عوامل پایین دست سد گتوند علیا موجب کاهش کیفیت آب کارون می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مجری سد و نیروگاه گتوندعلیا با بیان آنکه توجه به کیفیت آب کارون همواره از دغدغه های اصلی بوده، گفت: متأسفانه رهاسازی فاضلاب شهری و روستایی، پساب های صنعتی و کشاورزی و پرورش غیرمجاز ماهی باعث کاهش کیفیت آب رودخانه کارون در پایین دست این سد شده است.

کریم شیبانی در خصوص دلایل افزایش EC رودخانه کارون، افزود: در شرایطی کهEC یا میزان هدایت الکتریکی آبی که از سد گتوند رها شده برابر ۱۲۰۰ می باشد، متأسفانه همین کیفیت نمونه گیری شده هنگامی که به شهرهای اهواز و آبادان می رسد به ترتیب عدد ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ را نشان می دهد که این امر نشان دهنده آن است که در مسیر رودخانه، آلاینده ها موجب افزایش آلودگی آب کارون می شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل نبود سیستم تصفیه فاضلاب مناسب برای شهرهای واقع شده در مسیر کارون، وجود آلاینده های مختلفی در مسیر کارون میزان ناخالص های محلول در آب را افزایش می دهند.

گفتنی است، براساس استاندارد ۱۰۵۳ ملی ایران حداکثر TDS یا میزان ناخالصی های محلول در آب آشامیدنی به طور مطلوب باید۱۰۰۰ (EC = 1650) و میزان مجاز آن ۱۵۰۰ (EC =2500) باشد.

مجری سد و نیروگاه گتوندعلیا اظهار داشت: این آلاینده ها در فصول مختلف سال متفاوت است به عنوان مثال در فصل تابستان میزان آلاینده ها بیشتر شده و در فصل بهار که افزایش بارندگی را شاهد هستیم و رودخانه قدرت پالایندگی بیشتری دارد، میزان آلایندگی کمتر است.

شیبانی گفت: از دیگر اهداف اصلی اجرای طرح گتوندعلیا، ذخیره سازی بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب و تنظیم آن برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت استان خوزستان و همچنین تولید سالانه چهار هزار و ۲۵۰ گیگاوات ساعت برق پاک است.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا، طغیان های فصلی رودخانه کارون به طور کامل کنترل می شود و اراضی دشت خوزستان و مراکز جمعیتی آن نیز برای همیشه از آسیب سیلاب ها و خشکسالی مصون مانده اند.

مجری سد و نیروگاه گتوند گفت: براساس تصمیمات متخذه، دانشگاه تهران مکلف شده تا با تشکیل کارگروهی کیفیت آب کارون را مورد بررسی قرار دهد و نتیجه آن را تا اردیبهشت ماه سال آینده به مراجع مربوطه اعلام نماید.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.