درگیری ۱۰ ساله خوزستان با معضل ریزگردها/ کانون های گرد و غبار در حال افزایش است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان عصر روز شنبه در مناظره مربوط به ریزگردها در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست گفت: ریزگردها ۱۰ سالی است که استان خوزستان و پنج سال است بیش از ۲۰ استان کشور را درگیر کرده است.

وی افزود: تصاویر ماهواره ای نشان می دهد شروع این اتفاق با خشک شدن تالاب های بین النهرین آغاز شد، این تالاب دارای ۲٫۵ میلیون هکتار مساحت است که در شمال بصره قرار دارد و بخش کوچکی از آن به نام تالاب هورالعظیم با ۱۳۰ هزار هکتار مساحت در ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: از سال ۱۹۹۱ یعنی بعد از اولین جنگ عراق با آمریکا رژیم بعث برای مبارزه با شیعیان جنوب عراق تالاب را با حفر کانالی به عرض دو کیلومتر و طول ۵۰ کیلومتر خشک کرد و آب آن را به داخل دجله تخلیه کرد.

لاهیجان زاده افزود: در سال ۲۰۰۰ نتیجه سوء این کار مشخص شد و بخش عمده ای از تالاب آبش را از دست داد و در سال ۲۰۰۴ ، ۹۰ درصد تالاب خشک و اکنون به منشا ریزگرد تبدیل شده است.

وی گفت: سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۱ دو فاجعه زیست محیطی را اعلام کرده بود یکی از بین رفتن بخش عظیمی از جنگل های آمازون و دومی خشک شدن تالاب ها بود .

لاهیجان زاده افزود: با استفاده از تصاویر ماهواره ای قدمت کانون های گرد و غبار تا ۱۰ سال اخیر را بررسی کردیم که نشان داد پنج سال اول ۹۰ درصد کانون های گرد و غبار از سمت کشورهای همسایه بود که از این میزان ۶۵ درصد مختص عراق بود، به تدریج این درصد تا حد کمی کاهش یافت و کم کم کانون های داخلی تاثیرگزار به کانون های خارجی اضافه شد، تا سال گذشته ۷۵ درصد کانون ها خارجی و ۲۵ درصد داخلی بود که اگر روند و مدیریت منابع آب به همین روال پیش رود قطعا کانون ها افزایش خواهند یافت.

کانون های گرد و غبار در حال افزایش است

سیدمحمدسادات ابراهیمی نماینده مردم شهرستانهای شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حذف بودجه ۶۰ میلیارد تومانی سازمان محیط زیست در مجلس گفت: متاسفانه مجلس گاهی به حاشیه کشیده می شود.

وی افزود: این میزان اعتبار قرار بود در مورد دستگاه های سنجش آلودگی هوا هزینه شود.

سیدمحمدسادات ابراهیمی ادامه داد: دستگاه های فعلی دیگر فرسوده هستند و کند عمل می کنند بنابر این حیف شد که مجلس این میزان بودجه را حذف کرد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین قرار بود این میزان اعتبار برای تقویت سازمان های مردم نهاد هزینه شود که قطعا این سازمان ها نقش بسیار مهمی در حفظ محیط زیست دارند.

وی ادامه داد: محیط زیست کشور دچار چالش عظیمی در بخش هوا، خاک و آب است، هوای کلانشهرها بسیار نگران کننده است و متاسفانه در کشور هیچگونه برنامه مدونی برای مدیریت آب نیز وجود ندارد.

وی اظهار کرد: برخی معتقدند آلودگی آب ها به وسیله صنایع پتروشیمی تا حدی است که ماهی ها و میگوهای موجود در این آب ها نیز آلوده هستند.

وی به ریزگرد در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: ریزگردها سالانه ۹۰۰ میلیارد تومان به استان خوزستان خسارت وارد می کنند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این معضلات یک یا دو روزه به وجود نیامده اند و سال های طولانی زمان برد تا امروز به چالش تبدیل شده است.

اراده دولت در حل معضل ریزگرد

سیدحسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می رسد دولت در حل مشکل ریزگردها اراده کافی دارد.

وی تاکید کرد: اگر مشکل ریزگردها در استان های جنوبی کشور ادامه یابد نه تنها جنوب و غرب کشور درگیر می شود بلکه قطعا به تهران نیز خواهد رسید.

دهدشتی گفت: ۱۴ سال پیش در مورد بروز پدیده ریزگرد هشدار داده شد متاسفانه گاهی دولتمردان آینده را پیش بینی نمی کنند، شاید اگر در آن سال تمهیدات لازم اندیشیده می شد امروز نیازی به هزینه و تخصیص اعتبار نبود و این مشکلات را نیز نداشتیم.

وی تاکید کرد: بیشتر نمایندگان حامی طرحی هستند که برای مقابله با ریزگرد موثر باشد، مجلس این آمادگی را دارد تا دولت طرح جامع مقابله با ریزگردها ارائه دهد و قطعا مجلس به دولت در این زمینه کمک خواهد کرد.

وی گفت: در شرایط کنونی حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم تا از تشدید ریزگردها جلوگیری کنیم این است که برداشت آب را از سرچشمه ها که به عناوین مختلف انجام می شود متوقف کنیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.