انتقاد رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از سریال «در حاشیه»

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص موضع خود در قبال پخش سریال “در حاشیه” که مدتی است از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران به روی آنتن می رود، گفت: یکی از مسیرهای نقد در هر جامعه ای استفاده از طنز است و هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد چرا که یکی از ابزارهای نقد این است که رفتارهایی که ناشایست تلقی می شود را می توان به وسیله طنز به نقد کشید تا مردم آگاه شوند.

ایدنی گفت: از طرف دیگر، این مهم کمک می کند تا فردی که رفتار مذمومی در جامعه از خود نشان می دهد، بداند که انجام این رفتار در زندگی اجتماعی خود، برایش هزینه دارد. ولی باید بدانیم مرز بین طنز و هجو نزدیک است، در هجو شاهد توهین می شویم و کسی که واقعا هنرمند است باید بتواند به طور دقیق مرز بین هجو و طنز را بشناسد.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور در این باره افزود: تصور این است که این برنامه بیش از اینکه طنز باشد، هجو است. وقتی قرار است موضوعی را مورد نقد قرار دهیم باید ببینیم که مخاطبان ما چه کسانی هستند، نقد باید به گونه ای انجام شود که برای مخاطب بیشترین سودمندی و بهره مندی را داشته باشد، بنابراین اگر بخواهیم یک پدیده اجتماعی را نقد کنیم باید به شدت مراقبت کنیم تا موجب بی اعتمادی مردم و خدمات گیرندگان آن حوزه نشویم.
ایدنی با اشاره به اینکه بازی با افکار عمومی بسیار خطرناک است گفت: سریال “در حاشیه” بار هنری بالایی ندارد و قضاوت در این مورد با خود مردم است.
وی اظهار کرد: باید جامعه نسبت به خدماتی که پزشکان ارایه می دهند، اعتماد داشته باشد و هیچ کس هم انتظار ندارد که این اعتماد صد در صد باشد. ولی این که شما بیایید اعتماد عمومی نسبت به جامعه پزشکی را کاهش دهید، آسیب آن در درجه اول به خود مردم و خدمات گیرندگان باز می گردد.
قائم مقام وزیر بهداشت در استان گفت: بیش از اینکه نگران خدشه وارد شدن به اعتبار جامعه پزشکی باشم، نگران آسیبهایی هستم که مردم به دلیل بی اعتمادی در دریافت خدمات به آن دچار می شوند.
ایدنی افزود: تصور کنید اگر این تردیدها در دل بیمار موجب شود در دریافت خدمات و درمان به موقع،  دچار تردید شده و این سبب تأخیر و پیشرفت بیماری او شود، چه کسی ضرر می کند و چه کسی پاسخگوی این سلب اعتماد جامعه از پزشکانی است که بالاخره آنها نیز انسان هستند و مانند تمام انسان ها از خطا مصون نیستند ولی این خطا درصد بسیار پایینی از کار آنها را تشکیل میدهد و در اکثر قریب به اتفاق مداخلات درمانی ماحصل کار، بهبود بیماری است.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور در پایان گفت: در این میان قطعا” بیمار ضرر می کند و کسانی که از منظر تجاری و یا تعصب خاص به استمرار برای تولید چنین سریال هایی، به تولید و پخش این برنامه ها اقدام می کنند باید در قبال این بی اعتمادی پاسخگو باشند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.