تبعات ممنوعیت کشت تابستانه

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ممنوعیت کشت تابستانه علاوه بر خسارت زدن به این فصل، بر الگوی کشت بهاره استان نیز تاثیر منفی می‌گذارد و میزان تولید این محصولات یا سطح زیر کشت آن‌ها را کاهش می‌دهد.
محمد جواد بهتاش گفت : به دلیل نیاز آبی بالای محصولات تابستانه و با توجه به وقوع پدیده خشکسالی چندین ساله و به ویژه امسال در استان و کاهش میزان بارندگی، وزارت نیرو اقدام به اعلام ممنوعیت کشت در این فصل کرده است.
وی افزود: با توجه به اعلام وزارت نیرو، آب کافی برای کشت محصولات در طول تابستان نداریم زیرا بارندگی نداشته‌ایم و آب پشت مخازن سدها جهت رهاسازی به اندازه کافی نیست تا در مناطق پایین‌دست مورد استفاده کشاورزان قرار بگیرد.
بهتاش تصریح کرد: بنابراین وقتی سطح زیر کشت پایین می‌آید، طبیعتا میزان تولید محصولات کاهش می‌یابد و این مساله وضعیت تولیدات کشاورزی استان و به تبع درآمد ناشی از تولید را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
وی اظهار کرد: با ممنوعیت کشت زمین‌ها به مدت یک فصل بدون کشت رها می‌شوند و این مساله درآمد کشاورز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به طور کلی قطع کشت و تولید، تبعات اجتماعی از جمله بیکاری و یا در نهایت گرایش به مشاغل دیگر را به دنبال دارد.
بهتاش تصریح کرد: در چنین شرایطی کشاورزانی که تسهیلات گرفته‌اند، دیگر توان باز پرداخت آن را ندارند و برای پرداخت این بدهی‌ها مجبور به فروش ماشین آلات کشاورزی خود می‌شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره پرداخت معوقات به کشاورزان به ازای ممنوعیت کشت بیان کرد: این امر در شرایطی خاص و در استان‌های خاص انجام می‌شود. شرایط اجتماعی اینجا شباهتی با ارومیه یا اصفهان ندارد که جبران خسارت ممنوعیت کشت از این طریق به کشاورزان استان اختصاص یابد زیرا برخی اعتقاد دارند که کشاورزان خوزستانی می‌توانند زمین‌های خود را در چند نوبت کشت کنند اما زارعان سایر مناطق فقط یکبار در سال می‌توانند اقدام به کشت کنند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.