بارورسازی ابرها در خوزستان کارایی لازم را ندارد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: پتانسیل اجرایی طرح بارورسازی ابرها در استان خوزستان وجود ندارد. همچنین این طرح، کارایی لازم را در این استان ندارد.

کوروش بهادری اظهار کرد: طرح بارورسازی ابرها برای استان خوزستان در نظر گرفته نشده است، به نظر من این طرح مطالعاتی است و ممکن است در نقاطی اجرا شده باشد ولی پتانسیل اجرایی آن در استان خوزستان وجود ندارد و اگر هم این پتانسیل وجود داشته باشد، کارایی لازم را در استان ندارد.

وی ادامه داد: بارورسازی ابرها معمولا در مناطقی انجام می​شود که بارش آن​ها بالای ۲۳۰ میلیمتر است که در خوشبینانه​ترین حالت اگر تمام پیش​بینی​ها در باروری ابرها محقق شود، ۱۰ تا ۱۵ درصد میانگین نرمال بارش را بهبود می​بخشد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: ما در استانی هستیم که بارش بیش از ۴۸ درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است و ۱۰ تا ۱۵ درصد نمی​تواند مشکلی را از خشکسالی​های ۸ سال گذشته که تنش و آسیب به اقتصاد استان خوزستان وارد کرده، حل کند.

بهادری افزود: البته هزینه​های اجرای این طرح نیز بسیار بالاست و هر پرواز حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. به نظر من اگر هزینه​هایی که صرف بارورسازی ابرها می​کنند، صرف مدیریت آب در استان کنند بهتر است.

وی اظهار کرد: موضوع دیگری که در بحث بارورسازی ابرها وجود دارد، آثار زیست​محیطی ناشی از این عملکرد است. چون در طرح بارورسازی ابرها با موشک یا هواپیما ابر را با “یدور نقره” بارور می​کنند و نقره می​تواند آثار منفی زیست محیطی داشته باشد. البته زمانی این کار انجام می​دهند که هسته​های تشکیل​دهنده باران وجود داشته باشد اما در خوزستان این هسته​ها بسیار است و مشکلی از لحاظ وجود هسته​های تشکیل​دهنده باران نداریم.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بحثی که در استان وجود دارد این است که میزان رطوبت کاهش یافته است. زمانی هورها منبع رطوبت بودند و بادهایی که از سمت عراق می​وزید، رطوبت را از هورالعظیم به سمت استان هدایت می​کرد اما اکنون هورالعظیم خشک است.

بهادری عنوان کرد: اکنون بادهایی هم که از شمال غربی و سمت عراق می​وزند دارای رطوبت کافی نیستند.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که سازمان هواشناسی کرده، معتقدیم اینگونه طرح​ها نمی​تواند مشکلی را از کم​آبی استان حل کند. باروری ابر در هیچ جای دنیا برای رفع خشکسالی یا افزایش میزان آب پشت سدها استفاده نمی​کنند. بارورسازی ابرها در مقیاس کوچکی شاید امکان​پذیر باشد اما در وسعتی چندین هزار کیلومتری هرگز قابلیت اجرایی ندارد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان افزود: معتقدیم هزینه بارورسازی ابرها در مقیاس بسیار کوچک در خوزستان، در بخش زیرساخت​های استان، کشاورزی و اصلاح مصرف آب هزینه شود، بهتر است.

بهادری درباره وضعیت هوای استان در ۲۴ ساعت آینده، اظهار کرد: آسمان استان نیمه ابری است و به تدریج از بعدازظهر تمام ابری خواهد شد و وضعیت بارش​های پراکنده در سطح استان تا اوایل صبح روز جمعه هفته جاری ادامه دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.