قابلیت برقی شدن خطوط ریلی خوزستان / ساخت خط ریل اهواز به اصفهان با کمک فاینانس

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیر کل راه آهن جنوب ضمن اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام شده این اداره کل در سال ۹۳، اهداف مهم در سال جاری را تشریح کرد.

عبدالکریم درویش زاده بخش راه آهن را یکی از بخش های مهم صنعت حمل و نقل کشور دانست و اظهارکرد: خوشبختانه در سال های اخیر اهمیت این بخش برای مسئولین کشور نمود پیدا کرده است تا جایی که مقام معظم رهبری در زمینه توسعه راه اهن و حمل و نقل تاکید کرده اند و دولت نیز در این راستا بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید فراوان دارد.وی افزود: با توجه به تاکیدات صورت گرفته خوشبختانه در طول دو سال گذشته گام‌های خوبی در زمینه توسعه راه آهن برداشته شده است که در آینده نیز جهش بزرگی را در این بخش شاهد خواهیم بود.

وی افزود: پایین بودن مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی یکی از پارامترهای بسیار مهم است زیرا میزان مصرف سوخت در این بخش یک هفتم میزان مصرف در حمل و نقل جاده ای است. از سوی دیگر به دلیل اینکه این نوع صنعت آلودگی برای محیط زیست ندارد، از آن به عنوان حمل و نقل سبز یاد می‌شود و حمل انبوه بار به صورت یکجا از دیگر مزایای حمل و نقل ریلی به شمار می‌آید.

بهره برداری از راه آهن شلمچه – بصره تا اربعین سال ۹۵

درویش زاده تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت اتصال خط ریلی شلمچه به عراق، پلی روی اروند به طول ۷۰۰ متر توسط راه آهن کشور طراحی و ساخته می‌شود و طول خطی ریلی قابل احداث حد فاصل شلمچه – بصره ۳۵ کیلومتر است که باید توسط طرف عراقی ساخته شود.

وی بیان کرد: بر اساس توافقات انجام شده بین وزیر راه شهرسازی کشور و وزیر حمل و نقل عراق مقرر شد که این خط ریلی در اربعین سال ۹۵ به بهره برداری برسد تا زائرین حسینی بتوانند با قطار به عراق سفر کنند.

مدیر کل راه آهن جنوب با اشاره به ۲ خطه شدن خطوط ریلی که ترافیک سنگینی دارند، خاطرنشان کرد: در این راستا خوشبختانه طرح دو خطه سازی مسیرهای ریلی خوزستان به تصویب رسیده و قراردادهایی در این زمینه منعقد شده است.

درویش زاده گفت: طرح ۲ خطه کردن محور اهواز به بندر امام سال گذشته آغاز و تاکنون ۶۰ کیلومتر آن اجرا شده است. قرار بود این طرح سوم خرداد امسال به بهره برداری برسد اما به علت عدم ورود ریل، هنوز آماده بهره‌برداری نیست.

وی اظهارکرد: خط اهواز به اندیمشک به طول ۱۴۰کیلومتر نیز در برنامه ۲ خطه شدن قرار دارد که عملیات زیرسازی آن از محور اندیمشک آغاز شده و پیشرفت فیزیکی آن حدود ۱۰ درصد است.

درویش زاده ادامه داد: از آنجایی که خط اهواز به خرمشهر ترافیک پایینی دارد، قرار است عملیات ۲ خطه شدن آن به آینده موکول و اعتبار دو خطه کردن آن صرف اتصال ریل بندر امام به خرمشهر شود. خط اهواز به خرمشهر به طور کامل بازسازی شده و جوابگوی نیازهای فعلی است، بنابراین ضرورتی برای دو خطه شدن آن وجود ندارد.

تولید ریل در داخل به صرفه تر از واردات آن

وی با بیان این‌که ریل در داخل کشور تولید نمی‌شود، تصریح کرد: معمولا ریل مورد نیاز را از کشورهای خارجی خریداری و وارد می‌کنیم. البته از سال ۹۲ تفاهم‌نامه ای با شرکت فولاد مبارکه جهت تولید ریل منعقد شده است که در قالب آن بتوانیم برای واردات تکنولوژی تولید و ساخت ریل اقدام کنیم. اخیراً جهت تامین نیاز ریلی ۵۰ هزار تن ریل از کشور چین خریداری کردیم که تاکنون ۲۰ هزار تن آن وارد شده است.

