افتتاح ۲ بخش از پروژه آبرسانی غدیر در شادگان، آبادان و خرمشهر با حضور وزیر نیرو / دو طرح جدید آبرسانی در خوزستان

عصر امروز پروژه آبرسانی به شادگان و افزایش ظرفیت آب شرب آبادان و خرمشهر با حضور حمید چیت چیان، وزیر نیرو در دارخوین افتتاح شد.
چیت چیان اظهار داشت: حقیقتا اجرای طرح غدیر افتخار بزرگی برای وزارت نیرو است. خطی که انشاءالله با تکمیل آن از سد دز تا آخرین نقطه ۴۳۰ کیلومتر است و در مقیاس بین الملل نمی توان نمونه ای پیدا کرد که برای انتقال آب شرب این مقدار کار انجام شده باشد که در اینجا باید به همه دست اندرکاران این طرح دست مریزاد گفت.
وی در خصوص طرح غدیر اظهار داشت: از مزایای این  طرح ۲۵ شهر استان بیش از ۱۶۰۰ روستای خوزستان منتفع خواهند شد.
چیت چیان افزود: غیر از طرح غدیر دو طرح انتقال آب شرب در استان خوزستان تصمیم گرفته شده که انجام شود. یکی تامین آب شرب برای شهرهای شمال شرق استان از سدکارون ۳ است که کلنگ آن امروز در رامهرمز به زمین زده شد  و مذاکراتی با صندوق توسعه ملی صورت گرفته که این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا بشود. همچین در مورد شهرهای جنوب شرق خوزستان هم تصمیم گیری شد که قرار بر این شده است که شرکت آب و فاضلاب کشور ظرف یک ماه بررسی کند و نتایج را جهت بررسی به ما اعلام کند. همه این طرح ها علاوه بر طرح عظیم ۵۵۰ هزار هکتاری احیاء اراضی خوزستان است.
وزیر نیرو ادامه داد: در کشور آلمان متوسط تولید آب شرب به ازای هرنفر در ۲۴ ساعت۱۴۹ لیتر است و برنامه ریزی شرکت فاضلاب در ایران ۲۶۰ لیتر برآورد شده است اما ما می بینیم طبق آمار متوسط در استان در حدود ۵۰۰ لیتر و در شادگان در حدود ۷۰۰ لیتر است. واقعا مصرف این حجم آب هزینه بسیار بالایی را به دولت تحمیل می کند.
وی بیان داشت: قیمت تمام شده هر متر مکعب آب ۱۵۰۰ تومان است که با قیمت حدود ۳۷۰ تومان در اختیار مردم قرار می گیرد. یعنی هر مترمکعب حدود ۱۱۰۰ تومان ضرر به شرکت وارد می شود. حالا شما ببینید یک شرکتی که این حجم ضرر می دهد چگونه می تواند شبکه را نوسازی کند و یا گسترش دهد.
چیت چیان افزود: انتظار ما از مردم این است که ما را یاری کنند که بار هزینه کمتر شود چرا که من به جرات عرض می کنم در هیچ کشور ثروتمندی این میزان هزینه که ما در بخش آب می کنیم هزینه نمی شود.
پروژه خط انتقال آب به شادگان بخشی از طرح غدیر است  که با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال و با احداث ۲۷ کیلومتر خط انتقال آب (از کیلومتر ۷۰ خط انتقال آب به شهرهای آبادان و خرمشهر از طرح غدیر)، آب رودخانه کرخه را جهت تامین آب شرب شادگان به تاسیسات واقع در شهر دارخوین منتقل می نماید. با افتتاح این پروژه ضمن بهبود وضعیت کیفی آب شرب مردم این مناطق، نیاز آب شرب شهرستان شادگان و روستاهای مسیر با جمعیتی در حدود ۱۷۰ هزار نفر تامین خواهد شد. این خط انتقال آب در بلند مدت آب مورد نیاز شهرهای دارخوین، شادگان و روستتهای مجاور را از منبع دز برای افق ۱۴۱۵ تامین خواهد کرد.
هچنین پروژه افزایش ظرفیت انتقال آب به شهرهای آبادان و خرمشهر بخشی از این طرح آبرسانی است که با هزینه ای بالغ بر یک هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال و با هدف افزایش ظرفیت و پایدارسازی سیستم تامین و انتقال آب به شهرهای مذکور انجام و امروز افتتاح گردید. عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۱ آغاز و در سال ۱۳۹۴ با اجرای ۶۸ کیلومتر خطوط انتقال آب و توسعه ایستگاه پمپاژ قیصریه تکمیل گردیده است. این پروژه بخشی از طرح آبرسانی غدیر بوده و با تکمیل طرح، آب شهرهای مذکور از محل سد دز تامین خواهد گردید.
در این پروژه آبرسانی به شادگان بالغ بر ۲۲ هزار مترطول لوله گذاری GPR به قطر ۱۲۰۰ میلیمتر ، ۴۰۰۰ هزار مترطول لوله گذاری فولادی به قطر ۱۲۰۰ میلیمتر و ۱۵۰۰ هزار مترطول لوله گذاری فولادی به قطر ۱۰۰۰ میلیمتر  و در پروژه افزایش ظرفیت آب شرب آبادان و خرمشهر بالغ بر ۵۵ هزار مترطول لوله گذاری GPR به قطر ۱۵۰۰ و ۱۶۰۰ میلیمتر و ۱۲ هزار متر طول لوله گذاری فولادی به قطر ۱۶۰۰ میلیمتر انجام شده است.
لازم به ذکر است طبق محاسبات کارشناسان در افق سال ۱۴۱۵ شهر و روستاهای شادگان با جمعیتی حدود ۲۰۶ هزار نفر، ۱۱۱۵ لیتر در ثانیه نیاز آبی دارند.
لازم به ذکر است طبق محاسبات کارشناسان در افقق سال ۱۴۱۵ شهرستان شادگان با جمعیتی حدود ۲۰۶ هزار نفر، ۱۱۱۵ لیتر در ثانیه، شهرستان آبادان با جمعیت ۲۸۰ هزار نفر، ۱۵۰۰ لیتر در ثایه، شهرستان خرمشهر با جمعیت ۱۷۰ هزار نفر، ۹۶۰ لیتر در ثانیه  آب نیاز دارند.
خوزنیوز/
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.