۲۵درصد گوشت قرمز توسط عشایر تولید می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: عشایر با داشتن ۲۴میلیون راس دام معادل ۲۸درصد دام سبک کشور و در اختیار داشتن چهار درصد دام سنگین، سالیانه به تنهایی ۲۵درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تولید می کنند.

کرم علی قندالی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری در اهواز، به جمعیت ۲۱۴هزار خانواری معادل یک میلیون و ۲۰۰هزار نفری عشایر کشور اشاره کرد و افزود: جامعه عشایری کشور به نسبت جمعیت کم ، ولی در تولید مواد پروتیینی و گوشت قرمز کشور نقش نخست را در کشور دارند.

وی در ادامه گفت: عشایر ۳۲میلیون هکتار مرتع معادل یک سوم مراتع کشور ، و چهار درصد زمین های کشاورزی را اختیار دارند.

وی به تولید ۳۵درصدی صنایع دستی کشور توسط جامعه عشایری اشاره کرد و افزود: همه عشایر کشور در تعاونی های عشایری و صندوق توسعه بخش کشاورزی عضویت دارند که خدمات رسانی به عشایر از طریق این تشکل ها صورت می گیرد.

رییس سازمان امور عشایری کشور به وضعیت آموزشی عشایر اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۹۳درصد جمعیت لازم التعلیم عشایر زیر پوشش آموزش عمومی قرار دارند ضمن آنکه حدود ۶۳درصد جمعیت عشایر باسواد هستند.

قندالی به نقش موثر عشایر در حفاظت و صیانت از مرزهای کشور اشاره کرد و اظهارکرد:یک مجموعه تولیدی و چادر عشایری، یک کارگاه تولیدی و پاسگاه امنیتی است، ضمن آنکه عشایر بیشتر در نقاط کور و کم جمعیت و حاشیه ای سکونت دارند که این خود در تامین امنیت مرزها موثر است.

رییس سازمان امور عشایری کشور ، با اشاره به برنامه این سازمان برای توانمند سازی عشایر گفت: در برنامه ششم توسعه،دولت سه هزار و ۲۰۰میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته، که این اعتبار می تواند به افزایش توانمندسازی عشایر و افزایش تولید ناخالص کشور منجر شود.

وی افزود:برای توانمندسازی عشایر در درجه نخست باید بتوان ظرفیت های درونی عشایر را تقویت کرد که سازمان امور عشایری به این منظور، برنامه های در خصوص پرواربندی و تغذیه دام تدوین کرده است.

وی تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی عشایر را از دیگر برنامه های این سازمان برای توانمندسازی اقتصادی عشایر بیان کرد.

وی به خدمات دولت به جامعه عشایری کشور به ویژه در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت ، هم اکنون ۹۵درصد جامعه عشایری دفترچه درمانی در اختیار داشته و ۵۴درصد جمعیت آنان به خانه های بهداشت دسترسی دارند.

رییس سازمان امور عشایری کشور به خسارات وارده به عشایر کوچ رو در مناطق قشلاقی خوزستان اشاره کرد و افزود: هنوز میزان دقیق خسارات وارده برآورد دقیق نشده، ولی دولت بخشی از این خسارات را از طریق تسهیلات جبران خواهد کرد.

قندالی به تقویم کوچ عشایر ساکن در خوزستان اشاره کرد و گفت: با توجه به خشکسالی و نبود رویش مناسب مراتع ، امسال کوچ عشایر به مناطق ییلاقی ۱۵روز زودتر انجام می شود چون ظرفیت چرای دام در مناطق قشلاقی به شدت محدود شده است.

استان خوزستان در موقع قشلاق هرساله میزبان عشایر هفت استان اصفهان ، لرستان ، ایلام ، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه وبویر احمد ، همدان و کرمانشاه است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.