ادغام آبادان و خرمشهر و تشکیل بندری به نام اروند؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عبدالله کعبی قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند هفته جاری در گفت و گو با یکی از رسانه ها، گفته بود: با توجه به اینکه دو بندر آبادان و خرمشهر در حوزه سازمان منطقه آزاد اروند واقع است و پس از پایان حصار کشی مدیریت این دو بندر طبق قانون به این سازمان محول می شود، پیشنهاد تاسیس بندر اروند از ادغام این دو بندر به سازمان بنادر و دریانوردی کشور ارائه شده است.

وی در این مصاحبه افزوده بود: بر این اساس، با موافقت سازمان بنادر با این پیشنهاد، سازمان منطقه آزاد اروند سرمایه گذاری و طرح توسعه ای این دو بندر را در دستور کار خود قرار می دهد.

قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه دو بندر آبادان و خرمشهر فعالیت خوبی دارد، گفته بود: امیدواریم با شناورسازی مغروقه های به جای مانده از جنگ تحمیلی و لایروبی مناطق باقیمانده، زمینه شکوفایی مجدد این دو بندر بیش از گذشته فراهم شود.

کعبی همچنین در این مصاحبه با بیان اینکه هرگونه انتصاب مدیران این دو بندر باید به تایید سازمان منطقه آزاد اروند برسد، افزوده بود: میزان تخلیه و بارگیری و همچنین ورود خودروی اروندی روند افزایشی به خود گرفته است.

قائم مقام سازمان منطقه آروند در این مصاحبه، انتظار بحق مردم آبادان و خرمشهر را بازگشت مجدد بنادر آبادان و خرمشهر به دوران پررونق قبل از جنگ تحمیلی خوانده بود.

اما این سخنان، واکنش های فراوانی در میان سیاسیون، کارشناسان و رسانه ها در پی داشت.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان روز سه شنبه در گفت و گو با رسانه ها در واکنش به این سخنان، تغییر نام بندرهای آبادان و خرمشهر را نمایشی و شعاری دانست و گفت:مردم از این اقدامات نمایشی و شعاری خسته شده اند.

سیدحسین دهدشتی در این مصاحبه گفته بود:موضوع منطقه آزاد اروند، در میان مردم انتظاراتی ایجاد کرد که بحق است و مردم انتظار دارند در این چند سال در منطقه آزاد، اتفاقات خوبی روی دهد، ولی در این مدت جز شعار و نصب هزاران بنر در شهر، هیچ اتفاقی رخ نداده است.

وی در این سخنان با طرح پرسشی گفته است که آیا مشکل مردم آبادان و خرمشهر، کار نمایشی و اقداماتی از این قبیل است و اگر چه اقداماتی ظاهری نظیر رنگ آمیزی، آسفالت، پارک و فضای سبز انجام شده، ولی آیا مردم به چنین اتفاقی راضی هستند؟

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در این سخنان، افزود:مردم، مهم ترین وظیفه منطقه آزاد اروند را ایجاد زیرساخت برای سرمایه گذاری و اشتغال می دانند و باید برای مردم مشخص شود که سازمان منطقه آزاد اروند، تاکنون به چه میزان موفق بوده است.

دهدشتی با تاکید بر لزوم شفافیت در هزینه های سازمان منطقه آزاد اروند، با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد اروند اعلام کرده رقمی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است، گفت: مسئولان منطقه آزاد اروند باید به مردم توضیح دهند این درآمد از کجا آمده است و به چه قیمتی است؟

دهدشتی در همین خصوص عنوان کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان رقم کمی نیست و می تواند در شهر اثر گذار باشد و مسئولان منطقه آزاد اروند توضیح دهند این رقم کجا هزینه شده است و همچنین بارها از آنها این موضوع را درخواست کرده ایم اما توضیح نداده اند.

وی تاکید کرد:تغییر اسامی دستگاه شهری از سوی مسئولان منطقه آزاد اروند سهوی و یا عمدی کاری غیر عاقلانه و غیر منطقی است و مسئولان این سازمان باید در این خصوص، توضیح دهند.

البته سخنان قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص ادغام آبادان و خرمشهر در بندر اروند، واکنش هایی در میان رسانه ها داشت که از آن می توان به واکنش روزنامه نگاران آبادان وخرمشهر در خصوص لزوم بهینه از ظرفیت های رودخانه های کارون و اروند رود، نخلستان های زیبای آبادان، چوئبده، اروند کنار، منیوحی و جزیره مینو در استای رونق گردشگری و ایجاد اشتغال نام برد.

برخی روزنامه نگاران نیز این هشدار را می دهند که با ادغام این دو شهرستان و تشکیل بندر اروند، نام شهرستان های آبادان و خرمشهر با سابقه تاریخی و تاثیر اقتصادی آن در استان، برای همیشه از نقشه ایران پاک می شود.

عبدالحسین مقتدایی استاندار خوزستان نیز سال گذشته در شورای اداری مشترک شهرستان های خرمشهر و آبادان در سازمان منطقه آزاد اروند، بومی بودن اعضای هیات مدیره این سازمان را فرصتی ناب برای توسعه استان و این منطقه خوانده بود.

استاندار خوزستان در این نشست گفت:اگر از فرصت بومی بودن اعضای هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند، برای رونق استان و این منطقه استفاده نشود، این فرصت برای همیشه از دست می رود.

از: سیدبهادر حسینی تشنیزی

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.