نگاهی به سازمان های مردم نهاد استان خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: در زمان حاضر ۲۱۰ تشکل مردم‌نهاد(سمن) در سطح استان فعالیت دارند.

محمدصادق کریمی‌کیا ظهر امروز در سمینار توسعه سازمان‌های مردم نهاد حوزه سلامت، چالش‌ها و راهکارها در محل سرسرای اجتماعات هتل کاروانسرای آبادان، اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد از شاخص‌های توسعه پایدار در جامعه هستند که دولت‌ها در حوزه‌های مختلف از آنان یاری می‌خواهند.

وی اضافه  کرد: استقبال از تشکل‌های مردم نهاد در راستای رفع مسائل و مشکلات مختلف جامعه انجام می‌شود، چرا که بدون همراهی و همکاری مردم، دولت‌ها به طور کامل موفق نخواهند بود.

*افزایش تشکل‌های مردم نهاد

معاون امور اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به رویکرد دولت جدید و استاندار خوزستان در جهت توسعه تشکل‌های مردم نهاد تصریح کرد: طی یک سال گذشته تعداد تشکل‌های مردم نهاد خوزستان از ۱۰۰ تشکل به ۲۱۰ تشکل در حوزه‌های مختلف افزایش یافته است.

کریمی‌کیا با اعلام پشتیبانی استانداری خوزستان از تشکل‌های مردم نهاد یادآور شد: درصدد هستیم تا از کمک‌های مردم در تمام حوزه‌ها بهره ببریم.

وی در ادامه گفت: متاسفانه بی‌تفاوتی اجتماعی تحت این عنوان که انجام امور، وظیفه دولت است و من وظیفه‌ای ندارم! گریبان جامعه ما را گرفته و ما به عنوان بخشی از جامعه نمی‌توانیم نسبت به مسائل بی‌تفاوت باشیم.

معاون امور اجتماعی استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم فراهم سازی زمینه مشارکت هر چه بیشتر تشکل‌های مردم نهاد، نهادینه شدن فرهنگ یاری گری در جامعه را الزامی خواند.

کریمی‌کیا افزود: استان خوزستان به اندازه کل کشور مشکلات دارد، در تمام حوزه‌ها، وضعیت چندان مناسبی نداریم و این میراثی است که از دولت‌های پیشین تاکنون در خوزستان بر جای مانده است.

وی اضافه کرد: در این راستا نیاز به ورود تشکل‌های مردم نهاد در عرصه‌های مختلف اعم از اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره داریم.

به گفته کریمی‌کیا، بی‌تفاوتی در زمینه محیط زیست در سال‌های گذشته و بروز پدیده گرد و خاک، در حقیقت تلنگری در جهت توجه بیشتر به مسائل پیرامونی بود.

*آمار تشکل‌های مردم نهاد(سمن‌ها) چندان بد نیست

معاون امور اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: آمار تشکل‌های مردم نهاد(سمن‌ها) چندان بد نیست اما در حوزه بهداشت و درمان هیچ تشکل مردم نهادی در سطح استان نداریم و این در حالی‌ است که خوزستان به لحاظ مشکلات بهداشتی و درمانی در کشور جزو اولین‌ها است.

وی یادآور شد: باید با کمک و همت مسئولان، زمینه مشارکت تشکل‌های مردم نهاد فراهم شود ضمن آنکه در بحث خیرین بهداشتی نیز باید به شکل مناسب‌تری ورود پیدا کنیم.

کریمی‌کیا گفت: هرچند که دولت‌ها نقش‌هایی را در امور دارند اما مردم نقش اصلی را ایفا می‌کنند، در حوزه شهروندی و گسترش حقوق شهروندان هم مردم نسبت به دولت و هم دولت نسبت به مردم تعهداتی دارند که باید به نحو مطلوبی به انجام برسانند.

معاون امور اجتماعی استانداری خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود، از آمادگی واحد متبوع خود در پذیرش و توسعه تشکل‌های مردم نهاد به ویژه در بخش بهداشت و درمان خبر داد و افزود: در حوزه توسعه تشکل‌ها امکان ورود وجود دارد تا با همکاری دستگاه‌های مرتبط به شکل تخصصی مشکلات را رفع کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا برگزاری چنین جلساتی بتوان منشا تحولات اساسی در حوزه‌های مختلف جامعه و با مشارکت مردم بود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.