مسکن خوزستان، قربانی آشفته بازار عرضه و تقاضا/ مسکن به خوزستان بی مهری کرد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: جمعی از کارشناسان و استادان صاحب تجربه در حوزه اقتصاد ، صنعت و مسکن در خوزستان دور هم گرد آمدند و در نشستی با عنوان بررسی وضعیت بازار مسکن این استان نظرات متفاوت و برخی هم مشابه ارائه کردند.
در میان نظرات ارائه شده نبود تناسب در عرضه و تقاضا و توجه نکردن به کیفیت ساخت و تولید مسکن عمده چالش های پیش روی این صنعت در استان مطرح شد.
مرتضی افقه استاد اقتصاد دانشگاه های شهید چمران اهواز و تهران در این نشست گفت: صنعت مسکن تاثیر زنجیره ای در اقتصاد کشور دارد که به دلیل بی تدبیری ها دچار چالش های بسیاری شد.
وی افزود: مسکن بخشی از تولید است و تا زمانی که تولید به یک امر مقدس تبدیل نشود توسعه کشور همچنان به حالت معکوس باقی می ماند.
افقه اظهار کرد: تولید در مجموع ارزش نیست در کشور نه تنها تولید کننده تقدیر نمی شود که تنبیه هم می شود ، ساختارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به گونه ای است که تولیدکننده تنبیه می شود.
*مسکن مهر شکست خورده است 
این استاد دانشگاه با بیان این که جهت گیری ها در کشور غیر تولیدی و غیر توسعه ای است گفت: یکی از اتفاق هایی که در بحث مسکن اتفاق افتاد مسکن مهر بود که مشکلات زیادی داشت اما چون اطلاعات موثقی در این ارتباط وجود ندارد نمی توان اظهار نظر دقیقی کرد اما فرض من بر این است که مسکن مهر شکست خورده است.
وی یکی از مسایل مهم در صاحب مسکن شدن مردم را ضرورت برخورداری از درآمد کافی دانست و گفت: مردم صاحب سرمایه نیستند و باید آنها را صاحب درآمد کرد که بتوانند اقساط سنگین وام های بانکی مسکن را پرداخت کنند.
* انبوه سازان به کیفیت تولید مسکن توجه نکرده اند 
نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اهواز هم گفت: در بخش مسکن انبوه سازان به کیفیت تولید توجه نکرده اند باید در این زمینه ذائقه سازی و آن را به برند تبدیل کرد.
فرامرز احمدی نژاد افزود: در ساخت مسکن باید جذابیت وجود داشته باشد و این جذابیت برای هر دو طرف تولید کننده و متقاضی است.
وی گفت: ایجاد جذابیت در ساخت مسکن باید منطبق با خواست متقاضیان و با توجه به توان مالی آن ها باشد و این تجربه ای است که در دیگر مناطق کشور لحاظ می شود.
* افزایش قیمت مسکن سونامی بزرگی در کشور ایجاد کرد
دبیرکل کانون سراسری انبوه سازان ایران و رییس انجمن خوزستان در این نشست نیز ابراز عقیده کرد: افزایش چندبرابری قیمت مسکن به دنبال تحریم ها سونامی بزرگی در اقتصاد کشور ایجاد و تمام بخش ها را متاثر کرد که خوزستان هم از این منظر به شدت تاثیر پذیرفت.
فرشید پورحاجت افزود: با این وجود انیکه هنوز تقاضای موثر در بازار مسکن وجود دارد اما بانک ها در عمل حوزه تولید مسکن را فلج کرده اند و اگر صنعت ساختمان فلج شود یک هزار و ۲۰۰رشته شغلی در کشور نابود می شود.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل رکود کشور هم این است که بخش مسکن در مسیر رونق نیفتاده است.
پورحاجت اضافه کرد: بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی بخش مسکن در سال های اخیر انحصاری شده و کاری کرد که صنعت مسکن در کشور فلج شود به گونه ای که در بهترین شرایط بیش از ۲۵درصد سود در بخش مسکن سودآوری ایجاد نشد در حالی که بانک ها با سود ۳۳درصد تسهیلات پرداخت می کنند.
وی ادامه داد: در یک سال گذشته ۵۵درصد کاهش صدور پروانه بهره برداری مسکن داشتیم که نشان از رکود بخش مسکن دارد.
این کارشناس حوزه مسکن و ساختمان اظهار کرد: در زمان حاضر برای ایجاد تعادل در بازار مسکن باید یک میلیون و ۲۰۰هزار واحد مسکن در کشور ساخته شود و تا زمانی که وضعیت به این صورت است بازار مسکن تکان نمی خورد.
* نبود نظارت بر سازمان نظام مهندسی 
پورحاجت همچنین بر نبود نظارت بر عملکرد سازمان نظام مهندسی انتقاد کرد و افزود: در پنج سال گذشته هیچ نظارتی بر این سازمان نشده و تمام نرخ های تعیین شده از سوی این سازمان بدون قیمت گذاری صورت می گیرد.
وی گفت: این سازمان می توانست سازمان توسعه ای و بازوی محکم در کنار استانداری و شهرداری ها باشد اما به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده به گونه ای که درآمد این سازمان در دو سال گذشته از ۱۳۰به ۲۸۰میلیارد ریال رسیده است.
