نوروزی خاکستری در انتظار خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: غلظت گردوغبار روز یکشنبه که تعطیلی مدارس و ادارات ۱۲ شهرستان خوزستان را به دنبال داشت ، به نظر می رسد امسال در استقبال از نوروز می خواهد در کنار مردم این استان باشد و خوزستانی ها امسال نوروزی خاکستری را تجربه کنند.

امسال گردو غبار در خوزستان تنها ۱۲ بار میهمان خوزستانی ها شد اما خاطره گردو غبارهای شدید سال های ۸۸ را برای مردم خوزستان تکرار کرد و این بار با غلظتی بیش از ۱۰ هزار میکروگرم که حتی دستگاه های سنجش نیز قادر به اندازه گیری بیش از این میزان نبودند ،مردم خوزستان را کمتر از دوماه مانده به پایان سال غافلگیر کرد.

میزان غلظت گردو غبار روز یکشنبه در اهواز به بیش از هشت هزار و در ماهشهر به بیش از ۱۰ هزار میکروگرم بر متر مکعب رسید در حالی که میزان ذرات معلق در هوا در حالت طبیعی ۱۵۰ میکروگرم است؛ با این حال مردم بیشتر شهری های خوستان در دوهفته گذشته شرایطی را به لحاظ آب وهوایی تجربه کرده اند که می تواند مضرات بسیاری را برای آنها به دنبال داشته باشد.

بروز پدیده گردو غبار در خوزستان از دو هفته گذشته تاکنون موجب تشکیل ستادهای بحران در شهرهای مختلف این استان شده و به تبع آن این ستاد در اهواز نیز به دلیل غلظت بیش از حد این پدیده تشکیل شده است.

استقرار تیم های امداد،توزیع ماسک در میدان های اصلی و همچنین توزیع شیر در برخی مناطق شهر برای کاهش اثرات این پدیده بر دستگاه تنفسی در دستور کار فرمانداری اهواز قرار گرفته، و تمامی مراکز امدادرسانی نیز در این شهر در حال آماده باش هستند.

در دیگر شهرستان های خوزستان نیز که درگیر پدیده گرد و غبار هستند، وضعیت مانند اهواز است؛ در آبادان تمامی مدارس در نوبت بعدازظهر تعطیل شده و به دنبال آن مدارس ماهشهر، هندیجان، دشت آزادگان، کارون، باوی، امیدیه، حمیدیه، خرمشهر، و رامشیر نیز با تصمیم ستاد های بحران شهرستان ها تعطیل شده اند.

باید اذعان کرد این گونه تعطیلی ها تنها اقداماتی پیشگیرانه برای کاهش اثرات منفی ریزگردها بر سلامت مردم است و به نظر می رسد باید برای حل این مشکل به دنبال راهکاری هایی عملی بود.

سه شنبه هفته گذشته مجمع نمایندگان خوزستان دیداری با معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور داشتند که در این دیدار نماینده های خوزستانی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته بحران با موضوع ریزگردها در هیات دولت،خواستار پیگیری مجدانه دولت در این مساله شدند.

خشک شدن بخش تالاب هورالعظیم، وجودکانون های پرخطر در اطراف شهر اهواز و چشمه های جوشان خاک در اطراف برخی شهرهای این استان، اجرایی نشدن عملیات ۲۰۰هزار هکتاری بیابان زدایی در خوزستان و همکاری نکردن سایر کشورهای همسایه برای مبارزه با این پدیده از جمله مسایلی بود که به عنوان عوامل تشدید گرد و غبار در خوزستان، در این نشست مطرح شد.

سال ها است که مساله ریزگردها در دولت های مختلف در دستور کار قرار گرفته اما هیچ گاه اقدامی موثر درجهت کاهش مشکلات انجام نشده است.

به نظر می رسد با جدی تر شدن مساله گردوغبار و تاثیرات منفی این پدیده در زندگی مردم، دولت باید برای همکاری بین المللی برای کاهش اثرات ریزگردها اقداماتی عملی را در دستور کار قرار دهد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.