خسارت سنگین سیلاب در خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان از خسارت یک هزار و ۵۳۰میلیارد ریالی ناشی از وقوع سیلاب اخیر در پنج شهرستان این استان که هفته گذشته به وقوع پیوست خبر داد.

احمد سیاحی در نشستی اعضای ستاد بحران خوزستان که به منظور جمع بندی و برنامه ریزی لازم برای کمک رسانی به ساکنان مناطق آسیب دیده از سیلاب اخیر در محل استانداری تشکیل شده بود افزود: بارندگی ها افزون بر ۱۰ساعت به طول انجامید و باعث غافلگیری مردم مناطق مختلف این استان شد.

وی گفت: بحث تامین آب آشامیدنی شهرستان های لالی، اندیکا، مسجد سلیمان، ایذه و باغملک یکی از مشکلات اساسی در این حادثه بود چرا که با خارج شدن تصفیه خانه ها از مدار، می بایست کار آبرسانی و انتقال آب صورت می گرفت.

استاندار خوزستان هم بر ضرورت اطلاع رسانی بموقع و صحیح و نیز آموزش افراد در زمان وقوع حوادث پیش بینی نشده برای پیشگیری و کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از این حوادث تاکید کرد.

عبدالحسن مقتدایی افزود: با تجربه چنین حوادثی باید اصلاحات لازم صورت گیرد چرا که در غیر این صورت باید منتظر حوادث دیگری از این قبیل و تلفات ناشی از آنها باشیم.

وی بر ضرورت جدی گرفتن آموزش افراد بویژه روستاییان و عشایر در زمان بروز حوادث پیش بینی نشده تاکید و اظهار کرد: اگر اینها آموزش ببینند در موضوع هایی که با آنها روبه رو هستند تلفات هم نخواهند داشت.

مقتدایی ادامه داد: ستاد بحران خوزستان باید آموزش افراد را برای پیشگیری از تلفات احتمالی و مقابله با چنین حوادثی در دستور کار قرار دهد.

وی ضرورت آموزش به صورت مکتوب، سمعی و بصری و مستندسازی اقدام های پیش، هنگام وقوع و پس از حوادث را مورد تاکید قرار داد و افزود: کتابی باید در زمینه حوادث پیش بینی نشده تالیف شود و در اختیار اهل آن قرار گیرد.

استاندار خوزستان گفت: آموزش برای پیشگیری و مقابله با حوادث باید در مدارس جدی گرفته شود چرا که با آشنایی دانش آموزان تا حدود بسیاری از تلفات احتمالی این حوادث کاسته خواهد شد.

وی به مدیران کل دستگاه های اجرایی یک هفته فرصت داد تا در خصوص خسارت های ناشی از حادثه سیلاب اخیر جمع بندی لازم را انجام داده و گزارش آن را در اختیار ستاد بحران استان قرار دهند.

وی بر ضرورت مستندسازی اقدام های به عمل آمده در این چارچوب تاکید کرد.

مقتدایی در عین حال بر ضرورت جبران خسارت مردمی و دامی ناشی از حادثه مزبور تاکید کرد و افزود: یک بخش از خسارات سازمانی است که باید در هر سازمان و دستگاهی مدبرانه تصمیم لازم به منظور دریافت اعتبار برای جبران خسارت اتخاذ و گزارش به مدیران ارشد هر سازمانی ارایه شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان هم گفت: اعتبارات ستاد بحران باید به صورت ویژه لحاظ و بانک اطلاعات هر شهرستانی به صورت جداگانه با دربرگیری مشکلات و معضلات موجود در آن دیده شود.

هاشم بالدی با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر وقوع بارش ها از فردا در مناطقی از شمال و شرق خوزستان تاکید کرد: این امر می طلبد که با عبرت گرفتن از حادثه اخیر آمادگی لازم برای پیشگیری از تلفات احتمالی و مقابله با حوادث ایجاد شود.

سیلاب اوایل هفته گذشته و ریزش کوه در شرق و شمال شرق خوزستان منجر به مرگ پنج نفر و مصدوم شدن ۹ نفر دیگر شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.