در زیر خاک مدفون می شویم

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: ما در اداره‌مان در اهواز نشسته‌ایم ولی نمی‌توانیم نفس بکشیم. جلوی چشم ما پرده‌ای از گرد و خاک است. با حیرت به رو‌به‌رو نگاه می‌کنیم که هر لحظه غبار اتاق بیشتر می‌شود. درها را بسته‌ایم. یکی با صدایی مبهوت می‌گوید: گرد و خاک دارد بیشتر می‌آید داخل… ما همچنان با حیرت نگاه می‌کنیم و داریم زیر خاک مدفون می‌شویم. صدای ما را می‌شنوید؟

بنا بر پیش‌بینی‌های همیشگی، گرد و خاک امروز هم خوزستان را در نوردید. صبح آسمان اهواز ابری بود که دلخوش‌کنی گذرایی بود، نزدیک ظهر آرام آرام هوا غبارآلود شد و به ناگاه موج گرد و خاک از راه رسید.

روز گذشته کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به گردوغبارهای هفته گذشته در اهواز، عنوان کرد: پیش‌بینی میشود از فردا وزش باد شدید همراه با گرد و غبار در مناطق جنوبی استان خوزستان به ویژه در اهواز مشاهده شود.

در نهایت، ظهر یکشنبه دوباره اهواز به زیر خاک فرو رفت و این بار شدت گرد و خاک بیش از هر بار دیگر در هفته‌های گذشته بود تا مردم غافلگیر دوان‌دوان خود را به خانه و فضای بسته‌ای برسانند و نفس بکشند.

موج باد و گرد و خاک، شهرستان‌های جنوبی خوزستان را به حال بحران درآورده و با اعلام اداره‌کل مدیریت بحران، مراکز آموزشی ۶ شهرستان تعطیل شدند.

هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان به ایسنا اظهار کرد: با افزایش غلظت گرد و غبار از ظهر امروز (۱۹ بهمن ماه)، نوبت بعد از ظهر کلیه مقاطع تحصیلی مدارس و همچنین کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در شهرستان‌های اهواز، آبادان، هندیجان، دشت‌آزادگان، امیدیه و ماهشهر تعطیل هستند.

وی تصریح کرد: هنوز برای تعطیلی فردا(۲۰ بهمن ماه) تصمیم‌گیری نشده است.

ساعتی بعد، اسماعیل ارزانی، فرماندار اهواز نیز از تعطیلی ادارات دولتی اهواز خبر داد و گفت: به دلیل بالا رفتن غلظت گرد و خاک در اهواز براساس تصمیم ستاد بحران در استان، امروز ظهر علاوه بر تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی، ادارات نیز تعطیل هستند.

گرد و خاک، نه تنها به چشم‌ها فرو می‌رود و گلو را می‌سوزاند بلکه با خود، تهوع و سردرد و سرگیجه هم آورده است و نه فقط در خیابان‌ها، که در چهاردیواری‌ها هم نمی‌توان از گزند آن در امان بود. خاک دارد به همه جا رسوخ می‌کند.

یکی سینه‌اش می‌سوزد، دیگری تهوع دارد، آن یکی از حال رفته، حال هیچ کس خوب نیست.

محمدسعید انصاری، نماینده آبادان امروز به خبرنگار ایسنا-منطقه خوزستان- گفت: مردم خوزستان هم جنگ تلخ را تجربه کردند و هم این روزها خاک بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب را دارند تجربه می‌کنند.

وی افزود: انواع بیماری‌ها از این خاک نامیمون که بر سر رو روی خوزستان نشسته است، به استان خوزستان وارد شده است.

انصاری تصریح کرد:‌ نه تنها اهواز، بلکه آبادان هم امروز روز بسیار سختی دارد. گرد و خاک آبادان آن‌چنان شدید است که نه تنها بیماران و کودکان بلکه افراد معمولی هم نمی‌توانند از خانه‌ها خارج شوند. در حال حاضر خاک امروز بر خانه‌ها، بازار، همه دیوارهای شهر و مردم آبادان مهر خاموشی و خمودگی زده است.

وی گفت: ما باید چه‌کار کنیم؟ باید به کجا برویم؟ نشست‌های بسیاری با محیط زیست داشتیم ولی هنوز وضعیت در خوزستان بدین شکل است.

نماینده آبادان در مجلس اظهار کرد: رییس‌جمهور در اصفهان بحث پیگیری انتقال آب کارون را با افتخار مطرح می‌کند در حالی که ما در خوزستان برای تامین آب شرب مشکل داریم و آب کشاورزی هم که اصلا نداریم.

اداره‌‌ها تعطیل شده ولی نمی‌شود بیرون رفت، هوا به رنگ خردلی تیره است، باد شدید در نخل‌ها می‌پیچد. گلویمان می‌سوزد، چشم‌هایمان می‌سوزد، ما در سکوت با چشم‌هایی بهت‌زده نگاه می‌کنیم که به تدریج به زیر خاک می‌رویم.

افسانه باورصاد/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.