تابستان زودرس و کلافگی خوزستانی ها

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  براساس تغییراتِ آب و هوایی چند سال اخیر و پیش بینی های کارشناسان، دمای هوا در آخرین روزهای سال ۹۳ و فروردین ۹۴ به سرعت بالا رفت و گرما خیلی زود به سراغ خوزستانی ها آمد.
حال با اینکه فقط چند هفته از آغاز سال نو گذشته و در بسیاری از مناطق کشور هوا خنک و دلپذیر است و حتی برف می بارد، شدت گرمای بهار، اهالی خوزستان را مجبور کرده است از وسایل خنک کننده استفاده کنند.
آقای نژادزاده مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی خوزستان می گوید:‌گرمای هوا در این مقطع زمانی از سال در خوزستان اگر چه بی سابقه نیست ولی در این موقع از سال به فرآیند رشد محصولات کشاورزی به ویژه گندم بسیار آسیب می زند.
به گزارش خبرنگار ما این روزها مردم هم از گرمای زودهنگام کلافه و معتقدند فصل کوتاه بهار در خوزستان با یک وقفه، زمستان و تابستان را به هم گره زده است .
آنها بارش های اندک در فروردین را علت شدت گرما در بهار می دانند اما کارشناسان هواشناسی می گویند، کمی بارش ربطی به گرما ندارد و آمارها از ثبت سال هایی خبر می دهند که با وجود کاهش باران، سال های سردی بودند.
مدیرکل هواشناسی خوزستان با تایید کاهش ۴۰ درصدی میزان بارندگی های سال زراعی ۹۴-۹۳ نسبت به میانگین بلند مدت(سال های معمولی) می گوید: خوزستان از نظر کمبود بارش در رده ششم قرار دارد اما این موضوع را نمی توان به تنهایی علت گرمای هوای استان اعلام کرد.
آقای بهادری با اشاره به تغییرات اقلیمی کره زمین و افزایش دما پیش بینی می کند، میانگین دمای هوای تابستان پیش رو در جنوب و مرکز استان نسبت به میزان معمولی حدود یک درجه گرمتر شود و این منجر به افزایش میزان تبخیر و تهدیدی برای منابع آبی محسوب می شود.
وی با اشاره به بررسی آمارها می گوید: پارسال اهواز، آبادان و امیدیه گرمترین شهرهای خوزستان بودند و در برخی روزها دمای هوای آنها از مرز ۵۰ درجه گذشت اما با این حال آنچه باعث بروز مشکل برای مردم در این شرایط آب و هوایی می شود تداوم گرما و افزایش رطوبت است.
دکتر محسنی پزشک عمومی می گوید: رطوبت بالا (شرجی) باعث افزایش تعریق، اختلال در سیستم عصبی و به خطر افتادن سلامتی افراد به ویژه خردسالان، بیماران و سالخوردگان می شود.
معاون سیاسی، اجتماعی استاندار هم به ضرورت ایجاد تسهیلات رفاهی به ویژه برای متخصصانی که حضورشان در استان الزامی است، اشاره و اضافه می کند: برای کاهش مشکلات مربوط به گرمای طاقت فرسای استان باید با سرمایه گذاری، امکانات رفاهی مناسب مانند تجهیز شبکه حمل و نقل عمومی و شهری به خنک کننده ها بیشتر شود .
آقای خبیر در همین زمینه با اشاره به اقدامات صورت گرفته می افزاید: اواخر پارسال در بسته حمایتی استانداری خوزستان به هیئت دولت، افزایش درصدی برای بدی آب و هوا در حقوق و مزایای شغلی کارمندان خوزستانی در نظر گرفته شد که امیدواریم با تصویب آن شرایط نسبی قابل قبولی برای خوزستانی ها فراهم شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.