پورحاجت هیچ تفاوتی بین سازندگان مسکن قائل نشد و گفت: همانطور که وزیر راه و شهرسازی هم گفته همه می توانند خانه بسازند اما باید صلاحیت لازم را داشته باشند.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی اهتمام ویژه ای به تدوین آیین نامه دارد که بر اساس آن دیگر به مجری ذیصلاح و سازمان نظام مهندسی نیازی نیست.
* وام مسکن باید ۸۰درصد ارزش آن را شامل شود 
رییس اتحادیه املاک اهواز هم گفت: در کشورهای جهان ۸۰درصد ارزش خانه به صورت وام و مابقی از سوی مصرف کننده تامین می شود و ۶۰میلیون تومان وامی که در اهواز به این منظور تعلق می گیرد به هیچ وجه کافی نیست.
قنبرعلی زنگنه افزود: در مورد مسکن مهر هم بر خلاف اصفهان و شیراز و مناطقی از این قبیل مکان یابی مناسبی در اهواز صورت نگرفت و مناطقی که انتخاب شدند امکانات زیربنایی ندارند.
وی دولت را در روند ساخت و سازها بی تقصیر ندانست و افزود: با وجود افزایش تورم در کشور در زمینه مسکن رشدی نداشتیم و به این دلیل بر تولیدکننده فشار وارد شده است.
* اسکان مردم مناطق حاشیه نشین اهواز در شهرهای جدید 
عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز گفت: اهواز ۴۰۰هزار نفر حاشیه نشین دارد که می توان مردمان این مناطق را برای سکونت در شهرهای جدید شیرین شهر و شهر رامین اسکان داد.
هوشنگ شیرمردی افزود: اهواز پتانسیل ها و فرصت های سرمایه گذاری بسیاری در زمینه مسکن دارد که با یک برنامه ریزی منظم می توان اثرگذار بود.
وی اضافه کرد: هدف از تاسیس سازمان زمین و مسکن رونق بخش مسکن بود که تنها ۳۰ تا۴۱درصد املاک شهرداری شناسایی و شناسنامه دار شد؛ اراضی که می توانست برای ساخت و ساز در اختیار انبوه سازان قرار گیرد.
شیرمردی با انتقاد از عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد: این سازمان باید تحت نظارت شورای اسلامی شهر اهواز باشد.
وی اضافه کرد: بحث مسکن مهر در خوزستان مانند کارخانه ماشین سازی بود که قرار شد بهترین ماشین ها را بسازد اما پیکان هم تحویل نداد.
* مسکن به اهواز و خوزستان بی مهری کرد 
رییس انجمن شرکتهای عمرانی استان خوزستان هم گفت: مسکن مهر در خوزستان و اهواز مهری نداشت و بی مهری کرد.
علی باقر طاهری افزود: مسکن مهر به شرکت هایی واگذار شد که صلاحیت نداشتند؛ به عنوان نمونه شرکتی عهده دار این کار شد که رتبه پنج هم نداشت و ۱۰برابر ظرفیت اجرایی اش به این شرکت کار واگذار شد.
وی اضافه کرد: مسکن را باید انبوه ساز و نه این که قصاب و جوشکار بسازد و این به صراحت در قانون آمده است.
به دنبال صحبت های کارشناسان امر، معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: سیاست های بخش مسکن در دوره های مختلف تغییراتی داشت که در دولت تدبیر و امید برنامه جدید مسکن بر اساس بازنگری طرح جامع است و اولویت به قشرهای متوسط و آسیب پذیر جامعه داده شده است.
محمد راستگو افزود: نقش مسکن در اقتصاد خانواده و کشور مهم بوده و ۳۰درصد سبد خانوارها را در بر می گیرد.
وی با تاکید بر کاهش تصدی گری دولت در بحث مسکن اظهار کرد: در دو دولت گذشته اشتباهی که دولت کرد ورود به بحث مسکن بود و به تصدی گری روی آورد و از نقش حاکمیتی خود دور شد.
راستگو گفت: وقتی مسایل اجرایی و سیاسی با هم تلفیق می شود نتیجه ای جز این هم نخواهد داشت؛ یکی از مواردی که به مسکن مهر وارد است تلفیق آن با مسایل سیاسی است.
وی ادامه داد: در مسکن مهر خوزستان ۵۰درصد پروژه ها به سرانجام رسیده و ۵۴هزار واحد آماده بهره برداری است و پنج هزار واحد دیگر در برنامه قرار دارد.
این مقام مسئول گفت: قضاوت در مورد مسکن مهر مشکل است چرا که بخشی از نیاز جامعه را برآورد کرد اما اشکالاتی به آن وارد است اما به غیر از اهواز در دیگر مناطق خوزستان موفقیت هایی داشت.
راستگو گفت: این طرح شکست نخورده و موفق است اما باید از ظرفیت بافت های فرسوده شهری در این زمینه بهره برده می شد.
وی اظهار کرد: در زمینه شهرهای جدید انتقادهایی وارد است اما این طرح متعلق به دو دولت گذشته نبود که بحث ساخت شهرهای جدید به ۲۵ سال قبل بر می گردد.
راستگو گفت: باید در عین احترام به انتقادها دنبال راهکارهایی بود که این بخش از سرمایه های ملی به گونه ای مدیریت شود که در کنار سودآوری به کیفی سازی هم توجه شود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.