کم آبی ۱۰درصد مزارع گندم خوزستان را نابود کرد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بحران کم آبی در این استان ۱۰درصد از مجموع اراضی زیر کشت گندم این استان را از بین برد.

محمد قاسمی نژاد اظهار کرد: در مجموع ۴۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان زیر کشت گندم رفته بود که به دلیل کم آبی ۴۰ هزار هکتار از این اراضی قابل برداشت نبود و از بین رفت.

وی اضافه کرد: در خصوص وضعیت آبی در حوضه های رودخانه های دز و کارون مشکل خاصی به لحاظ کشت و تامین منابع آبی مورد نیاز نیست، ولی در حوضه های مارون، کرخه و زهره محدودیت کشت وجود داشت.

قاسمی نژاد اظهار کرد: با پیگیری از طریق ستاد بحران خوزستان به میزان ۱۸ تا ۲۰ متر مکعب در ثانیه و در دو مرحله از سد کوثر استان کهگیلویه و بویراحمد در هر مرحله به مدت ۱۰ روز آب به زیدون بهبهان، امیدیه و هندیجان در اواخر ماه های بهمن و اسفند رهاسازی شد که تا حدودی نیاز آبی اراضی این حوضه ها تامین شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اراضی گندم از بین رفته را مربوط به حوضه مارون و کرخه دانست و گفت:دیگر اراضی در حوضه های آبی خوزستان نیز بر اثر تنش آبی دچار افت محصول شد.

به طور متوسط در خوزستان از هر هکتار زمین زیر کشت گندم، سه تن و ۳۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می شود که با این احتساب در مجموع ۱۳۲هزار تن گندم کمتر برداشت شد.

ایرنا/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.