در نشست کارگروه حفاظت از تالابها و سواحل خوزستان چه گذشت؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات گفت: مجموعه نفت باید متعهد شود که در مدت معینی اقداماتی که در تالاب هورالعظیم غیرضروری بوده را ساماندهی کند.
 جاسم مرمضی در نشست کارگروه حفاظت از تالابها و سواحل خوزستان که امروز (هشتم اردیبهشت ماه) در حاشیه بازدید استاندار از تالاب هورالعظیم برگزار شد؛ اظهار کرد: برای احیای تالاب هورالعظیم باید برنامه ریزی مشخصی داشته باشیم که نتیجه بدهد؛ بدین منظور باید برنامه ریزی ها به صورت بلندمدت و کوتاه مدت تقسیم بندی شوند.
وی افزود: بسیاری از اتفاقهای رخ داده در تالاب هورالعظیم توسط سازمان نفت بوده است. نفت باید برنامه اش را اعلام کند و به نحوی متعهد شود که طی مدت معینی اقداماتی که در تالاب هورالعظیم غیرضروری بوده است را ساماندهی کند.
مرمضی تصریح کرد: همچنین سازمان آب و برق نقش مهمی در حیات تالاب دارد؛ اگر آب تالاب تامین شود، تالاب می تواند خودش را بسازد بنابراین باید این کار را هرچه زودتر انجام دهند.
مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات بیان کرد: باید در طولانی مدت، برنامه مدونی برای احیای تالاب هورالعظیم داشته باشیم. در این زمینه،همکاری با عراق بسیار ضروری است چرا که پیکره تالاب یک پیکره واحد است و بخشی از آن در عراق واقع شده است.
به گزارش ایسنا؛ احمد سیاحی، معاون عمرانی استانداری خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: اهمیت تالاب هورالعظیم بر کسی پوشیده نیست، تاکنون نیز اقدامات خوبی در جهت تامین حق آبه هورالعظیم انجام شده است البته هنوز با آن چیزی که برآورد کرده‌ایم، فاصله داریم.
وی عنوان کرد: وزارت نیرو میزان حق‌آبه تالاب را مشخص کرده است و جزو سهیمه بندی قرار داده است. در این سهمیه بندی، ۱۲ هزار و ۸۰۳ میلیون مترمکعب به عنوان حق آبه هورالعظیم اختصاص داده شده است.
سیاحی با بیان این که ارزش اقتصادی تالاب هورالعظیم از تالاب بین المللی شادگان نیز بیشتر است، گفت: در گذشته امرار معاش مردم منطقه از طریق این تالاب تامین می شد و مطمئن هستیم که اگر از ظرفیتهای تالاب هورالعظیم استفاده شود، می‌توانیم شاهد باشیم که ارزش اقتصادی به منطقه بازگردد.
به گزارش ایسنا؛ عبدالرضا سعیدی نیا، فرماندار هویزه نیز در این نشست با اشاره به وضعیت منطقه و محدودیت ایجاد شده در زمینه کشاورزی منطقه غرب دژ شهید باکری اظهار کرد: بعد از آبگیریها، محدودیتهایی توسط محیط زیست برای کشاورزان ایجاد شده است و اعلام کردند که آب آن منطقه، جوابگوی کشاورزی نیست و تنها باید به عنوان سهمیه آب تالاب در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد: خواسته ما این است که حق آبه مورد نیاز کشاورزان نیز تامین شود تا مردم منطقه، انگیزه سکونت و ماندن در شهر را داشته باشند چرا که امرار معاش آن‌ها از طریق کشاورزی می‌گذرد.
سعیدی نیا افزود: دادن حق آبه به کشاورزان علاوه بر ایجاد انگیزه برای ماندن آن‌ها، موجب می شود که از تولید محصولات کشاورزی نیز بهره‌مند شویم.
عبدالرحیم ناطقی، فرماندار دشت آزادگان نیز در ادامه اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در تالاب هورالعظیم، نبود طرح جامع ساماندهی مدیریت هورالعظیم و ناهماهنگی بین سازمانها است.
وی ادامه داد: از دیگر مشکلات تالاب می توان به نبود محیطبان در پایگاه، عدم لایروبی و عدم اجرای مصوبه مدیریت بحران اشاره کرد.
ناطقی گفت: زندگی مردم این منطقه به تالاب هورالعظیم بسیار وابسته است چرا که آن‌ها از طریق کشاورزی، دامپروری و صید آبزیان امرار معاش می کنند.
همچنین حسونی زاده، معاون سازمان آب و برق خوزستان، در این نشست عنوان کرد: در ۴ ماهه پایانی سال ۹۳ و فروردین ۹۴، میزان ۷۰ میلیون مترمکعب آب شیرین وارد تالاب هورالعظیم کرده ایم. ورودی کرخه ۱۸ درصد نرمال بوده است و سعی شده بتوانیم حجمهایی که بتواند سطح مرطوب تالاب را افزایش دهد، رعایت کنیم.
وی بیان کرد: با توجه به جابجایی آب از مخازن می توانیم برنامه ریزی را اعمال کنیم تا از آلودگی بیشتر تالاب جلوگیری شود. پیشنهاد ما این است که در زمینه لایروبی انهار و جابجایی آب مخازن با ما همکاری شود. همچنین باید توجه داشت که اکنون توپوگرافی مخازن درست نیست و به سمت عراق است.
حسونی‌زاده با بیان این که نقشه برداری از تالاب هورالعظیم در برنامه ریزی های امسال سازمان آب مدنظر قرار گرفته است، تصریح کرد: آبی که از کرخه رهاسازی می شود، سهم تالاب است لذا باید در این زمینه همکاری‌های لازم صورت گیرد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.