چهره خاکی و خسته شهرها، قاتل نشاط و زندگی در خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: این روزها که گرد و غبار سراسر استان خوزستان را پوشانده، با آب‌پاشی و جارو کردن می‌توان وضعیت کوچه‌ها و خیابان‌ها را بهتر کرد اما شهرداری‌ها در انتظار باران برای شستن این ریزگرده‌ها هستند.

این روزها که گرد و غبار سراسر استان خوزستان را پوشانده است انتظار می‌رود گوشه‌ای از غبارروبی‌ها و خانه‌تکانی‌ها و گردگیری‌ها را مسئولانی که وظایف نظافت شهری را بر عهده دارند پیگیر باشند تا حداقل از بار خستگی خاک‌روبی شهروندان اندکی کاسته شود.

به جرات می‌توان گفت خیابان‌ها و کوچه و پس‌کوچه‌های شهرهای مختلف استان مملو از ریزگردهایی ا‌ست که این بار در قالب طوفان شن سراسر استان را پوشانده و در انتظار باد و باران نشسته‌اند تا شاید پراکنده شده و به کوی و برزنی دیگر راه یابند.

در این میان هر شهروندی را که می‌نگری این روزها مشغول خانه‌تکانی و آب‌پاشی کوی و برزن و مغازه و خانه‌اش و هیچ مسئولی در مقابل، به فکر چنین وضعیتی نیست که آیا می‌توان باری هر چند کوچک را از شانه‌های گرد و خاکی این استان برداشت؟!

با این وجود وضعیت دفع آب‌های سطحی از خیابان‌ها و کوچه‌های شهرهای استان نیز با مشکلاتی مواجه است که باید این بعد قضیه را هم در نظر گرفت و اینکه در صورت شست‌وشوی خیابان‌ها آیا می‌توان راهکاری برای آب‌های باقیمانده پیدا کرد!

*شستن گرد و غبار در انتظار باد و باران

یکی از شهروندان اهوازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: با هر بار وزش باد و گرد و غبار باید در انتظار جارو کردن آن توسط باد بعدی و یا باران بود زیرا تمام شهر یکرنگ خاکستری و به رنگ خاک در می‌آید و نظافت آن توسط نیروهای نظافت‌چی شهرداری نیز امکانپذیر نیست.

بهروز صادقی گفت: اگر آب‌پاشی شود وضعیت کوچه‌ها و خیابان‌ها رنگ و روی بهتری پیدا می‌کند و اما هیچگاه مشاهده نشده توسط شهرداری‌ها این اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه کاش خیابان‌های ما رنگ دیگری جز خاکستری داشت اضافه کرد: انتظار می‌رود مسئولان هر چه سریع‌تر برای وضعیت گرد و غباری که با پیش بینی‌های هواشناسی امروز تا سه شنبه غایب اعلام شده، بکنند و در این زمینه بیش از این کوتاهی نداشته باشند.

*شهرداری‌ها همت کنند

رئیس انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان در همین ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با اشاره به گرد و غبارهای چند روز اخیر و آثار به جا مانده از آن بر چهره شهر از شهرداری‌ها خواست سریعا نسبت به شست‌وشوی فضای شهری به‌ویژه درختان اقدام کنند.

خالد ربیعی با بیان اینکه اتومبیل‌ها هم با حرکت خود در سطح شهر موجب انتشار مجدد گرد و غبار می‌شوند از شهرداری و عوامل خدمات شهری خواست تا در اسرع وقت فضاهای شهری را شست‌وشو دهند.

وی در پایان از مردم و کسبه هم خواست تا در راستای این اقدام همکاری کنند.

* افزایش میزان مصرف آب
مدیر نظارت بر بهداشت کیفیت آب شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز با بیان اینکه میزان مصرف آب در روزهایی که با پدیده گرد و غبار مواجه بودیم، ۲۵ درصد افزایش یافته است اظهار کرد: متوسط مصرف آب استان در هر شبانه​روز در روزهای معمولی یک میلیارد مترمکعب است که در شرایط گردوخاک این میزان بیشتر می​شود.

ملک‌تاج اسکندری ‌مکوند افزود: در روزهای وقوع گرد و خاک میزان مصرف آب شهروندان افزایش می‌یابد، به همین منظور ما مجبور به افزایش تولید آب می​‌شویم.

وی عنوان‌کرد: تاکنون گزارشی از تاثیر منفی گردوخاک​‌های اخیر بر کیفیت آب گزارش نشده است و هم​اکنون به دنبال انجام تحقیقاتی در این زمینه هستیم که این مسئله نیاز به بررسی و مطالعات زیادی دارد تا نتایج مستندی به دست آید.

اسکندری ‌مکوند با اشاره به میزان کیفیت آب در روزهای وقوع گرد و غبار تصریح ‌کرد: در زمان وقوع این پدیده همانند روزهای بارانی گل​ولای آب و آلایندگی آن بیشتر می​شود و در چنین شرایطی سازوکارهای لازم برای تصفیه​‌خانه‌ها در جهت ارتقای کیفیت آب لحاظ خواهد شد.

انتظار می‌رود با کمی همکاری مسئولانه مسئولان امر بتوان این گرد و غبار را به سمت و سویی هدایت کرد که حداقل آسیب را متوجه مردم و منطقه کند و با تمهیدات اقداماتی هر چند بدیهی و ابتدایی نظیر شست‌وشوی خیابان‌ها بتوان رنگ خاکی آن را تبدیل به زندگی کرد.

فارس/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.