سازمان ملل به مشکلات تالاب شادگان و رودخانه کارون رسیدگی خواهد کرد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نماینده سازمان ملل در ایران از رسیدگی این سازمان به مشکلات تالاب شادگان و رودخانه کارون در خوزستان خبر داد.

گری لوییس چهارشنبه در بازدید از سد گتوند علیا در مصاحبه اختصاصی با ایرنا درباره دلیل سفر دوم خود به خوزستان گفت: سفر من بخاطر کسب اطلاعات بیشتر درباره چالش هایی است که طبیعت و محیط زیست خوزستان با آن رو به رو است.

وی افزود: اگر به تغییرات جوی در خاورمیانه و ایران دقت کنیم این کشور گرم تر، منابع آبی محدود، و جمعیتی تحت تاثیر محدودیت منابع آبی قرار خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: خوزستان ویژگی های بسیار خاصی دارد؛ این استان یک سوم از آب های سطحی ایران را داراست و یکی از پیشروها در صنعت کشاورزی است و هم اکنون به شدت تحت تاثیر توفان های گردو غبار است.

لوییس گفت: این اطلاعات در سازمان ملل به گوش ما رسیده و ما می خواهیم با استاندار و مسوولان خوزستان در این باره صحبت کنیم.

وی درباره بازدید امروز خود از سد گتوند در شمال خوزستان اظهارکرد: با اطلاعاتی که بدست آوردیم باید ببینیم این چالش ها چقدر گسترده است.

لوییس تاکید کرد: من بسیار نگران وضعیت آب در ایران هستم و بویژه در خوزستان که حجم زیادی آب دارد و باید از آن نگهداری کنیم.

وی اضافه کرد: سازمان ملل هم اکنون مشغول کار در خوزستان است و یک برنامه در خصوص تالاب شادگان و برنامه ای در رابطه با آب رودخانه کارون دارد.

وی گفت: دنبال راه هایی هستیم که اگر دولت بخواهد به آنها کمک کنیم و این راه ها را در اختیار آنها بگذاریم. این مهم است که بدانید ما سازمان خیریه نیستیم اما دسترسی به متخصصان فنی داریم که می توانند نظر خود را برای پیدا کردن راه حل در اختیار شما بگذارند.

وی همچنین درباره معضل شوری آب کارون در نتیجه آبگیری سد گتوند اظهار کرد: برای کمک به حل این مشکل نخست باید تعیین کنیم که راه حل ها چه هستند و پس از آن می توانیم تصمیم بگیریم که چه کسی می تواند کمک کند؛ ما از راه حل ها حمایت می کنیم.

وی اضافه کرد: مشکل رودخانه کارون تنها سد گتوند و شور شدن آب آن نیست، بلکه این رودخانه همچنین مشکلاتی در خصوص انتقال آب بین حوضه ای و کیفیت آب و هوا دارد.

وی ادامه داد: کاری که می توانیم بکنیم به دو دسته تقسیم می شود؛ می توانیم زمینه ای بوجود آوریم که دانش های فنی را مبادله کنیم، ولی مهمتر از آن با آمدن به اینجا و این بازدیدها می توانیم توجه مسوولان را به این مشکلات جلب کنیم.

وی گفت:به طور مثال در دریاچه ارومیه به همت دکتر نظری دوست ما توانستیم توجه سازمان های بین المللی تامین کننده مالی را برای کمک به این دریاچه جلب کنیم و هم اکنون دولت ژاپن به شدت از فعالیت های ما در ارومیه حمایت می کند.

وی اظهارکرد:شخصا فکر می کنم این محیط زیست خشک، سخت و خشن بزرگترین چالشی است که ما با آن روبه رو هستیم و باید روی آن تمرکز کنیم چون در سال های پیش رو چالش ها افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه درباره حمایت سازمان ملل از تالاب مرزی هورالعظیم گفت: این تالاب جزو پروژه های امروز نیست ولی اطلاعات بیشتری درباره آن به دست می آورم و امیدوارم این فرصت را برای بازدید داشته باشم.

لوییس، درباره اینکه درخواست مردم خوزستان از وی برای جلب کمک چه تاثیری در سفر او به خوزستان داشته، اظهار کرد: این درخواست ها تاثیر داشته و من نام خود را بر روی پلاکاردهای مردم در زنجیره های کارون مشاهده کردم.

وی گفت: من به شدت فعالیت های مردم در شبکه های اجتماعی درباره کارون را دنبال می کنم اما این همه دلیل آمدن من به اینجا نیست؛ نخست مشکلات زیست محیطی که با آن روبه رو هستیم و دلیل دوم دعوت بسیار صمیمانه استاندار خوزستان برای آمدن من و بررسی راه حل ها، و دیگر صدای شهروندان خوزستانی که آن را از طریق شبکه های اجتماعی دنبال می کردم، دلیل آمدنم به خوزستان بود.

وی درباره بازدید امروز خود از اثر جهانی سازه های آبی شوشتر توضیح داد: من همیشه علاقه مند بودم از مکان هایی که تاریخ و پیشینه درازی دارند دیدن کنم؛ من از تاریخ شما متحیر شدم. ارتباط هخامنشیان، ساسانیان، بابلیها، عیلامیان که همه در این مکان ها وجود دارد و اثر آنها در این مکان ها به وضوح مشاهده می شود.

وی اضافه کرد: سازه های آبی شوشتر با قدمت دو هزار سال هنوز زنده و فعال هستند و این واقعا شگفت انگیز است.

وی همچنین بااشاره به بازدید پارسال خود از مناطق دفاع مقدس خرمشهر و آبادان گفت: واقعا تحت تاثیر رشادت های مردم خوزستان در جنگ عراق ضد مردم ایران قرار گرفتم.

گری در سفر یک روزه خود از سازه های آبی شوشتر، سد گتوند علیا و آثار تاریخی در موزه شوش دیدن کرد.

تالاب بین المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت یکی از تالاب های بزرگ و کم نظیر جهان در جنوب شهر شادگان و ۸۰ کیلومتری اهواز واقع است که در چند سال گذشته خشکسالی و عوامل دیگری همچون فعالیت های نفتی و صنعتی در آن خساراتی را به این تالاب وارد کرده است.

آلودگی و شوری رودخانه کارون که از رودخانه های حیاتی کشور است نیز حیات زمین های مرغوب کشاورزی خوزستان را تهدید می کند.

احداث سد گتوند که در دریاچه آن تپه های نمکی قرار دارد باعث شوری آب رودخانه کارون شده، ضمن اینکه احداث چندین سد بر روی رودخانه کارون، انتقال آب از سرشاخه های آن، ریختن پساب های صنعتی به آن،

و خشکسالی حیات این رودخانه را در معرض تهدید قرار داده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.