استاندار خوزستان: با استانی شدن انتخابات مخالفم/ برخورد با مدیرانی که به نفع کاندید خاصی عمل کنند و توصیه ای به خبرنگاران

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عبدالحسن مقتدایی عصر امروز در نشست خبری تشکیل ستادهای انتخاباتی خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی سال ۹۴ اظهار کرد: حضور مردم و دخالت خودشان در سرنوشت خود، یکی از مهمترین مسائل کشور و استان است. بزرگترین درخواست مردم و مسئولان در دوران قبل از انقلاب به رغم تجارب سختی که داشتند برای حضور شجاعانه آنها این بود که بر تحقق انقلاب مشتاق بودند.

وی افزود: با فروپاشی نظام شاهنشاهی، یک ساختار جدید توسط مسئولان نظام و در راس همه امام راحل شکل گرفت. با رهنمودهای امام مشخص شد که انقلاب شکل گرفته در کشور رو به سمت اسلامی بودن است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: بعد از انقلاب بر ایجاد ساختار استفاده از افرادی که برای کل ملت ناشناخته بودند ولی در مناطق خود تحت عنوان خبرگان قانون شناسایی شده بودند، پافشاری می شد. امام تصمیم گرفت ارکانی که متعلق به مردم هستند، مشخص شود. در هر مقطعی که انتخابات برگزار می شود باید تلاش کنیم که درصد حضور مردم بیشتر باشد.

لزوم اعمال نوآوری در انتخابات

مقتدایی عنوان کرد: یکی از مواردی که بعد از ۳۶ سال به آن رسیدیم؛ امانتداری و صیانت از اصل برگزاری انتخابات است. هرچند که گروه های مخالف تمام تلاش خود را برای تخریب آن انجام می دهند.

وی بیان کرد: باید از ورود هر گونه خدشه به این سیستم جلوگیری کنیم. انتخابات در هر چیزی که باشد اگر نوآوری و خلاقیت در آن نباشد تا افکار جوانان و کسانی که قصد دارند با اولین رای خود به قدیمی ترها بپیوندند قطعا بریدگی ایجاد می شود.

استاندار خوزستان یادآور شد: به جز اصول اساسی، یک سری اصول فروع هم داریم که باید با تطبیق شرایط بیشتر استفاده کنیم. اگر از تطبیق شرایط بهره مند نشویم بخشی از جامعه را از دست می دهیم.

مقتدایی تاکید کرد: زیباترین بخش اسلام برخورد خوب و اعتدال در مواجهه با مسائل جدید است که اگر بعد از ۳۵ سال برای هر موضوع مطرح شده در دنیا حرفی برای گفتن داریم از جمله مدیریت و دفاع از مظلومان ریشه در مبانی دینی انقلاب دارد.

از تریبون نظام نباید سلایق شخصی اعلام شود

وی عنوان کرد: هر خطیبی که می تواند مردم را به حضور پررنگ تر در انتخابات دعوت کند برای این مهم مسئول است تا آنها را تشویق کند. از تریبون نظام نباید سلایق شخصی اعلام شود. در هر زمان شاید دو سلیقه وجود داشته باشد ولی یک موضوع واحد در دو زمان مختلف و شرایط واحد باید به نتیجه واحدی ختم شود. اگر به این نتیجه واحد دست پیدا نکنیم یعنی سلیقه اعمال شده است.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه به اکثریت آرا عمومی باید احترام گذاشت، گفت: نباید اظهار نظرهای خود را به یک مقطع خاص اختصاص داده و در مقطع دیگری آن را تغییر دهیم. تعارضات را باید قبل از انتخابات برطرف کرد تا موانع را برای مشارکت بیشتر برداریم.

مقتدایی اضافه کرد: اعمال سلیقه در هیچ شرایطی قابل قبول نیست شاید در مقطعی از زمان آن را اعمال کنند ولی پایدار نخواهد بود. در حقوق مردم، شهروندان و کاندیدا و حتی اماکن برگزاری انتخابات نباید هیچ تفاوتی قائل شویم.