مدیر کل راه اهن جنوب با تاکید بر بومی سازی تولید ریل اظهارکرد: شاید هزینه‌های اولیه تولید ریل بالا باشد اما چنانچه منافع ملی را در نظر بگیریم تولید ریل در داخل قطعا به صرفه تر از واردات آن بوده و در برنامه است تا افق ساال ۱۴۰۴ خطوط ریلی از ۱۱ هزار کیلومتر به ۲۵ هزار کیلومتر برسد و قطعا افزایش این حجم خطوط، مستلزم تولید ریل در داخل است.

درویش زاده تصریح کرد: علاوه بر این‌ها، ساخت مترو در مراکز استان‌های کشور به شدت در حال توسعه و رشد بوده بنابراین تولید ریل در داخل از هر جهت به نفع راه آهن و کشور است.

جابه جایی بیش از ۵ میلیون تن کالا توسط ناوگان ریلی جنوب

وی با اشاره به حجم کالاهایی که از طریق ریل سالانه جابه جا می‌شوند، اظهار کرد: سال گذشته ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا توسط ناوگان ریلی جنوب جابه جا شده که این جابه جایی‌ها به انتقال محصولات از معادن به کارخانه فولاد خوزستان و همچنین انتقال کالاها از بندر امام به سایر نقاط کشور اختصاص داشته است.

درویش زاده بیان کرد: راه آهن خوزستان آمادگی کامل دارد تا کالاهای تولید داخل استان از جمله محصولات فولاد خوزستان را به گروه ملی فولاد و فولاد کاویان منتقل کند و این آمادگی بارها توسط این اداره کل اعلام شده است.

وی ادامه داد: انتقال سنگ آهن مورد نیاز کارخانه فولاد خوزستان به این کارخانه و همچنین صادرات محصولات این کارخانه از طریق خطوط ریلی انجام می‌شود. برنامه داریم امسال ۱٫۵ میلیون تن محصولات صادراتی فولاد خوزستان را از طریق ریل به بندر امام انتقال دهیم.

گلوگاه‌ درود به اندیمشک مانعی برای شبکه ریلی

وی عنوان کرد: گلوگاهی در شبکه راه آهن جنوب در حد فاصل مسیر درود به اندیمشک وجود دارد که ترافیک بالا، کوهستانی بودن، وجود تونل‌ها، قوس‌های زیاد و صعب العبور بودن از جمله مشکلات این گلوگاه است. بنابراین نمی‌توانیم قطارهایی با تناژ بالا را از این خط عبور دهیم و این محور مانعی برای حمل و نقل بار به شمار می‌رود.

مدیر کل راه آهن جنوب بیان کرد: علاوه بر این بخشی از این گلوگاه، قدیمی است و نیاز به نگهداری بیشتری دارد و همواره بخش عمده ای از وقت، صرف نگهداری از این محور می‌شود که در نهایت این مشکلات به کاهش ظرفیت جابه جایی ریلی می‌انجامد.

بازسازی خطوط برای افزایش ایمنی و سرعت در تردد ها

درویش زاده بیان کرد: تا پایان امسال برنامه داریم که خطوط حد فاصل درود تا هفت تپه که نیاز به بازسازی دارد، را بازسازی کنیم، تا امنیت و سرعت حرکت در این مسیرها افزایش یابد. امیدواریم با این کار موانع موجود تردد در محور لرستان به سمت زاگرس، کمتر شود.

وی با بیان اینکه بازسازی هر کیلومتر خط ریلی یک میلیارد تومان هزینه دارد، خاطرنشان کرد: خطوط حد فاصل اندیمشک-درود در اولویت بازسازی قرار دارد که طول آن ۲۶۰ کیلومتر است. بخشی از عملیات بازسازی آن امسال و بخش دیگر تا بهار سال آینده انجام می‌شود.

مدیر کل راه آهن جنوب گفت: میزان اعتبارات این اداره کل در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته است. سال گذشته اعتباری به میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار راه آهن جنوب قرار گرفت که این اعتبارات برای رفع مشکلات در گلوگاه‌ها هزینه شد.

