار کرد: بناست تا تیرماه یا در نهایت تا مرداد ماه امسال شناسایی کانون​های جدید وقوع گرد و خاک در خوزستان به پایان برسد.

 

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در مرحله بعدی، بیابان​زدایی با سه راهکار مالچ​پاشی، کاشت درخت و توسعه فضای سبز قرار دارد که اقدام در این جهت و بستن قراردادهای مرتبط با آن، مستلزم تامین اعتبار است. اقداماتی مانند تکمیل کمربند سبز، تقویت وضعیت آب شرب، تقویت تجهیزات برق، تامین تجهیزات پزشکی و کادر پزشکی از جمله اقداماتی است که در مرحله دوم قرار دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.