هورالعظیم را خشکاندند / پای کدام وزارت خانه ها در میان است!؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با انتقاد از عملکرد وزارتخانه های نفت ،نیرو و جهاد کشاورزی گفت: در نتیجه عملکرد این وزارتخانه امروز شاهد خشک شدن بخش های زیادی از تالاب هورالعظیم هستیم.

احمد رضا لاهیجان زاده در نشست علمی بررسی ظرفیت ها و چالش های تالاب های خوزستان که در اداره کل محیط زیست این استان برگزار شد افزود: با وجود فعالیت چندین وزارتخانه در تالاب هورالعظیم و تخریب های انجام شده،همواره سازمان محیط زیست در رفع مشکلات این تالاب تنها بوده است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو با ساخت سد کرخه با هدف آبیاری و کشاورزی، موجب شد این تالاب، از حق آبه این رودخانه محروم باشد.

وی گفت: در سال ۸۲ به دلیل کاهش ورودی آب به تالاب هورالعظیم بر اثر آبگیری سد کرخه، و خشک شدن این تالاب،۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار از این اراضی آتش گرفت،که تاثیری مخرب در این تالاب بر جای گذاشت.

لاهیجان زاده بیان کرد: فعالیت های وزارتخانه های نیرو ، نفت،و جهاد کشاورزی، برخی ارگان های نظامی و حتی شیلات موجب از بین رفتن حیات در بخش های زیادی از این تالاب بین المللی شده است.

وی گفت: برای احیای تالاب هورالعظیم لازم است تمامی مسوولان وزارت خانه هایی که در سال های گذشته موجب خسارت به این تالاب شده اند با محیط زیست همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه خشک شدن تالاب هورالعظیم تاثیر بسزایی در تشدید پدیده گردو غبار دارد افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ مورد گرد و غبار در خوزستان داشته ایم که بیشترین میزان با ۱۰ هزار میکروگرم بر متر مکعب در هفته گذشته به ثبت رسید.

لاهیجان زاده گفت:در سال ۸۸ نیز ۷۷ مورد گرد و غبار در خوزستان به ثبت رسید که ۵۰مورد بالای ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب بود اما به دلیل نبود برنامه ریزی برای مبارزه با این پدیده، امروز بار دیگر کارگروه هایی برای مقابله با این بحران تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه درحوزه گرد و غبار و ریزگرد ها همواره نوک پیکان تمامی اتهامات به سمت سازمان محیط زیست است اظهار کرد: طرح ۲۰۰هزار هکتاری مالچ پاشی و نهال کاری از مصوباتی است که چندین سال از آغاز آن می گذرد اما هیچکدام از مسوولان از منابع طبیعی و یا وزات نفت دلیل تاخیر در اجرای این پروژه را سوال نمی کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان به تخریب های انجام شده در تالاب هورالعظیم به واسطه فعالیت های وزارت نفت اشاره کردو گفت: اگر تخریبی در این تالاب انجام شود تمام کشور صدمه می بیند اما اکنون با وجود فعالیت گسترده شرکت های نفتی در این تالاب،تنها محیط زیست در پی حل مشکلات این تالاب است.

وی افزود:در این حوزه با تلاش محیط زیست حکم بازشدن آب درحوضچه شماره سه این تالاب داده شد که با این اقدام بخش های جنوبی این تالاب که بیش از ۱۰۰هزار هکتار است آبدار می شود.

وی گفت: اقداماتی در زمینه احیای تالاب های کشور از سوی سازمان محیط زیست انجام شده و مجلس نیز با اختصاص بودجه لازم برای احیای تالاب ها موافقت کرده است.

وی با اشاره به اجرای طرح انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان اظهارکرد: در این طرح مقرر شده سالانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب به تالاب شادگان منتقل شود که تاکنون برای اجرای این پروژه ۵۰میلیارد ریال هزینه شده است.

لاهیجان زاده اظهار کرد: با توجه به اینکه مصرف آب در طرح توسعه نیشکر در فصل پاییز و زمستان به حداقل می رسد،از این شرکت خواسته شده که با استفاده از ایستگاه های پمپاژ آب رودخانه کارون از طریق زه کش ها این شرکت به تالاب شادگان منتقل شود.

وی گفت:از این طریق می توان سالانه ۳۰۰میلیون متر مکعب آب از طریق کانال های نیشکر به تالاب شادگان منتقل کرد.

هورالعظیم، یا هورالهویزه یا تالاب بزرگ هویزه در غرب خوزستان، بزرگ ترین تالاب خوزستان و یکی از بزرگ ترین تالاب های داخلی ایران است. حدود یک سوم این تالاب در ایران و بقیه آن در کشور عراق است. این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده که هم اینک این منابع با نابودی روبه رو است.

این تالاب از آب های اضافه رود کرخه، دویرج و بخشی از آب های اضافه اروندرود تشکیل شده است.

مساحت مشخص شده توسط اداره کل محیط زیست خوزستان به عنوان تالاب حدود ۱۱۸ هزار هکتار است.

تالاب هورالعظیم به دلیل تامین نشدن حق آبه مورد انتظار، با کم آبی روبه رو است و فعالیت شرکت ملی نفت ایران در این منطقه نیز به تخریب گسترده زیست بوم آن منجر شده است.

خشک شدن هورالعظیم چه در ایران و چه در عراق میزان وقوع توفان های شن و گردو غبار را افزایش داده و باعث شده خوزستان با گرد و غبارهایی چندین برابر حد مجاز روبه رو شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.