موضع نمایندگان خوزستان درباره بیانیه مشترک لوزان/ کدام نمایندگان مخالف تفاهم هستند؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: بیانیه مطبوعاتی لوزان در پایان نشست چهارشنبه شب محمدجواد ظریف و وزیران خارجه ۱+۵ و نماینده اتحادیه اروپا قرائت شد، ولی از همان ساعات نخستین، ساز مخالفان این بیانیه کوک شد.

اگرچه محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از سوئیس، در برنامه نگاه یک سیمای جمهوری ایران به بیان دستاوردهای بیانیه لوزان سوئیس پرداخت، این بیانیه منتقدان سرسختی نیز داشته و دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید براینکه بیانیه مطبوعاتی الزام آور نیست، تصریح کرد:اگر چه چک نویس مهم است و تدوین آن را نیز شروع کردیم، اما یک سند حقوقی نیست ولی در نهایت تا ۱۰ تیر توافق نهایی می کنیم.

وی افزود:البته هنوز تصمیم نگرفتیم که توافق را امضا کنیم یا این که صادر کنیم، ولی همه در این توافق کردیم که یک قطعنامه تحت ماده ۴۱ فصل هفتم منشور ملل متحد در شورای امنیت صادر شود که تمامی قطعنامه های قبلی را نقض می کند و این توافق را تایید می کند.

ظریف تاکید کرد:با طی این مراحل توافق می شود این توافق یک توافق بین المللی می شود و ما هم اکنون در حال بررسی رسیدن به آن راه حل ها هستیم تا توافق بین المللی را نهایی کنیم.

وزیر امور خارجه در توضیح توافق بین المللی گفت: در این توافق یک جملات و عباراتی است که یک جمله کامل هستند.

یکی از نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در سخنانی با انتقاد از این بیانیه، دعوت از مردم برای ریختن در خیابان ها و حتی دادن شعارهای انحرافی در استقبال از ظریف را کاری ناپسند خوانده گفته:ما چیزی به دست نیاوردیم که بخواهیم جشن بگیریم.

این نماینده افزود:ما هرچه داشتیم به طرف مقابل دادیم این که دیگر جشن گرفتن ندارد تازه باید عزا گرفت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، سوم فروردین طی سخنانی در خصوص نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری گفته بود:دشمنان علیه ما متحد هستند چرا ما در داخل در برابر آنها متحد نباشیم؟

وی در ادامه همچنین گفت:آنها روی اصول شیطانی و غیرانسانی خود پافشاری می کنند، چرا ما روی اصول به حق خود مقاومت نکنیم؟

نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی نیز روز دوشنبه در گفت و گو با رسانه ها در خصوص توافق لوزان، گفت:آقای ظریف ادعا دارد که این فقط یک بیانیه است، ولی وقتی بررسی می کنیم می بینیم که این یک توافق نامه است و باید منتظر ماند و دید که چگونه در این سه ماه عمل می شود.

وی افزود:این توافق نامه با فرمایشات مقام معظم رهبری در نوروز ۹۴ در مشهد تفاوت دارد، یکی از خطوط قرمزی که ترسیم شده بود یک مرحله ای بودن مذاکرات بود، ولی توافق لوزان یک توافق یک مرحله ای نیست.

وی ادامه داد:در این توافق تعهداتی که ما باید انجام دهیم روشن است، ولی تعهدات دشمن خیلی روشن نیست و در هاله ای از ابهام است، به ویژه در خصوص برداشته شدن تحریم ها نیز برداشت های متفاوتی مطرح است.

البته این توافق از سوی جمعی از سیاسیون و مردم با استقبال مواجه شد.

سردار سرلشکر فیروز آبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته با انتشار پیامی موفقیت تیم مذاکره کننده هسته ای را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تبریک گفت و از تلاش های رییس جمهور و وزیر امور خارجه در این زمینه قدردانی نمود.

رییس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی با قدردانی از تیم مذاکره کننده و تاکید بر مورد اعتماد بودن این تیم، از نمایندگان مجلس خواست که بدون اطلاع کافی اظهار نظر نکنند.

امام جمعه موقت تهران نیز در نماز جمعه هفته گذشته تهران، با اعلام حمایت از تیم مذاکره کننده گفته بود:بیانیه لوزان موفقیت بود.

وی افزود:تیم مذاکره کننده هسته ای، متین، با حکمت و با متانت است و همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند نرمش قهرمانانه و تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر داشتند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان تناقض گویی طرف آمریکایی در مورد بیانیه لوزان، گفت:به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم.

سیدحسین دهدشتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:قضاوت در مورد نتایج بیانیه لوزان زود است و باید دید در نهایت این بیانیه منجر به چه تفاهمی می شود.

وی اظهار داشت:مفاد تفاهم نامه باید در فضای همدلی و همزبانی و بدون تخریب، بین کارشناسان مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا در نهایت آنچه به سود کشور است، حاصل گردد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عملکرد کلی تیم مذاکره کننده را مطلوب ارزیابی کرد و گفت:تفاهم نهایی باید عزتمندی ملت و نظام اسلامی را تامین کند.

بعد از قرائت بیانیه لوزان سخنگوی کاخ سفید از مرحله ای بودن حذف تحریم ها و تعلیق در ابتدا و حذف در مرحله بعد سخن گفته بود.

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در این درباره گفته بود:سخنان سخنگویی کاخ سفید نقض توافقاتی که در لوزان صورت گرفته نیست، بلکه برداشت غلطی است از توافقاتی که صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه آنچه در بیانیه مشترک مطبوعاتی نیز به صراحت ذکر شده این است که تحریم ها لغو می شود،گفت:تمامی تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای در مرحله نخست، لغو می شود.

بیانیه مطبوعاتی لوزان در پایان نشست چهارشنبه شب محمد جواد ظریف و وزیران خارجه ۱+۵ و نماینده عالی اتحادیه اروپا،قرائت شد.

انتهای پیام/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.