ابتکار تشریح کرد: جزئیات بسته اجرایی مقابله با گردوغبار خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سیاستهای داخلی به اندازه کافی به مسائل زیست محیطی نپرداخته است این در حالی است که به خصوص در شرایط خشکسالی باید الزامات زیست محیطی رعایت شود.

معصومه ابتکار در جلسه ستاد استانی مقابله با گردوغبار و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان که عصر امروز در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه شناخت مساله باید مبتنی بر داده های علمی، تجربه جهانی و اطلاعات هواشناسی ترسیم شود، اظهار کرد: پدیده گرد و غبار تنها مختص ایران نیست و کشورهای دیگر نیز با این پدیده مواجه بوده و تجربه های بسیاری در این زمینه دارند.

وی ادامه داد: دانشگاههای استان خوزستان شامل دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور می توانند با برگزاری نشستهایی با دانشگاههای کشورهای همسایه، از تجربیات آنها در زمینه مقابله با گرد و غبار بهره مند شوند. به عنوان مثال، دستکاری انسان مهمترین عامل بروز این پدیده در کشور ترکیه عنوان شده است.
ابتکار افزود: پدیده گردوغبار به گونه ای نیست که امکان سنجش میزان آن وجود داشته باشد. یک سیالیت در اصل و ماهیت این پدیده وجود دارد و در طول سال شرایط آن تغییر می کند و ثابت نیست.
وی تصریح کرد: سیاستهای داخلی به اندازه کافی به مسائل زیست محیطی نپرداخته است این در حالی است که به خصوص در شرایط خشکسالی باید الزامات زیست محیطی رعایت شود. اصلاح الگوی کشاورزی و افزایش بازدهی و راندمان آبیاری از مهمترین و ضروری ترین مسایلی است که در این رابطه باید مدنظر قرار گیرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: بخش مهمی از جنوب و جنوب غرب خوزستان اراضی دیمی است که به دلیل کاهش بارندگیها، کاشتی در آن صورت نمی گیرد و شرایطی دارد که اگر بادها با شرایط خاص بوزد، موجب بروز و تشدید پدیده گرد وخاک می شود.
وی با بیان این که حل بحران گرد و غبار به برنامه جامع کشوری نیاز دارد، ادامه داد: ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار از سال گذشته تشکیل شد و از دو هفته پیش به دنبال این بودیم تا برای استان خوزستان برنامه خاص استانی به صورت برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تهیه شود و به همین منظور با هماهنگی سازمانهای ذیربط و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بسته اجرایی تهیه و به دولت ارایه شد و در نهایت در هیات دولت به تصویب رسید.
ابتکار گفت: رویکرد نخست ما در مقابله با پدیده گرد و غبار در بخش کوتاه مدت انجام اقداماتی در اسفندماه ۹۳ و سال ۹۴ است.
 وی در تشریح این بسته توضیح داد: تخصیص اعتباراتی به سازمان هواشناسی، محیط زیست، جنگلداری و مراتع، جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت بهداشت، وزارت نفت در نظر گرفته شده است. جهت پیگیری این مصوبات نیز برنامه عملیاتی ارایه شده تا گام به گام برنامه های پیش بینی شده به نتیجه برسد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بخش اول شامل پیش بینی، پایش و اطلاع رسانی توسط سازمان هواشناسی است و این سازمان مکلف به شناسایی و اطلاع رسانی به روز این پدیده است. وظیفه محیط زیست نیز در مقابل این پدیده، تکمیل مطالعات و شبکه سنجش داده ها و ارایه آنها به سازمان هواشناسی است.
وی ادامه داد: همچنین وزارت نیرو مکلف به پیشگیری و پایش کانونهای گرد و خاک از طریق اطلاع رسانی و جلب مشارکتهای مردمی است. وزارت خارجه نیز مکلف شده با هماهنگی دستگاههای مربوطه، برای مقابله با این پدیده، همکاریهای دوجانبه و رایزنیهای لازم را با کشورهای همجوار انجام دهد. از سوی دیگر سازمان جنگلها و آبخیزداری مکلف شده نسبت به پایداری کانونهای بحران و اولویت دار از طریق روشهای علمی در سطح ۳۰۰ هزار هکتار، عملیات تلفیقی مالچ پاشی و درختکاری را انجام دهد.
ابتکار عنوان کرد: وزارت نفت نیز مکلف شده در محلهایی که موجب بروز پدیده گرد و خاک شده، نسبت به مالچپاشی و آزادسازی آب در میادین نفتی یاران در هورالعظیم اقدام کند. وزارت نیرو نیز مکلف به تعیین حق آبه تالابها و رهاسازی آب در آنها شده است. همچنین جهاد کشاورزی باید نسبت به ترغیب کشاورزان به احیای اراضی خوزستان در مناطق ایجاد ریزگردها و ایجاد بادشکن اقدام کند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات تکمیلی ارایه شده در این بسته خاطرنشان کرد: در این خصوص وزارت بهداشت مکلف به تجهیز آزمایشگاهها و مراکز مراقبتی از بیماریهای تنفسی شده است. بانک مرکزی نیز ملزم به تامین تسهیلات ارزان قیمت به مردم خوزستان جهت عایق بندی منازل است.
وی گفت: وزارت راه مکلف به تجهیز فرودگاه اهواز و برقراری پرواز در شب در شرایط بحرانی شده است. از سوی دیگر جهت پاکسازی معابر، استانداری خوزستان مکلف به تامین اعتبار و در اختیار قرار دادن آن به شهرداریها است. مسئولیت نظارت بر اجرای مصوبات کارگروه نیز بر عهده وزارت کشور قرار گرفته است و دستگاههای اجرایی مکلف هستند گزارش عملکرد خود را به این کارگروه ارایه دهند.
ابتکار در پایان بیان کرد: سازمانهای مردم نهاد نیز پیشنهاد داده اند که برای نظارت در جلسات این کمیته شرکت و در صورت نیاز اصلاحات لازم را اعمال کنند.
وی اظهار کرد: کلیات مصوبات دولت تا شنبه ابلاغ می شود تا سازوکار اجرایی و مدیریتی در اختیار استاندار و دستگاههای استان برای مقابله با این پدیده قرار گیرد. این بسته اجرایی نشان دهنده اقدام جدی دولت برای ارایه گامهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و ارایه کار کارشناسی و علمی برای مقابله با پدیده گرد و خاک است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.