مروری بر طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در سالی گذشت/ اهتمام دولت بر اجرای طرح

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: طرح احیای ۵۵۰هزار هکتاری اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام یکی از طرح های بزرگ و مهم در دست اجرا در ۲ استان به ویژه خوزستان به شمار می رود که بنا به گفته مسئولان متولی با اجرای این طرح حدود ۹٫۵میلیون تن به ظرفیت تولید محصول کشاورزی اضافه خواهد شد و بر اساس پیش​بینی ها برای ۴۰۰ هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تنفسی برای اشتغال است

منطقه خوزستان دراین باره عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم استفاده از پیمانکاران بومی در اجرای طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری اظهارکرد:‌ حتی اگر تمام پیمانکاران استان در اجرای این طرح مشغول به‌کار شوند، باز هم حداقل ۳۰ درصد ظرفیت خالی خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که پیمانکاران استان در اولویت اجرای طرح‌ها قرار دارند، اظهارکرد:‌ پیمانکاران بومی در اجرای هر طرحی بر پیمانکاران استان‌های دیگر تقدم دارند.

مقتدایی با تاکید بر استفاده از ظرفیت تولید و اشتغال در طرح ۵۵۰هزار هکتاری در استان، گفت: این طرح تنفسی برای اشتغال می‌شود. اشتغالی دائمی در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری داریم که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: گفته می‌شود ۳۰۰هزار شغل در این طرح ایجاد می‌شود، اما اگر ۱۰۰هزار شغل نیز در این طرح محقق شود، نباید از آن غافل شد و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

استاندار خوزستان تصریح‌کرد:معاونت برنامه‌ریزی استانداری و سازمان‌هایی همچون جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید مساله ایجاد صنایع تبدیلی این طرح را پیگیری کنند و آن را مورد توجه قرار دهند.

مقتدایی ادامه‌داد: یکی از مباحث ما در زمینه اشتغال‌زایی در استان، تمرکز بر اجرای طرح احیای ۵۵۰هزار هکتار اراضی کشاورزی خوزستان است و انتظار داریم همه روی این طرح متمرکز شوند.همچنین انتظار داریم طرح ۵۵۰هزار هکتاری در دستور کار همه دستگاه‌های متولی قرار گیرد و همه درگیر آن شوند.

به مدیریت خروجی یا ذه‌آب طرح توجه شود

همچنین امید حاجتی، معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستاننیز اظهارکرد:با پیگیری‌های مستمری که در روند اجرای طرح ۵۵۰ هکتاری مقام معظم رهبری می‌شود، امیدواریم نتایج مثبتی از اجرای این طرح در خوزستان نصیب مردم شود.

وی افزود:‌ یکی از مواردی که مقرر شد تا در اجرای طرح به آن توجه شود، مدیریت خروجی یا زه‌آب طرح است که در این زمینه سازمان آب و برق استان باید برنامه‌های خود را در زمینه مدیریت ذه‌آب ارائه دهد تا از هم‌اکنون به فکر خروجی آن باشیم.

حاجتی خاطرنشان‌کرد:‌ با توجه به این‌که اراضی استان از طریق اجرای این طرح احیا می‌شوند، باید اراضی ملی و بخش خصوصی تفکیک شود.بهره‌برداری از اراضی را باید مدیریت کنیم. جهاد کشاورزی باید به ساماندهی تشکل‌های بهره‌برداری برای بهره‌برداری از این طرح اقدام کند.

طرح با همکاری مردم انجام می​شود

یدالله شمایلی، مدیر عامل موسسه جهادنصر در سال۹۳در نشست خبری خود اظهارکرد: پس از استقرار دولت یازدهم و توجه جدی رییس‌جمهور به بخش کشاورزی وی در اولین سفر خود به استان، دستور اجرایی و عملیاتی شدن این طرح به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد که در نهایت این طرح با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و موافقت مقام معظم رهبری با تامین اعتبار ۱٫۵میلیارد دلاری از محل منابع صندوق توسعه ملی شتاب بیشتری گرفت.

