باید این وضعیت را بپذیریم و با همین شرایط کشور را مدیریت کنیم

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره ریزگردهای خوزستان گفت:برخی کارهای غیر علمی و کارشناسی نشده خودمان طی سال های گذشته به این موضوع دامن زده است. باور کنیم با سخنان احساسی و فرافکنی نمی توان این معضل را حل کرد.

سید حسن هاشمی در جدیدترین یادداشت خود آورده است: به عنوان نماینده رئیس جمهور عازم اهواز شدم تا وضعیت این شهر و مشکل مردم استان در مواجهه با ریزگردها را بررسی کنم. مردمی که در طول سال های دفاع مقدس، تا پای جان برای دفاع از انقلاب و کشورشان، در برابر دشمن ایستادگی کردند. آن چه مشخص بود این که ریزگردها و غبار در این منطقه وضعیت بسیار بدی را پدید آورده اند و زندگی مردم را با مشکل مواجه ساخته اند؛ چنانکه با چند دقیقه حضور در فضای باز، سر و روی انسان پر از خاک می شود.

در همین شرایط باز هم مردم برای شرکت در راهپیمایی سالروز انقلاب اسلامی به خیابان ها آمده بودند. همه آنها که آمده بودند اما انتظار داشتند برای رفع این مشکل کاری انجام شود و شرایط بهبود یابد.

نخستین نکته ای که در این مورد باید مورد توجه قرار گیرد آن است که شرایط آب و هوایی کشور تغییر کرده و به دلیل خشک سالی گسترده ای که از ٢۵ سال قبل آغاز شده، اکنون ٢٢ استان درگیر مسأله ریزگردها هستند. پس ما باید این وضعیت را بپذیریم و با همین شرایط کشور را مدیریت کنیم.

نگاه مسئولان و مردم هر دو باید تغییر کند، با توجه به تغییر اکوسیستم باید برای سامان دادن منابع آبی کشور، کنترل آلاینده ها برنامه ریزی کنیم و هموطنان هم باید با درک شرایط موجود، رفتار شهروندی مناسبی داشته باشند.

نکته دوم این که باور کنیم با سخنان احساسی و فرافکنی نمی توان این معضل را حل کرد. انجام کار علمی، سود جستن از دانش مشاوران کارآزموده و داشتن برنامه، تنها چاره است. با مردم هم البته باید صادقانه صحبت کنیم. آنچه بر افکار عمومی اثری نامطلوب برجای می گذارد، تبلیغات غیر واقع و عدم انعکاس حقایق است.

در این سفر همراه با استاندار خوزستان و مسئولان محلی به سوسنگرد، هویزه، پاسگاه زید، کوشک، جفیر، طلایه و نقطه صفر مرزی در تالاب های هورالظیم نیز رفتیم؛ در کنار تجدید خاطره ای که برایم بسیار ارزشمند بود، به خوبی می شد دید که بخش زیادی از ریزگردها از سمت عراق وارد کشور می شود. البته آنها هم در مذاکرات اظهار کردند به خاطر فعالیت های سد سازی همسایه شمالی شان با خشک سالی مواجه شده اند.

خوشبختانه طی چند روز آینده همراه با معاون اول رئیس جمهور، سفری به عراق خواهیم داشت؛ قطعاً این موضوع را نیز با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

البته نباید از حق گذشت که برخی کارهای غیر علمی و کارشناسی نشده خودمان طی سال های گذشته نیز به این موضوع دامن زده است.

به یاد دارم در طول سال های دفاع مقدس، هر بار که به استان خوزستان آمدم، در مسیر، به جز جاده، همه جا را آب فراگرفته بود؛ حالا اما تا چشم کار می کند، جز بیابان های خشک چیزی دیده نمی شود.

گزارش این سفر را به جناب آقای رییس جمهور و جناب آقای دکتر جهانگیری ارائه خواهم داد.

در جلسه هیأت وزیران نیز در این مورد صحبت خواهیم کرد و تمامی قول هایی را که به مردم شریف خوزستان دادم، شخصاً پیگیری می کنم.

لازم است مردم هم بدانند، خوزستان همیشه برای ما خوزستان است. من در هیأت وزیران کسی را نمی شناسم که در سال های دفاع مقدس به نوعی درگیر جبهه و جنگ نبوده یا شهیدی را تقدیم انقلاب و کشور نکرده باشد.

به عنوان نمونه، دو برادر جناب آقای دکتر جهانگیری در همین خطه پاک، خوزستان عزیز، به درجه رفیع شهادت نائل آمده اند. چنین افرادی قطعاً دغدغه وجب به وجب این مرز و بوم و به ویژه خوزستان را داشته و خواهند داشت.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.