معاون استاندار خوزستان تشریح کرد: تصویب دو هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال اعتبارات برای مقابله با ریزگردها

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان طرح ها و اقدامات اجرایی کوتاه و بلند مدت پیشگیری و مقابله با آثار زیان بار ریزگردها در سال های ۹۳ و ۹۴ را تشریح کرد.

امید حاجتی در خصوص طرح هایی که به منظور پیشگیری و مقابله با آثار زیان بار ریزگردها تصویب شده گفت: این اقدامات به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو و نیز سازمان های مدیریت و برنامه ریزی کشور و حفاظت محیط زیست ارایه شد که در هشت بند به تصویب هیات دولت رسیده است.

وی افزود: به منظور هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای این مصوبه و بررسی و تدوین برنامه های میان مدت و نیز بلندمدت پیشگیری و مقابله با آثار ریزگردها، کارگروهی متشکل از وزارت و سازمان های ذکر شده ایجاد شده که دستگاه های اجرایی مربوطه موظف به ارایه گزارش عملکرد در هر سه ماه به این کارگروه هستند.

معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان ادامه داد: این اقدامات با پیشنهاد کارگروه تشکیل شده و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قابل اصلاح می باشد.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی برای تکمیل شبکه سنجش آلودگی هوا در خوزستان، احیای تالاب های منتخب،و آموزش و اطلاع رسانی به منظور افزایش مشارکت جوامع محلی ، در دست اجرا دارد که برآورد کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای این اقدامات ۳۲۳ میلیارد ریال ریال است.

حاجتی ادامه داد: همچنین سازمان هواشناسی کشور موظف به اجرای عملیات توسعه و تجهیز شبکه دیده بانی ریزگردها در سطح زمین و جو بالا، توسعه سامانه پردازش، پیش آگاهی و هشدار پدیده ریزگردها و اطلاع رسانی سریع، تعیین الگوهای جوی موثر بر تولید ریزگردها در فصول مختلف و نیز شناسایی و تعیین کانون های تولید ریزگردها، اولویت بندی کانون های موثر و اعلام آن به دستگاه های مربوطه است و برآورد کل اعتبار مورد نیاز اجرای این برنامه ها حدود ۱۴۸میلیارد ریال است.

وی در خصوص وظایف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این مصوبه، خاطرنشان کرد: این سازمان اجرای عملیات بیابان زدایی و کنترل کانون های بحرانی ( مالچ پاشی توام با نهال کاری)، پخش سیلاب و آبخوان داری و نیز توسعه نهال کاری و ایجاد جنگل های در دست کاشت بیابانی را بر عهده دارد.

وی گفت:همچنین وزارت نفت موظف به کمک به تثبیت کانون های تولید گرد و غبار داخلی ناشی از فعالیت نفتی، رهاسازی آب در هورالعظیم و نیز ایجاد کانال آب مناسب در جاده های میدان های نفتی غرب کارون شده است.

معاون استاندار خوزستان ادامه داد: برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ۵۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده تا به تجهیز مراکز خدمات تشخیصی و مراقبتی بیماری های ناشی از استنشاق ریزگرد ها اختصاص داده شود.

حاجتی افزود: اقدامات در نظر گرفته شده برای وزارت نیرو نیز شامل تعیین حد بستر تالاب ها و آزادسازی حق آبه زیست محیطی تالاب های خوزستان و نیز لایروبی رودخانه های منتهی به تالاب ها است.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی موظف به تجهیز و بهسازی فرودگاه اهواز به منظور برقراری امکان پرواز در مواقع بحرانی است، عنوان کرد: برای اجرای برنامه های این بخش نیز ۲۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده که ۵۰ درصد از کل اعتبار موردنیاز از محل منابع عمومی دولت و بقیه از محل منابع داخلی دستگاه مربوطه تامین می شود.

حاجتی ادامه داد: بانک مرکزی موظف است از طریق بانک های عامل، ۲۴۰میلیارد ریال بصورت تسهیلات ارزان قیمت با سود و کارمزد هفت درصد را به منظور کمک به عایق سازی منازل برای جلوگیری از ورود گردوغبار و تجهیز سامانه حمل و نقل عمومی به سامانه های مناسب تهویه هوا در اختیار استانداری خوزستان قرار دهد تا با هماهنگی دستگاه های مربوطه به متقاضیان پرداخت شود.

معاون برنامه ریزی استاندار درخصوص وظایف وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: این وزارتخانه مکلف است نسبت به برنامه ریزی، توسعه و ترویج شورورزی و استفاده از آب های شور برای کشت گیاهان مقاوم به شوری مناطق مربوطه و نیز ترغیب کشاورزان بهره مند از کمک بلاعوض طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان در ایجاد بادشکن زنده (درختکاری در حاشیه مزارع) اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: کمک به پاکسازی معابر متاثر از پدیده گردو غبار، از طریق شهرداری و دهیاری ها با ۴۵ میلیارد ریال اقدامی است که استانداری خوزستان ملزم به اجرای آن است.

وی جمع اعتبارات مصوبات این طرح ها را دو هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال ذکر کرد.

ایرنا/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.