درویش زاده با بیان اینکه تمام خطوط راه آهن جنوب بین سال‌های ۹۰ تا ۹۳ بازسازی شده اند، اظهارکرد: در حال حاضر خطوط ریلی ما فقط به انجام عملیات بهسازی نیاز دارند.

لزوم توجه به افزایش درآمدها

وی با اشاره به وضعیت در آمدها و هزینه های اداره کل راه آهن جنوب عنوان کرد: در آمد سالانه این اداره کل بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است و هزینه ها، خیلی کمتر از درآمد آن است و به دنبال این هستیم تا با توسعه ریلی، درآمدها را افزایش دهیم.

مدیر کل راه آهن جنوب یادآور شد: تحریم‌ها بر صنعت حمل و نقل ریلی تاثیر منفی گذاشت اما با این وجود، سال گذشته توانستیم ۵۰۰ هزار تن در جا به جایی کالا افزایش داشته باشیم.

درویش زاده با بیان اینکه در سال گذشته بالاترین اعتبارات شبکه راه آهن به راه آهن جنوب اختصاص یافت، ادامه داد: اعتبارات پروژه‌های استانی سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان بود که به طور کامل جذب شد.

گذر از پیک نوروزی امسال بدون هیچ مشکلی

احداث ایستگاه جدید ماهشهر با مشارکت پتروشیمی

وی با اشاره به پیک نوروزی امسال گفت: یازه زمانی پیک نوروزی هر سال از ۲۵ اسفند تا ۱۶ فروردین ماه است که در پیک امسال ظرفیت جابه جایی محورهای برون استانی ۱۶۴ هزار نفر و درون استانی ۱۰۰ هزار نفر بوده است و خوشبختانه نوروز امسال را بدون هیچ مشکلی پشت سر گذاشتیم و تردد ها با ایمنی کاملی انجام شد.

درویش زاده در خصوص ساماندهی ایستگاه‌ها در پیک نوروزی اظهار کرد: در این ایام با بررسی نیازها، ایستگاه‌ها با صرف۵۰۰ میلیون تومان اعتبار آماده سازی شدند. در حال حاضر راه آهن جنوب ۱۸ ایستگاه دارد که مجموعا ایستگاه‌های توقف باری و مسافری هستند.

وی افزود: در ماهشهر ایستگاه جدیدی با مشارکت پتروشیمی احداث و این آخرین ایستگاهی است که در سال ۹۳ راه اندازی شده است.

قابلیت برقی شدن خطوط ریلی خوزستان

وی با تاکید بر لزوم برقی کردن خطوط ریلی بیان کرد: فقط خط ریلی تبریز یه جلفا برقی شده است و خطوط ریلی برقی مزایای زیادی دارند که برای احداث این نوع خطوط نیاز به مطالعه برای هر منطقه است. در حال حاضر راه آهن جنوب برای برقی کردن خطوط اقدامی انجام نداده است.

درویش زاده گفت: خطوط ریلی خوزستان قابلیت برقی شدن دارد و در برنامه داریم تا پس از دو خطه کردن خطوط، بحث مطالعات برقی کردن ریل را در کل خط ها پیگیری کنیم. هزینه سرمایه گذاری اولیه برای برقی کردن خطوط ریل مقداری بالا است اما مزایای خوبی دارد.

ساخت خط ریل اهواز به اصفهان با کمک فاینانس

مدیر کل راه آهن جنوب با اشاره و تاکید بر احداث خط ریلی بین استانی اهواز- اصفهان خبر داد و گفت: این طرح یک طرح ملی و مسئولیت اجرای آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی است. موافقت نامه مالی این پروژه اخذ شده که مقرر است برای احداث آن از کمک فاینانس استفاده شود.

وی افزود: ساخت این پروژه بارها از سوی رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی تاکید شده است اما پروژه زمان بر و هزینه بر است.

درویش زاده با اشاره به اختصاص اعتبار از محل فروش سهام فولاد خوزستان به بخش حمل و نقل ریلی اظهار کرد: دو خطه‌های محور ریلی خوزستان با استفاده از این محل انجام شده است.

 

/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.