وی افزود: ایجاد فرصت استفاده و به​کارگیری از ظرفیت​های بالقوه کشاورزی استان​های خوزستان و ایلام، استفاده از آب​های قابل استحصال در پایاب سدهای منطقه با توجه به امکان استفاده از ۷سد و دشت​های وسیع و حاصلخیز منطقه، استفاده از ظرفیت سرمایه​گذاری انجام شده در بالادست شبکه​های فرعی، افزایش تولیدات کشاورزی و سطحزیرکشت محصولات آبی، ایجاد قطب کشاورزی در منطقه و توسعه اقتصادی و اجتماعی در راستای توسعه پایدار، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد شاغلین بخش کشاورزی از اهداف اقتصادی این طرح است.

مدیرعامل موسسه جهادنصر ادامه​داد:همچنین از اهداف اجتماعی طرح نیز می​توان به سازماندهی و جلوگیری از مهاجرت​های روستایی و کاهش حاشیه​نشینی در شهرها، تعامل و ارتباط با بهره​برداران به منظور کاهش تنش​ها و تعارضات، جلب مشارکت حداکثری مردم در اجرای پروژه​ها و نیازسنجی، امکان​سنجی، سازماندهی و توانمندسازی تشکل​های بهره​بردار به منظور حفظ، نگهداری و بهره​برداری از شبکه​ها اشاره کرد.

شمایلی بیان​کرد: فعالیت جهاد نصر در این طرح شامل ایجاد شبکه​های آبیاری و زهکشی زیرزمینی و تجهیز و نوسازی اراضی می​شود که در پروژه باید ۵۵٠ هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری، ۴١٢ هزار هکتار زهکش زیرزمینی و ۵١۶ هزار و ١٩۵ هکتار تجهیز و نوسازی ایجاد شود.

وی اظهارکرد:از سال ٩٢ در دولت تدبیر و امید بر لزوم اجرایی شدن و تسریع در اجرای این طرح تاکید شد.برای تسریع در اجرای چنین طرحی نیاز به وجود سازمانی بزرگ و با تجربه و دارای امکانات بود که در نهایت موسسه جهاد نصر به عنوان مجری این طرح انتخاب شد.

مدیرعامل موسسه جهادنصر بابیان این​که باید اجرای طرح ۵۵٠ هزار هکتاری در خوزستان و ایلام را قدر بدانیم، خاطرنشان​کرد: این طرح، طرحی عظیم و بی​نظیری است که قطعا با اجرای آن اشتغال زیادی را در این مناطق شاهد خواهیم بود. بر اساس برآوردهای صورت گرفته در سال ٩٢، با اجرای این طرح هر سال ٢١٠٠ میلیارد تومان به درآمد کشاورزان استان اضافه خواهد شد.

شمایلی گفت: دولت در هر هکتار این طرح ٢۵ تا ٣٠ میلیون تومان اعتبار تخصیص داده و این کمک بزرگی است و در مجموع این طرح به عنوان بزرگترین پروژه کشاورزی کشور مطرح و در حال اجرا‌ست.

وی با بیان این​که وظیفه موسسه جهاد نصر در این طرح احداث زیرساخت​های کشاورزی است، خاطرنشان​کرد: هم​اکنون در حال انجام مذاکراتی هستیم که مسایلی همچون آموزش و بازاریابی محصولات کشاورزی دنبال شود و این مساله در پیگیری است.

طرح ۵۵۰ هزار هکتاری فرصتی تاریخی و استثنایی برای خوزستان است

مدیرعامل موسسه جهاد نصر درباره تخصیص آب جهت اجرای این طرح نیز گفت: ما باید استفاده ازروش​های آبیاری نوین شامل کم فشار و تحت فشار و یا تغییر الگوی کشت را در دستور کار قرار دهیم.

وی درباره مناطقی که تحت پوشش این طرح قرار می​گیرند، اظهارکرد:دز ایلام منطقه دهلران و در استان خوزستان ١٧ تا ١٨ شهرستان در این طرح جای دارند، البته برخی شهرهای خوزستان شامل مسجدسلیمان، ایذه، باغملک و لالی مشمول این طرح نمی​شوند که به دنبال این هستیم تا این شهرها و نقاط محروم استان را نیز تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

شمایلی ادامه​داد:در کل ما تکمیل​کننده کار وزارت نیرو هستیم و کار ما یک کار تکمیلی است. ما جاهایی کار می​کنیم که شبکه اصلی را وزارت نیرو ساخته و یا در حال ساخت دارد.

