ابتکار در اهواز: پدیده گردو غبار خوزستان یک معضل ملی و بین‌المللی است/ دلیل اصلی بروز این پدیده خشکسالی های اخیر است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه مشکل گردو غبار ملی است و نیاز به راهکار علمی دارد گفت: دولت برای حل این مشکل به حمایت و پشتوانه اجتماعی نیاز دارد.

معصومه ابتکار سه شنبه در نخستین همایش ملی علوم و مهندسی محیط زیست در دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: مصوبات جلسه روز یکشنبه دولت در خصوص وقوع گردوغبار در خوزستان نشان دهنده این است که دولت با جدیت پیگیری حل این مشکل است.

وی گفت: دراین جلسه مقرر شد دستگاه های پیش بینی و اندازه گیری سنجش آلودگی هوا خریداری شده و مراکز درمانی خوزستان نیز برای ارایه خدمات به مردم تجهیز شوند.

وی اظهار کرد: همچنین اعتباراتی نیز برای دستگاه های مختلف خوزستان برای مقابله با پدیده گردوغبار در نظر گرفته شده تا با محوریت استانداری خوزستان اقدامات لازم دراین زمینه انجام شود.

ابتکار از تدوین برنامه کاهش گردو غبارها خبر داد و گفت: با توجه به اینکه چندین استان کشور درگیر این مشکل هستند برنامه کاهش گردو غبار تدوین می شود.

وی بیان کرد: مشکل گردو غبار سال ها است که تعدادی از استان های کشور را درگیر کرده که منشاء آن داخلی و خارجی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره به اینکه دلیل اصلی بروز پدیده گرد و غبار در خوزستان،خشکسالی های اخیر است افزود:کانون های فرسایش بادی در خوزستان ۲۷ درصد افزایش یافته که این مساله ناشی از خشکسالی و کاهش بارندگی است.

ابتکار، بیان کرد: مساله مقابله با گردو غبار، نخست باید به دغدغه ای برای مسوولان و دانشگاهیان تبدیل شود تا بتوان برای حل مشکلات وکاهش تاثیر این پدیده در زندگی مردم راهکارهایی ارایه کرد.

وی اظهار کرد:یکی از ویژگی های بارز دولت یازدهم بهره گیری از نظر کارشناسان و پرهیز از تصمیمات آنی است که در مساله گرد و غبار اخیر خوزستان نیز دولت تلاش کرد با بررسی تمامی مسایل مصوباتی را به تصویب برساند که راهگشا باشد.

معاون رییس جمهوری بیان کرد: اگر در برخی مسایل زیست محیطی دچار مشکل هستیم به دلیل نگاه غیر کارشناسانه، پیگیری نکردن قوانین و نداشتن برنامه ریزی است.

ابتکار، اظهار کرد: بهره برداری ،تخریب و برداشت ها در بسیاری از موارد به حدی رسیده که طبیعت قدرت خودپالایی خود را از دست داده و در این شرایط نمی توان انتظار داشت که شرایط به شکل گذشته بازگردد.

وی با اشاره به منابع محدود آبی در کشور افزود: استفاده از این منابع زمانی مهم است که چرخه هیدرلوژیکی از بین نرفته باشد اما استفاده های بی رویه از منابع آبی کشور را دچار بحران کرده است.

رییس سازمان محیط زیست کشور اضافه کرد: زمانی که اولویت استفاده از آب مصارف آشامیدنی ،کشاورزی و صنعت باشد ،دیگر آبی برای طبیعت باقی نمی ماند و این مساله نیز ناشی از فقدان نگرش علمی است.

ابتکار، بر ضرورت پرداختن به مسایل زیست محیطی از منظر علمی تاکید کرد و افزود:در خصوص مسایل زیست محیطی باید به صورت علمی و کارشناسانه صحبت شود تا بتوان راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات ارایه کرد.

وی به برگزاری پیش همایش متعهدین آب و هوا در ژنو اشاره کرد و گفت: نخستین توافق انجام شده دراین همایش افزایش نیافتن دمای هوای بود.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: ۹۵ درصد از مشکلات مانند خشکسالی ها و وقایع آب و هوایی ناشی از مداخله انسان در طبیعت است.

ابتکار، با اشاره به افزایش تولید گاز های گلخانه ای افزود: تولید گازهای گلخانه ای بیش از ۶۰ سال پیش با فعالیت کشورهای صنعتی شدت گرفت،که این مساله تاثیر بسزایی در تغییر و افزایش دمای هوا داشته، و اکنون نیز این کشورها باید در کنار کشورهای در حال توسعه به کاهش اثرات این نوع گازها بر محیط زیست کمک کنند.

وی بیان کرد: در بحث انطباق نیز در همایش متعهدین آب و هوا مطرح شد که تمامی کشورهای جهان با توجه به وضعیت موجود باید با انتقال تجربیات و استفاده از فناوری نوین خود را با شرایط موجود منطبق کنند.

رییس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه الگوی کشاورزی در کشور باید تغییر کند افزود: کشاورزی در کشور با تلفیقی از دو شیوه سنتی و مدرن انجام می شود.

ابتکار گفت: اکنون ۹۳ درصد از منابع با راندمان ۳۰ درصد و بهره وری پایین صرف کشاورزی می شود که این مساله به هیچ وجه مطابق با شرایط کشور و محدویت منابع آب نیست.

وی افزود:درسال های گذشته مشکلات زیست محیطی از سوی برخی افراد تکذیب می شد اما با مطرح کردن این مساله که مشکلات زیست محیطی جهانی است و پس از مساله صلح و امنیت ، مهمترین مساله است، توجه جهانیان به این موضوع جلب شد.

وی با اشاره به تشکیل صندوق جهانی حمایت از محیط زیست گفت: منابع این صندوق برای کمک به کاهش تولید گازهای گلخانه ای و تطبیق کشورها با شرایط فعلی صرف می شود، اما تاکنون کشورهای بزرگ جهان تنها به یک دهم تعهدات خود نسبت به این صندوق عمل کرده اند.

رییس سازمان محیط زیست کشور برای بررسی وضعیت گردو غبار خوزستان به همراه معاون وزیر نیرو ،معاون وزیر کشور،رییس سازمان جنگل ها و مراتع ،رییس سازمان هواشناسی ، معاونان وزارت جهاد کشاورزی و رییس سازمان مدیرت بحران کشور صبح سه شنبه وارد اهواز شد.

عصر امروز نیز دکتر ابتکار در نشستی خبری تصمیمات و برنامه های دولت برای مقابله با گردو غبار و راهکارهای ارایه شده را در خصوص کاهش تاثیرات این پدیده بر زندگی مردم تشریح خواهد کرد.

نخستین همایش ملی علوم و مهندسی محیط زیست به مدت سه روز در دانشگاه شهید چمران اهواز در حال برگزاری است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.