«حرا» در چهار استان جنوبی کشور کشت خواهد شد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:بر اساس برنامه ریزی، گونه گیاهی درخت حرا در چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کاشته می شود.

جنگل حرا در سواحل جنوبی ایران، مهد انواع آبزیان، پرندگان و دوزیستان است.

به جنگل های حرا در منطقه قشم، سه عنوان منطقه حفاظت شده (ملی)، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین المللی نام داده اند، زیرا ۸۰ درصد آبزیان خلیج فارس دوره تخم ریزی خود را در این منطقه می گذرانند.

پروین فرشچی در آیین کشت دو هزار اصله نهال درخت ‘حرا’ در سواحل بهمنشیر شهرستان آبادان، به خبرنگاران رسانه ها گفت:سال جاری، اعتباری برای کشت درختان حرا در این چهار استان در بودجه پیش بینی نشده، ولی اعتبار ویژه ای در بودجه سال جاری در این خصوص به تصویب رسیده است.

وی بدون بیان مبلغ اعتبار پیش بینی شده در این خصوص، افزود:بر اساس اعتبار مصوب و در حد توان سازمان حفاظت محیط زیست، این گونه گیاهی در سواحل این استان ها کاشته می شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، کاهش انتشار ریزگردها و کاهش آلودگی محیط زیست را از مزایای کشت این درختان عنوان کرد.

فرشچی با تاکید بر لزوم همکاری دیگر دستگاه ها برای حفاظت از محیط زیست کشور، گفت:وزارت جهادکشاورزی، سازمان شیلات، وزارت نفت و سازمان جنگل ها ومراتع نیز باید در این عرصه به میدان بیایند.

وی با انتقاد از عملکرد جزیره ای برخی سازمان ها در حفاظت محیط زیست، گفت:اگر در اجرای طرح های صنعتی، تولیدی و اقتصادی بخشی نگری شود، بروز بحران های زیست محیطی دور از انتظار نیست.

سید احمد موسوی آزاد رئیس اداره محیط زیست آبادان نیز در این آیین گفت:طرح کاشت درخت حرا به عنوان طرح تحقیقاتی مورد مطالعه قرار گرفت که بر اساس نتایج آن، بهمنشیر محل مناسبی برای کاشت این گونه گیاهی شناخته شد.

وی اظهار داشت:نهال درخت حرا از بندرعباس خریداری و به آبادان منتقل شده است و عملیات کاشت آن تا ۱۵ اسفندماه ادامه می یابد.

بهمنشیر نام کنونی یکی از شاخه های رود کارون در استان خوزستان است که «کارون» پس از رسیدن به خرمشهر به دو شاخه تقسیم می شود، شاخه نخست به سوی اروندرود در مرز ایران و عراق رفته و پرآب ترین دهانه یا بهمنشیر، در امتداد اروند رود به خور بهمنشیر و سپس به خلیج فارس می ریزد.

طول رود بهمنشیر حدود ۹۰ کیلومتر، عرض آن ۶۰۰ متر و عمق آن حدود ۴ متر است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.