کانون​های داخلی ریزگردها وضعیت مساعدی ندارند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نماینده دشت‌آزادگان گفت: پروژه​های بررسی کانون​های داخلی ریزگردها در کشور به دلیل سهل​انگاری در اجرای برنامه​ها، در وضعیت مساعدی قرار ندارند و نتیجه‌گیری از این بررسی‌ها مستلزم  پیگیری بیشتر و سرعت عمل بالاتری است.

ناصر صالحی‌نسب در گفت​وگو با ایسنا با بیان این که شرایط اقلیمی اتفاق افتاده بر هیچ چشمی پوشیده نیست، اظهار کرد: آسیب‌های وارده به محیط زیست در پی فعالیت​ شرکت​های نفتی در نوار مرزی کشور در شهرهایی مانند دشت​آزادگان و خرمشهر و همچنین فعالیت ماشین‌آلات حفاری در این مناطق، از مهمترین عواملی است که می‌تواند موجب تشدید وضعیت کانون‌های داخلی ایجاد گردوخاک در استان خوزستان شود.

وی تاکید کرد: بروز پدیده گرد و غبار همچنین از لحاظ تغییر اقلیمی و کاهش محسوس میزان بارندگی و نزولات آسمانی در کشور نیز قابل بررسی است که از مهمترین دلایل آن پراکنش نامناسب بارندگی در کشور است. در بحث کانون‌های خارجی ایجاد گرد و خاک نیز می​توان به جنگ میان عراق و آمریکا اشاره کرد که موجب از هم‌گسیختگی لایه​های محافظ خاک شده و  مشکل وقوع پدیده ریزگردها و گرد و غبار را در کشور ما افرایش می‌دهد.

نماینده دشت‌آزادگان گفت: از آنجا که وزارت نیرو به موقع حق‌آبه مورد نیاز تالاب هورالعظیم را تامین نکرده و حق‌آبه تالاب در سهم کشوری از ۱۵۰ هزار هکتار به ۲۸ هزار هکتار کاهش یافته است، این مورد نیز از عوامل مهم تشدیدکننده پدیده ریزگردها در کشور بوده و خواهد بود.

صالحی‌نسب در مورد پیگیری وضعیت منشا داخلی وقوع ریزگردها اظهار کرد: قاعدتا وزارت بهداشت، وزارت نیرو و وزارت کشاورزی مطالعاتی در این موضوع داشته‌اند ولی کارها و پروژه​های بررسی کانون​های داخلی ریزگردها در کشور به دلیل سهل​انگاری در اجرای برنامه​ها، در وضعیت مساعدی قرار ندارند و نتیجه‌گیری از این بررسی‌ها مستلزم  پیگیری بیشتر و سرعت عمل بالاتری است.

وی گفت: متاسفانه چه در زمینه مالچ​پاشی و چه در زمینه حل مشکل شن​های روان و نهال​کاری وظایف به درستی رعایت و اعمال نشده است این در حالی است که بودجه تعیین شده برای مقابله با گرد و خاک که ۵۵ میلیارد تومان بود، بنا به دستور مجلس، دو برابر شد و به چیزی در حدود ۱۲۰ میلیارد تومان در زمینه تقلیل و کاهش آلاینده​ها، افزایش یافت.

نماینده دشت‌آزادگان تصریح کرد: همسایگی با کشورهایی همچون عراق و کویت، وجود عواملی مانند کاهش بارندگی، فعالیت​های استخراج نفت و خشک شدن تالاب هورالعظیم در دشت‌آزادگان و انتقال آب از شاخه​های اصلی کارون و کرخه موجب تشدید گرد و غبار در خوزستان است. بدین ترتیب، خوزستان متاثرترین استان کشور در پدیده ریزگردها است.

وی افزود: از وزارت نیرو انتظار داریم جهت جبران خسارت​های ناشی در بحث ریزگردها و کاهش منابع داخلی ریزگردها، اقدامات لازم انجام دهند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.