وی بیان کرد: وقتی مردم در صحنه حضور نداشتند باشند قطعا سیاست ما هم به خوبی اعمال نمی شود. همه زیبایی ها و موفقیت هایی که در حال حاضر در اختیار مسئولان بوده تنها به اعتبار حضور مردم است.

حضور مردم در صحنه مقدمه پرونده حضور در مذاکرات

استاندار خوزستان تصریح کرد: تمام مردم در کنار یکدیگر و هم صدا برای جامعه جهانی و سازمان ملل که در حال حرکت به سمت بیراه است در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور دارند و این حضور مردم در صحنه را مقدمه پرونده حضور در مذاکرات می دانیم.

مقتدایی یادآور شد: همه ما باید امانتدار بوده و بهترین مجموعه ای که می تواند از انحراف جلوگیری کرده و شرایط حضور پررنگ مردم در انتخابات را فراهم کند همان رسانه ها هستند. امیدوارم در انتخابات سال جاری هیئت اجرایی که مسئولیت آن بر عهده معاون سیاسی است یک انتخابات سالم را برگزار کرده و از حقوق کاندیداتورها و رای دهندگان در انتخابات دفاع کنیم.

وی تأکید کرد: این استان قریب به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. خوزستان دارای ۲۷ شهرستان بوده و بعد از برگزاری انتخابات ۱۸ نفر نماینده برای حضور در مجلس شورای اسلامی این استان انتخاب می شوند. در برخی از حوزه ها نماینده با چهار فرماندار هم سر و کار دارد.

برخورد با مدیرانی که به نفع کاندید خاصی عمل کنند

استاندار خوزستان اظهار کرد: بالغ بر چهار هزار روستا در استان بوده که نیاز به صندوق ثابت و سیار دارند. نظر شخصی من این است که صراحتا با استانی شدن انتخابات مخالف بوده اصلا نگران مسئله نیستم که اتفاق خاصی در زمان انتخابات روی بدهد. بیشتر مسائل داخلی کاندیدا هستیم وگرنه شاید مسائل درون قومی داشته باشیم اما خوشبختانه هیچ وقت مسائل بین قومیت ها را نداشته ایم.

مقتدایی عنوان کرد: دستگاه های نظارتی اداره اطلاعات و نیروی انتظامی برای برگزاری انتخابات سالم همکاری لازم را دارند. قبل از تائید صلاحیت و بعد از آن با مدیرانی که بخواهند به نفع کاندیدای خاصی عمل کنند برخورد می کنیم. افرادی را دارم که به من اطلاع رسانی می کنند و این اطلاعات را با ستاد برگزاری انتخابات تطابق می دهم.

وی تاکید کرد: در مورد عدم دخالت و مساعدت به کاندیداها تذکر داده ایم و در شورای اداری نیز دوباره اعلام کرده و نامه ای هم به همه ابلاغ کرده و در مورد حضور معنی دار و هیئتی نیز برخوردهای لازم را لحاظ می کنیم.

استاندار خوزستان بیان کرد: شایعات به ویژه در شب انتخابات زیاد است که نیازمند توجه مردم به دو سایت اساسی وزارت کشور و شورای نگهبان هستیم. در صورت امکان باید چند سایت خبری به عنوان سایت مرجع عمل کنند تا صحت اخبار را تائید کنند. اصحاب رسانه می توانند یک سایت انتخاباتی را به کار بگیرند.

توصیه به خبرنگاران برای عدم به کارگیری کلمه احتمال دارد

مقتدایی اظهار امیدواری کرد: خوشبختانه در حال حاضر نزدیک به ۳۰ تشکل دارای مجوز در استان هستیم که می شود با این تعداد تشکل نسبت به تشکیل خانه احزاب در خوزستان اقدام کرد. یکی از توصیه هایی که به اهل مطبوعات و رسانه دارم این است که از به کار بردن کلماتی چون احتمال دارد در این زمان های خاص خودداری کرده و خبرهای موثق، رسمی و حتمی را انتشار دهند.

وی در پایان از خبرنگاران خواستار شد: بهتر است تا از آشفتگی خبری و استناد به خبرهایی که می تواند آشفتگی را در زمان انتخابات ایجاد کند، جلوگیری کنید.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.