سیاحی تاکید کرد: لزوم تدوین سند جامع مقابله با ریزگردها در خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  معاون عمرانی استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم تسریع تهیه سند جامع مقابله با ریزگردها در استان گفت: ضروری است برنامه​های عملیاتی سال ۹۴ در زمینه مقابله با ریزگردها تدوین و در سندی مصوب شده و تا یک ماه آینده به ستاد ملی مقابله با ریزگردها ارسال شود.

 

به گزارش ایسنا، احمد سیاحی در جلسه ستاد استانی مقابله با ریزگردها که امروز (۱۴ اردیبهشت ماه) برگزار شد، اظهار کرد: پیرو افزایش غلظت گردوخاک در خوزستان در روزهای ۲۱ و ۲۲ فروردین ماه، بلافاصله جلسه ستاد ملی مبارزه با ریزگردها به منظور ارزیابی اقدامات دستگاه‌های اجرایی در خصوص مقابله با گردوغبار، با حضور وزیر کشور، استانداران برخی استان‌های درگیر با پدیده ریزگردها از جمله کردستان، ایلام، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه و روسای دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

 

وی افزود: غلظت گردوخاک در روزهای ۲۱ و ۲۲ فروردین ماه برخلاف گزارشی که در جلسه وزارت کشور مطرح شد، در خوزستان به ۱۹۳۰ میکروگرم در مترمکعب رسیده بود که این رقم را اعلام کردیم.

 

معاون عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات دولت، قرار بر این بوده که ۲۴۵ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف ارائه شود. پس از ارائه گزارش‌های دستگاه‌های اجرایی در خصوص پیگری​های مقابله با ریزگردها، مشخص شد که هنوز موافقت‌نامه و اعتباری به دستگاه‌های اجرایی واگذار نشده و شاید حتی موافقت‌نامه​ای منعقد نشده است.

 

وی با بیان این که در خصوص بررسی وضعیت مقابله با ریزگردها، گزارشی از سوی وزیر کشور به رئیس جمهور ارسال شده است، گفت: در جلسه ستاد ملی مبارزه با ریزگردها همچنین مقرر شد رسما در خصوص تخصیص اعتبار مقابله با ریزگردها با توجه به مصوبه دولت پیگیری جدی انجام شود که در این راستا نیز با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه​ریزی مکاتبه شده است.

 

سیاحی عنوان کرد: اولویت اول حل مشکل ریزگردها در استان خوزستان بر عهده خود دستگاه‌های اجرایی استان است. این عزم در دستگاه‌های اجرایی کشور نیز وجود دارد ولی ما خط مقدم هستیم و خود باید موضوعات را بررسی کنیم.

 

وی تصریح کرد: مردم در حل مشکل پدیده ریزگردها انتظار معجزه از ما ندارند بلکه انتظار دارند اقداماتی در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت یا برنامه واکنش سریع داشته باشیم.

 

معاون عمرانی استانداری خوزستان افزود: لازم است حداکثر تا یک ماه آینده سند جامع مقابله با ریزگردها به تفکیک وظایف دستگاه‌ها در تهیه و عملیاتی شده و به وزارت کشور ارائه شود. اکنون کارهای بسیاری در زمینه مقابله با ریزگردها در دستگاه‌های مختلف در حال انجام است ولی یک سند قابل قبول که مورد تصویب و تایید ستاد استانی مقابله با ریزگردها باشد، نداریم.

 

وی اظهار کرد: همچنین در جلسه ستاد ملی مبارزه با ریزگردها مصوب شد که استانداران استان‌های درگیر با پدیده ریزگردها با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مربوطه، اولویت سال جاری را برآورد و اعتبارات مورد نیاز در زمینه مقابله با ریزگردها را تهیه و ارسال کنند.

 

سیاحی گفت: خلائی که اکنون در بحث​ها وجود دارد این است که مشخص نیست برای سال ۹۴ کدام برنامه​ها اولویت ما خواهد بود و اعتبار مورد نیاز آن چه میزان است؟ بدین ترتیب لازم است بحث اولویت​بندی عملیات امسال با اعتبار مورد نیاز آن حتما تدوین و در جلسه آینده مصوب شده و به ستاد ملی مقابله با ریزگردها ارسال شود.

 

وی بیان کرد: در آن جلسه همچنین اشاره شد که استان‌های درگیر با ریزگردها از ظرفیت رسانه​های استان استفاده کرده و افکار عمومی را در جریان مسائل مربوط به ریزگردها به طور کامل قرار دهند. سازمان هواشناسی وضعیت ریزگردها را پیش​بینی و مردم را مطلع کنند. دستگاه‌های اجرایی ذیربط نیز برنامه​های بلندمدت اجرایی و عملیاتی خود را در زمینه مقابله با ریزگردها تدوین کنند. در این زمینه باید توجه داشت که سال آینده، نخستین سال برنامه ششم خواهد بود و مشکل ریزگردها نیز موضوعی نیست که در یک سال قابل حل باشد.

 

معاون عمرانی استانداری خوزستان افزود: ریزگردها گونه​ای از بلایای طبیعی است که از سایر این بلایا متمایز و قابل مقایسه با سیل و زلزله نیست. در زلزله و سیل، یک حادثه رخ می‌دهد و بلافاصله پس از اتفاق باید به دنبال اصلاح و نوسازی زیرساخت‌ها رفت ولی پدیده ریزگردها، یک موضوع جدی و اساسی است که با کانون‌های داخلی و خارجی مرتبط است.

 

وی ادامه داد: ۳ میلیون هکتار زمین در کشور در معرض فرسایش خاک وجود دارد و از این میزان، ​۳۰۵ هزار هکتار در خوزستان قرار گرفته است که در اسرع وقت باید راهکارهای تثبت خاک در این کانون‌ها مشخص شوند. واقعیت این است که در حال حاضر، فرصت و زمان را برای انجام عملیات مالچ‌پاشی و بوته‌کاری از دست داده‌ایم و ماه‌هایی که گذشت، بهترین زمان برای انجام این کار بود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.