مقتدایی خواستار تعامل در بخش صنعت و حفاظت محیط زیست شد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: استاندار خوزستان با اشاره به آلایندگی‌های زیست محیطی در خوزستان، بر تعامل بین صنعت با حفاظت محیط زیست به منظور صیانت بیشتر از منابع طبیعی و جلوگیری از بروز تعارضات زیست محیطی تاکید کرد و گفت: بسیاری از تهدیدهای زیست‌محیطی امروز، به خاطر نبود تعلق‌خاطر سرزمینی رخ داده است .

عبدالحسن مقتدایی در همایش سراسری مدیران‌کل محیط زیست کشور که امروز(۹ اسفند ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: عالم و یا متخصص برای خلق آثار مثبت صنعتی و کشاورزی، بی‌رحمانه به محیط زیست حمله‌ور می‌شود. این گونه ترتبیت نشده‌ایم که بدانیم محیط زیست هم‌بخشی از زندگی ماست و به خودمان تعلق دارد. انسان به مال  و زندگی خودش  حمله نمی‌برد.

وی افزود: مشخص است که “تعلق خاطر” وجود ندارد. این تعلق خاطر باید در افرادی که به عنوان متخصص در عرصه صنعت، سدسازی و کشت و صنعت‌ها کار علمی می‌کنند، وجود داشته باشد. بنابراین، این تعارضات نشان می‌دهد که جامعه، درست تربیت نشده است .

استاندار خوزستان با اشاره به وجود منابع عظیم طبیعی و خدادادی و تنوع زیست‌محیطی درخوزستان، به دست‌درازی بدون مطالعه بشر به محیط زیست درطول سالیان گذشته، گفت: بشر متاسفانه برای خلق آثار صنعتی  با محیط زیست درستیز بوده است. در سطح روستاها برای بهره‌برداری، به مراتع دستبرد می‌زند. برای تولید برق و آماده‌سازی اراضی کشاورزی، آب را مهار می‌کند! برای آماده‌سازی ۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در خوزستان آب را مهار می‌کند و باید این کار را انجام دهد اما پس از آن با مشکل دفع پساب‌ها مواجه می‌شود که در قبال حفاظت محیط زیست، تعارض ایجاد می‌کند.

مقتدایی عنوان کرد: همه ما تایید می‌کنیم که احداث سد، نتیجه کار تخصصی و خروجی علم است. اما دانشمند باید نسبت به حفظ محیط زیست که به آن تعلق دارد، تعلق‌خاطر داشته باشد که متاسفانه ندارد و لذا به آن یورش می‌برد. این متخصص در قبال متخصص زیست‌محیطی که درصدد حفظ  منابع طبیعی و خدادادی است در تعارض قرار می‌گیرد. هر دو تحصیلکرده هستند اما چرا این تعارض رخ می‌دهد؟

وی گفت: باید دقت کنیم که علم در برابر علم، به ستیز برنخیزد. باید به کودکان فهماند که مهندس صنعت در قبال مهندس محیط زیست نباید صف‌آرایی کند .

استاندار  خوزستان تاکید کرد: باید شیوه‌های تعامل این دو را آموخت. چون در این کره خاکی جاهایی هستند که بین صنعت و محیط زیست آشتی داده‌اند و با هم تعامل خوبی دارند بدون این‌که هر بخش ضررهایی متحمل شود. در برخی کشورها این امر محاسبه شده و دچار تعارض نمی‌شوند.

وی ادامه داد: ابتدا باید یاد بدهیم که خروجی کار علمی با محیط زیست تعارض پیدا نکند تا شرمنده آیندگان نشویم. نباید بدون مطالعه مسیر را برویم و منابع را نابود کنیم. آنچه که خداوند به ما هدیه داده استفاده کنیم اما سعی کنیم که با طبیعت تعارض پیدا نکنیم بلکه از آن درس بگیریم.

مقتدایی برآیند برگزاری این نشست تخصصی در خوزستان را مثبت و برای کمک به حل معضلات زیست محیطی خوزستان مفید برشمرد و گفت: این نشست که به همت سازمان حفاظت محیط زیست کشور و به میزبانی اهواز برگزار شده، نشان از توجه و تعهدی است که خانم ابتکار و مجموعه ایشان به استان خوزستان دارد و از ایشان صمیمانه تشکر می‌کنم

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.