تالاب های خوزستان احیا می شوند/ احداث تصفیه فاضلاب در ۴ شهر استان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های محیط زیست استان برای سال ۹۴، پیگیری مصوبات ریزگرد‌ها و تلاش برای پیگیری موضوع احیای تالاب‌ها است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به برنامه محیط‌زیست استان برای سال ۹۴، اظهار کرد: از مهم‌ترین برنامه‌های محیط زیست استان خوزستان برای سال جدید، پیگیری مصوبات ریزگرد‌ها و تلاش برای پیگیری موضوع احیای تالاب‌ها است.

وی با اشاره به مشکل ریزگرد‌ها، به بیان راهکارهای مهار این پدیده طبیعی پرداخت و عنوان کرد: باید در مرحله نخست، اصلاح الگوی کشت و آبیاری را در استان مدنظر قرار دهیم.

مدیرکل محیط زیست خوزستان تصریح کرد: با انجام این امر می‌توان آبیاری را به میزان ۱۰ درصد ارتقا بخشید و حداقل یک میلیارد مترمکعب آب ذخیره کرد که به طور حتم این اقدام به آبدار کردن تالاب‌ها می‌انجامد.

وی با بیان اینکه طرح اصلاح الگوی کشت و آبیاری در مصوبه جدید دولت آمده است، خاطرنشان کرد: این طرح پیش‌تر نیز جزو مصوبه جهادکشاورزی بوده که باید برای خوزستان به طور ویژه دیده شود.

*تصفیه فاضلاب شهری یکی از دغدغه‌های سازمان محیط زیست و وزارت نیرو

لاهیجان‌زاده، در ادامه به بحث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اشاره کرد و گفت: تصفیه فاضلاب شهری پیش‌تر نیز یکی از دغدغه‌های سازمان محیط زیست و وزارت نیرو بوده که در همین راستا سال گذشته کلنگ تصفیه خانه آبادان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر نیز به زمین زده شد.

وی ادامه داد: پروژه‌های تصفیه‌خانه‌های این چند شهر به صورت پروژه‌ای سه ساله تعریف شده که اکنون حدود هشت ماه از آغاز پروژه می‌گذرد و اگر در زمان تعیین شده به بهره‌برداری برسد مشکل تصفیه‌خانه این چند شهر رفع خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست خوزستان در ادامه از پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه تصفیه خانه فاضلاب اهواز خبر داد و افزود: این اقدام در حال انجام است اما به علت برخی مشکلات اعتباری، شرکت آب و فاضلاب زمان دقیقی برای پایان کار و بهره‌برداری از این تصفیه خانه اعلام نکرده است.

لاهیجان‌زاده در پایان، با اشاره به روز درختکاری، از انجام درختکاری گسترده در راستای ایجاد کمربند سبز، در اهواز خبر داد و گفت: با هدف ایجاد کمربند سبز، درختکاری گسترده‌ای روز شنبه در شهر اهواز صورت گرفت اما در بسیاری از شهرهای استان همچون خرمشهر فقر فضای سبز بسیاری وجود دارد که باید در این زمینه نیز کارهای جدی انجام شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.