وی بیان​کرد: این طرح یک فرصت تاریخی و استثنایی برای خوزستان است که باید مشخصات و اهداف آن توسط رسانه​ها به مردم منتقل شود تا مردم بدانند.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر افزود: این طرح به لحاظ وسعت ٧برابر طرح نیشکر است. ما این طرح را با همکاری مردم انجام می​دهیم و با مردم و برای مردم این طرح اجرا می​شود که این مساله از نمونه​های بارز اقتصاد مقاومتی است.

دولت یازدهم بر اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اهتمام دارد

در این باره آیت‌الله محسن حیدری امام جمعه موقت اهواز گفت: خوشبختانه بزرگترین وعده رییس‌جمهوری در سفر به خوزستان اجرای کامل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در ۳ تا ۴ سال آینده است و این امر اهتمام دولت یازدهم به اجرای این طرح را نشان می‌دهد.

وی از اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار اعتبار از صندوق قرض الحسنه ملی به طرح ۵۵۰هزار هکتاری خوزستان خبر داد و اظهارکرد: با اجرای این طرح ۳۰۰ هزار شغل در استان ایجاد و ۱۰ میلیون تن به محصولات کشاورزی استان افزوده می‌شود که در این‌صورت خوزستان متحول خواهد شد.

موافقت با انتقال آب، مخالفت با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است

همچنین سیدشریف حسینی نماینده مردم اهوازدر مجلس شورای اسلامی گفت: موافقت با انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی به معنای مخالفت با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است.

وی افزود: با توجه به این‌که طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان هم‌اکنون در حال اجرا‌ست و مبالغ زیادی برای اجرای آن از صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است، اجرای طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی چشم‌انداز خوبی برای این طرح به دنبال نخواهد داشت.

حسینی اظهارکرد: با توجه به شرایط موجود در خوزستان آب مازادی وجود ندارد که به استان دیگری منتقل شود. هر اندازه آب از کارون کم شود، زیرساخت‌های کشاورزی که در قالب طرح مقام معظم رهبری اجرا شده‌اند، بدون استفاده خواهند ماند.

‌در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نباید کیفیت فدای سرعت شود

در این زمینه کیخسرو چنگلوایی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به روند اجرای طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری و تامین اعتبار آن اظهارکرد: در سفر ریاست جمهوری به استان ۱٫۵میلیارد دلار معادل ریالی ۳هزار و ۹۰۰میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های زیربنایی، شبکه‌های فرعی آبیاری، زهکشی، زیرزمینی و تسطیح اراضی اختصاص یافت.

وی افزود: مجری طرح مقام معظم رهبری، شرکت جهاد نصر است که هم‌اکنون در ۱۹شهرستان خوزستان فعال است. این طرح یکی از بزرگترین طرح‌های زیربنایی، آبی و خاکی در بخش کشاورزی کشور است.

چنگلوایی گفت:‌ در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری نباید کیفیت فدای سرعت شود. باید بپذیریم حجم کار زیاد است و در فرایند کار حتماً باید کیفیت در نظر گرفته شود.

وی عنوان‌کرد: با توجه به اهمیت میزان اراضی موجود در توسعه کشاورزی استان و کشور، طرح ۵۵۰هزار هکتاری یک فرصت کم‌نظیر برای افزایش میزان تولید و اشتغال به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایسنای خوزستان، از ابتدای طرح در سال ۱۳۸۷تاکنون عملیات اجرایی احداث شبکه فرعی آبیاری در سطح ۱۰۴هزار هکتار، عملیات تجهیز و نوسازی اراضی (تسطیح)در بیش از ۶۱هزار هکتار و زهکشی زیر زمینی در بیش از ۹۷هزار کیلومتر از اراضی دشت های خوزستان و ایلام به اتمام رسیده است.

طرح احیاء دشت‌های خوزستان و ایلام در سال ۷۵در سفر مقام معظم رهبری به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در سال۸۷آغاز ولی کمبود اعتبارات مانع از پیشرفت سریع آن شد.به هر ترتیب از سال گذشته با پیشنهاد دولت یازدهم و موافقت مقام معظم رهبری با اختصاص ۱٫۵ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی عملیات اجرایی آن شدت چشمگیری یافت. در حال حاضر حدود۷۱۲۰ نفر در ۱۷شهرستان استان خوزستان و شهرستان دهلران استان ایلام مشغول به کار هستند که امیدواریم با اجرای کامل و دقیق این طرح شاهد تاثیرات مثبتی در زمینه اشتغال و رونق و توسعه تولید در بخش کشاورزی باشیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.